מאט ווקר (Matt Walker) הוא מדען שינה, ובשיחת TED שערך הוא הסביר למה השינה אינה מוצר מותרות, וכיצד היא מהווה את הניסיון הטוב ביותר של הטבע להשיג חיי נצח [1].

זו לא קלישאה – באמת חשוב להקפיד לישון 8 שעות בלילה

בהרצאתו מתאר ווקר מספר השלכות מטרידות של שינה מוגבלת – אפילו למשך לילה אחד בלבד. הוא מתאר איך מחקרים שונים בדקו 2 קבוצות של נסיינים: קבוצה אחת ישנה 8 שעות שלמות וקבוצה שנייה ישנה 4 או 6 שעות בלבד.

אחד המחקרים הדגים ירידה של 40 אחוזים ביכולת המוחית לייצר זיכרונות חדשים ללא שינה מספקת. כשאנחנו לא ישנים מספיק, נפגעת פעילות אזור ההיפוקמפוס [2], אותו דימה ווקר לתיבת הדואר הנכנס של המוח, וזאת בשל כך שההיפוקמפוס מצטיין בקליטת קובצי זיכרון חדשים. כתוצאה מכך חלה פגיעה במספר יכולות קוגניטיביות בסיסיות הקשורות ליכולת שלנו ללמוד, לשנן ולזכור. ווקר הסביר ששינה עמוקה עוזרת להפוך את המוח לספוג יבש – שמוכן לספוג מידע חדש. טוב לישון היטב לפני סשן למידה, בשביל לקלוט טוב ביותר, וטוב לישון היטב לאחריו – כדי לזכור טוב יותר.

ווקר הסביר שקיים מתאם ברור בין ירידה ברמת ותדירות השינה העמוקה לבין נסיגה קוגניטיבית וירידה בזיכרון. ידוע שעם העלייה בגיל מגיעה גם ירידה ברמת השינה, ולכן זה הגיוני שאלצהיימר ודמנציה מופיעים דווקא בזקנה.

חיי נצח והסוכנים החשאיים של המערכת החיסונית

ווקר אומר שמחקרים מצביעים על מתאם ברור גם בין שינה מועטה לבין עלייה בשיעור התקפי הלב, תאונות הדרכים וההתאבדויות בקרב האוכלוסייה. כאשר אנחנו עוברים לשעון קיץ ומאבדים שעת שינה, אנחנו רואים עלייה של 24% בהתרחשות התקפי לב ביום שלמחרת. כאשר אנחנו עוברים לשעון חורף ומרוויחים שעת שינה, אנחנו חוזים בירידה של כ-21% בהתקפי הלב ביום שלמחרת.

No data was found
עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

מעל לכל, האפקט הקריטי מכולם הוא כנראה אפקט הפגיעה במערכת החיסונית [3], שמייצרת עבורנו תאים, שמשמשים בתור סוכנים חשאיים שעובדים עבורה, ותפקידם לזהות אלמנטים ופולשים בלתי-רצויים ומסוכנים – ולחסל אותם. בין אותם אלמנטים נכללים גם תאים וגידולים סרטניים. וודאי שמה שאנחנו רוצים באופן אידיאלי זה גדוד של סוכנים מסוג זה, שיעבוד עבורנו בכל עת, וזה בדיוק מה שאין לנו כשאנחנו לא ישנים מספיק.

ווקר מציין ירידה של כ-70% בכמות הסוכנים החשאיים הללו בגוף לאחר שינת לילה בת 4 שעות בלבד. זוהי ירידה תלולה מאוד, ואפילו לא מדובר בלילה לבן, אלא בסך הכל בשינה מוגבלת. התוצאה היא הישנות של מחלות מכל הסוגים – לרבות מספר סוגים של מחלת הסרטן.

מיעוט שינה אף גורם לאנומליות ופגיעה בקוד הגנטי של גופנו. מחקרים מראים כיצד הוא גורם לגנים חשובים להפסיק לפעול או לפעול בעצימות נמוכה מצד אחד, וכיצד הוא גורם לגנים אחרים להגדיל את פעילותם מאידך. החדשות הרעות הן שאלו האחרונים הם גנים הקשורים בפיתוח גידולים, פיתוח דלקות כרוניות, ובנוסף גם יצירת מתח, וכתוצאה מכך – גם מחלות כלי לב ודם – ועוד.

מיעוט שינה, ריבוי מחלות. ריבוי שינה, מיעוט מחלות.

זוהי המשוואה הנובעת ממחקרים רבים שנערכו בתחום השינה. ווקר אומר שמיעוט שינה מנבא תמותה מכל הסיבות. הוא מדגיש ששינה היא צורך ביולוגי שאין שום אפשרות להתפשר או להתמקח עליו. השינה היא מכונת החייאה לגוף. לא מדובר במוצר מותרות, אלא במוצר צריכה בסיסי. בשורה התחתונה, עד ליום זה מדובר בניסיון הטוב ביותר של הטבע להשיג חיי נצח. כדאי להקפיד לישון טוב ולעזור לו במשימה.