במהלך החיים אנו פוגשים אנשים רבים, אך את רובם איננו זוכרים.

אז את מי כן זוכרים?

את מי שהתעניין בנו, מי שהתחבר אלינו.

במאמר זה תקבלו 7 טיפים כיצד לנהל שיחה שתגרום לאדם שמולך לזכור ולחבב אותך, ובעיקר כיצד לפתח שיח חברתי ולהשאיר רושם ראשוני טוב.

ידוע לכל כי המפגש הראשוני משפיע על המשך התקשורת הבין אישית שלנו.

סנקה אמר: “מזל הוא הזדמנות הפוגשת מוכנות”, אם אתם מעוניינים לנהל שיח חברתי טוב ובלתי נשכח, עליכם להכיר את 7 הנקודות הבאות וליישמם.

7 טיפים לניהול שיחה מוצלחת

1. קשר עין וחיוך

שיח תקין מתחיל בקשר עין וחיוך. אנשים מתחברים ומרגישים חיבה למי שיוצר איתם קשר עין חמים ונעים. מחקרים מצאו שכאשר נוצר קשר עין יש עליה בהורמון הגורם לתחושת האהבה והחיבה [1]. נכון שלא לכולם קל ליצור קשר עין, אבל ההמלצה שלי, אל תוותרו!  קשר עין חשוב על מנת להעביר מסר לדובר: “אני מאזין ומתעניין בך”. הקפידו להביט בעיני הדובר, חייכו והנהנו בראש- העבירו מסר: “אני מקשיב לך ואתה מעניין אותי”.

2. הקשבה

כאשר מנהלים שיח יש משמעות רבה להקשבה מלאה. כל אחד מאיתנו חווה מצב בו דיברנו והאדם מולנו לא ממש הקשיב לדברינו, התחושה אינה נעימה. כאשר אנו לא מרוכזים או עסוקים/חושבים בראש על התגובה שלנו/התשובה שתכף נגיד לאדם שמולנו הדובר מרגיש זאת. על כן, חשוב באמת להשקיט את “הקול” שמדבר בראש שלנו ולהקשיב הקשבה מלאה, או במילים אחרות – להיות סקרן לגבי מה שהדובר אומר: כאשר אנחנו סקרנים אנחנו בהאזנה מלאה, אנחנו מגיעים פתוחים לשמוע דברים חדשים שלא שמענו. חשוב לצאת מנקודת הנחה שהדובר אומר דברים שלא שמענו מעולם וכך, אנו קשובים יותר ובאמת לומדים דברים חדשים.

הרצאה רלוונטית ב-Ted בהקשר הזה – 10 דרכים בהן יוכלו להיות לנו שיחות טובות יותר:

3. ראיית האחר

ראיית האחר זו ההבנה שמולך עומד אדם השונה ממך. אדם שיש לו מחשבות שונות, רגשות שונים, ידע שונה- בשפה המקצועית זה נקרא TOM – היכולת לראות את האחר, לנחש מה הוא חושב, מרגיש ויודע [2]. כאשר אנו מודעים לכך שהאחר שונה מאיתנו, אנו פחות מניחים הנחות, פחות שופטים; אנו זוכרים שלכל אחד מאיתנו יש חוויות שונות ועל כן הסקת מסקנות שונה ואנו לא ממהרים לשפוט. ראיית האחר תורמת להקשבה טובה יותר ומעבירה מסר לדובר שאנו מבינים אותו, דבר היוצר נינוחות בשיחה.

4. איסוף פרטים

איסוף פרטים מתחלק ל-2 מיומנויות: הראשונה הקשבה טובה והשניה איסוף פרטים חזותיים. על הקשבה כבר דיברנו בסעיף 2 ועל כן ארחיב על המיומנות השניה – איסוף פרטים עם העיניים. חשוב במהלך שיחה להסתכל טוב על הדובר: על הבעות הפנים שלו, על תנועות הידיים (ג’סטות), ועל הצורה בה הוא מחזיק את גופו – מה שנקרא בתחום המקצועי: תקשורת בלתי מילולית [3]. הרבה מאד מסרים מועברים בשיחה – רובם לא דרך המילים. חשוב מאד לעקוב אחר התקשורת הבלתי מילולית כי היא עוזרת לנו להתחבר לאדם שמולנו ולזהות מה חשוב לו ומה מציק לו.

5. תקשורת פתוחה (ראפור)

ראפור זו מילה בצרפתית שהמשמעות שלה היא תקשורת פתוחה. הכוונה בראפור היא ליצור חיבור רגשי והרמוני. משמע, למצוא מהר ככל האפשר מכנה משותף לשנינו. אנשים אוהבים אנשים שדומים להם, על כן, המטרה ברורה; למצוא נקודת חיבור כמו: אנשים משותפים שמכירים, אהבה/תחביב משותף, נושא שמעניין את שניכם, חוויה שעברנו (צבא, אוניברסיטה, הודו וכדומה. ככל שנתחבר מהר לאדם שמולנו על ידי ראפור כך יהיה קל יותר ליצור קשר רגשי ועניין משותף והאדם המשוחח איתך לא ישכח אותך.

6. החמא לדובר

כאשר אני אומרת מחמאה, איני מתכוונת להגיד דבר שאינו נכון. הכוונה לדעת לזהות את הדברים הטובים באחר. לדוגמה, גם כאשר איני מסכימה עם הדובר אני יכולה להגיד לו משפט: “אתה מסביר את הנושא בצורה מרתקת, אני רוצה להדגיש נקודה נוספת…” בצורה זו איננו יוצרים התנגדות אלא התגובה בשיח נפתחת במחמאה. דוגמה נוספת: “נשמע שהיתה לכם חוויה מדהימה בטיול למרות כל התקלות” להראות התלהבות מהנושא עליו דיבר ולחזק את דבריו. כולנו אוהבים לשמוע דברים מחזקים ומחמאות, בדקו כיצד במהלך השיח אתם מחמיאים לדובר, האמינו לי, האדם שמולכם לא ישכח אתכם.

7. שאילת שאלות

כאשר אדם משתף בחוויה, סיפור או אמירה כללית שלו, חשוב מאוד, על מנת להראות עניין בדובר, להקפיד ולזכור את כלל שאילת השאלות. רצוי להקפיד ולשאול לפחות 2 שאלות על הנושא עליו הוא דיבר, לפני שאנו משנים נושא ומדברים על דברים אחרים שאולי מעניינים אותנו יותר. שאילת שאלות מראה לדובר שהקשיבו לו, שהדברים שהוא אמר מעניינים אותנו וחשובים לנו. דבר היוצר תחושת נינוחות והרגשה טובה. בנוסף לכך, כאשר שואלים שאלה זה מעביר מסר לדובר שאנו רוצים להעמיק בנושא שעליו דיבר ואף  נותן תחושה של חשיבות: “האדם שמולי רוצה לשמוע את ההסבר שלי”. התחושה הזו, היא חשובה על מנת ליצר קרבה בין אנשים.שימו לב שהינכם משתמשים ב שאלות פתוחות המעוררות שיח.

שמירה על 7 טיפים אלו יגרמו לכם להיות אנשי שיחה טובים יותר וחשוב מכך, האנשים שאיתם שוחחתם לא ישכחו אתכם: את תשומת לבכם, את העניין שיצרתם בשיח, את הצורה בה האזנתם להם ואת הראפור שיצרתם.