אנו יכולים לבחון את האיזון בחיינו במגוון רחב של תחומים, ביניהם האיזון שבין פעילות ומנוחה, שינה וערות, איזון בכמות המזון ומרכיביו, איזון בין הרגש והשכל, איזון בין נתינה וקבלה ועוד. בהגדרתו, האיזון הוא האיזון הוא מצב שבו נשמר שיווי המשקל בין דברים שונים המתרחשים בכמויות שוות או נאותות או שיש להם חשיבות שווה.

הוגי דעות ומנהיגים רוחניים לאורך כל שנות ההיסטוריה מקהלת ובודהה ועד אריסטו והרמב”ם, הדגישו את החשיבות של ההליכה בדרך האמצע, המכונה גם שביל הזהב, כהכרחית לשמירה על האושר האישי של האדם.

לא מעט אנשים מרגישים, שהעבודה שלהם תובענית וגוזלת את זמן האיכות שלהם עם המשפחה והיקרים להם או שהיא כל כך מתישה אותם, שלא נותר להם פנאי רגשי או כוח מנטלי לתחומים אחרים שהיו רוצים לטפח כמו תחביבים, בילויים, לימודים ואפילו למנוחה.

סקר שנערך בשנת 2019 על ידי המרכז לממשל וכלכלה בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה מצא, שקרוב ל-60% מהנשאלים לא שבעי רצון ממידת האיזון בין חייהם האישיים ועבודתם [1].

למה אנחנו מתקשים לעיתים לאזן בין העבודה לחיים?

תרבות המערב מעודדת אותנו להשיג יותר, לצרוך יותר, ובאופן כללי לעשות יותר מהכל, מה שמפר באופן בולט את האיזון בין העבודה לחיים האישיים.

לוחות הזמנים כבר לא מוגבלים לשעות המשרד המסורתיות. המהפכה הטכנולוגית והגישה הנרחבת למשאבים הביאה לדרישות חדשות, ועם קבלת התראות על כל דואר אלקטרוני שנכנס לתיבה, קשה מאוד להציב את הגבול בין העבודה לחיים האישיים.

גם המהפכה הגלובלית, שמאפשרת לנו ליצור אינטראקציות עסקיות עם ארגונים וקולגות מרחבי העולם, הולידה את הצורך להיות זמינים בכל שעה ומכל מקום, מה שחיסל כמעט לחלוטין את היכולת שלנו להתנתק, תרתי משמע, מהטכנולוגיה ומהעבודה, אפילו במהלך חופשה מפנקת או אירוע חגיגי.

מסיבה זו, יש שיגידו, שאיזון הוא לא תלוי ביכולת שלנו לנהל את הזמן, אלא ביכולת שלנו להציב גבולות.

כיצד חוסר האיזון משפיע עלינו ולמה חשוב לאזן בין חיי העבודה לפנאי?

שמירה על איזון בין העבודה לבין החיים [2] הכרחי הן עבור העובדים והן עבור הארגון. עובדים שיכולים לתת חשיבות שווה לרווחתם הם באופן בולט שמחים ומרוצים יותר, מה שמשתקף בביצועים ובהתנהגות שלהם בארגון.

יתר על כן, העובדים שנהנים מאיזון בין העבודה לחיים הם גם התומכים הפוטנציאליים הנלהבים ביותר של הארגון בו הם מועסקים. סיבה זו לבדה צריכה לעודד מנהלי משאבי אנוש לתמוך בכך ולקדם את הנושא במסגרת פעילותם.

אולם, עבור הארגונים, יש לכך תועלות נוספות. העיקריות שבהן: שיעורי שימור עובדים גבוהים, משיכת עובדים בעלי כישורים גבוהים יותר, תרבות ארגונית משופרת והגדלת מעורבות העובדים. בשורה התחתונה, עבודה במקום שמצליח לעודד את העובדים לאזן בין העבודה לחיים היא מושא החלומות של כל מעסיק וכל עובד.

לצד כל אלו, לשמירה על איזון בין העבודה לחיים יש יתרונות נוספים. היא מקנה לנו תחושת שליטה ובעלות על חיינו, היא מסייעת לנו לקיים מערכות יחסים בריאות, מונעת שחיקה בעבודה, מפחיתה את רמות המתח בחיינו ומקדמת תחושת רווחה ובריאות כללית.

כיצד תיצרו איזון בין העבודה לחיים?

1. שאפו למצוינות, ולא לשלמות

רבים הורגלו מגיל צעיר להשקיע את מרבית זמנם בלימודים ובעבודה. ההרגל הזה אמנם יכול להועיל להתקדמות האישית והמקצועית בתחומים שונים, אך ככל שאנו מתבגרים, נסיבות החיים דורשות מאיתנו לחלק את הזמן באופן שונה ולתעדף פעילויות. בדרך כלל, ככל שמטפסים בסולם העבודה, גם המשפחה מתרחבת, והעובדה שדרישות התא המשפחתי ומקום העבודה לא עולות בקנה אחד עלולה לגרוע מהיכולת לתפקד באופן מיטבי בשתי הזירות ואף להיות הרסנית. שינוי ההרגל נעשה על ידי שינוי התפיסה, לשאוף למצוינות ולא לשלמות [3].

2. התנתקו מהטכנולוגיה

הטלפונים החכמים חושפים אותנו כל הזמן לדואר האלקטרוני, לוואטסאפ ולרשתות השונות בהן מתבצעות אינטראקציות, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית, מה שעלול לגרום לכם להרגיש שיום העבודה שלכם לא נגמר לעולם. למרבית האנשים קשה להתנתק לחלוטין מהנייד, אך השתקת ההתראות היא דרך נפלאה לסנן את מרבית הסחות הדעת וצעד משמעותי לקראת השגת איזון בחייכם. הפתרון הוא פשוט – צלמו תמונות בזיכרונכם, חיו את הרגע והגדירו מראש את הזמנים בהם תתעדכנו בכל מה שחדש בתיבת המייל וביתר ערוצי התקשורת.

3. הקפידו לשמור על שגרת אימונים

גם כאשר אנו מפנים זמן לדברים המכריעים והחשובים בחיינו כמו זמן איכות עם הילדים, ואפילו אכילה או שינה, אנו עלולים להיות מוטרדים מהיומן המתמלא ומהמטלות שמחכות לנו במשרד. לפעמים, פעילות גופנית היא הדבר המועיל ביותר כדי לרוקן את המחשבות ולהרפות. היא מסייעת להפחית את המתח, משחררת אנדורפינים שמשרים תחושת רוגע ושלווה ומרוממת את מצב הרוח. לא רק שזה מסייע לשפר את הרווחה והבריאות הכללית, זה גם משפר את הביצועים, יכולת המיקוד והפרודוקטיביות בזמן העבודה.

4. צמצמו פעילויות חסרות תכלית

צ’יטוט בלתי פוסק ברשת החברתית ואפילו בילוי עם אנשים שאינם מעניינים אתכם או לא מועילים לכם עלולים לבזבז את הזמן הפנוי שלכם ולגרוע ממנו, עד כדי כך, שתחושו תסכול, חוסר מוטיבציה וחוסר מיצוי. הקדישו את זמנכם לפעילויות מהנות שמסבות לכם ערך ומשמעות, בלו עם אנשים שמעשירים אתכם וגורמים לכם לצחוק, כך שגם אם תבלו מעט זמן בקרבתם, יהיה לזמן הזה ערך רב והוא יספק לכם תחושת מיצוי וסיפוק.

5. בחנו אילו שינויים קטנים יכולים לשפר את חייכם

שינוי יכול להיות מרתיע, אך זה לא צריך למנוע מכם לפעול. אם אתם חשים שאתם מתקשים לאזן בין העבודה והחיים האישיים נסו ליזום שינויים בחייכם. זה יכול להיות שינוי קטן כמו יום בשבוע שתצאו מוקדם יותר או הצטרפות לחוג במתנ”ס הקהילתי. אם יש משהו שאתם משתוקקים לעשות, עשו זאת – טיילו בחוף הים בשעת הזריחה, שחקו עם הילדים לפני השינה, קראו ספר טוב או שפשוט תבלו ערב אינטימי עם בן/ בת הזוג. הנטיה לפעול על אוטומט משתלטת על כולנו. צאו מהלופ, ופשוט תיזמו את השינוי הקטן שיעשה את ההבדל הגדול בחייכם.

6. השלימו עם כך שאין איזון מושלם

החיים שלנו דינמיים, ואף על פי שאנו יכולים לשאוף לזה, אנו לא יכולים תמיד להגיע לאיזון המושלם. השלימו עם העובדה הזו ותמצאו שקל לכם בימים מסוימים להתמקד יותר בעבודה, ובימים אחרים להתמקד בחייכם האישיים. ככל שתרפו מהניסיון להגיע לאיזון המושלם, תמצאו שאתם מסופקים יותר ומרגישים הרבה יותר מאוזנים, גם בתחושתכם הפנימית וגם בעשייה שלכם.

7. קחו הפסקה

כל אחד מאיתנו זקוק להפוגות מחיי היומיום והעבודה. דרישות החיים עלולות לסחוף אותנו למערבולת ומירוץ החיים אף פעם לא עוצר. כאשר אתם מרגישים שאתם עמוסים מידי ומתקשים לאזן בין העבודה לחיים, קחו הפסקה. זו יכולה להיות חופשה קצרה או יום חופש, ואפילו תרגול נשימות או מדיטציה להרגעת התודעה וחידוש הכוחות. שימו את רווחתכם ובריאותכם בראש סדר העדיפויות, ובהתאם לכך קבעו את קצב העבודה, זמני העבודה וגם מועדי החופשה והמנוחה.

8. הציבו גבולות

לא כל משרה דורשת מכם להיות זמינים או לתת מענה כל הזמן. אל תחששו להציב גבולות כאשר המעסיק או קולגה מתקשרים בשעות לא מקובלות או כאשר לקוח מבקש מענה מעבר לשעות הפעילות. הצבת הגבולות תיצור תיאום ציפיות ברור, תבטיח שיכבדו את בקשתכם, ותאפשר לכם ליצור לעצמכם לוחות זמנים נוחים יותר.