לאחר פרידה, המוח שלנו מתמלא בערבוביה של מחשבות שנעות מ- “זכיתי בחופש שלי מחדש” ועד “החיים שלי נגמרו”. המחשבות שעולות בנו בעקבות הפרידה יכולות להיות בכל מקום על הטווח הזה, ולעיתים המחשבות שמגיעות משתי קצוות הסקאלה יכולות לצוץ אחת אחרי השניה תוך אותה הדקה. אבל ללא קשר למחשבות, לרוב לפרידה מתלוות תחושות של ספקות עצמיים, כאב, פחדים, אובדן, ותחושה מתמדת של “זה מבאס”.

למרות שזה אולי לא קל, יש אור בצד השני של כאב הלב, וארגז כלים של מנגנוני התמודדות בריאים יכול לעזור לכם להגיע לשם בחתיכה אחת. ריכזנו עבורכם את הסיבות לכאב הלב, את שלבי האבל על הפרידה ודרכים כיצד להתגבר עליה.

למה פרידה כל כך כואבת?

ישנן סיבות שונות למה הפרידה כואבת, ביניהן סיבות אבולוציוניות, פסיכולוגיות ופיסיות:

כאב הלב

ניתן למצוא ביטויים שונים לפרידה, אבל אחד המובילים שבהם הוא “לב שבור”, ואכן פרידה לאחר שחלקתם חיים, חלומות, רגשות ותחושת הזדהות, משאירה אותכם עם החלום ושברו. אבל מסתבר ששברון לב כואב, הוא לא רק במובן המטאפורי.

מחקר ניסיוני באמצעות הדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI) מצא שאזור במוח הנקרא קליפת המוח הקדמית (ACC) הופעל כאשר המשתתפים חוו כאב פיזי, אך גם כאשר הרגישו דחויים [1]. אם אתם מרגישים שאתם הולכים למות לאחר פרידה, דעו שהכאב הוא מאוד אמיתי.

מכורים לבני הזוג לשעבר

לאחר פרידה, הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מתמקדים בצורה אובססיבית בבני הזוג לשעבר. אתם עלולים למצוא את עצמכם משקיעים זמן ואנרגיה, לפגוש את בני הזוג לשעבר, לבדוק אותם ברשתות החברתיות, ולהרגיש שאתם מאבדים שליטה עצמית, או במילים אחרות מכורים לאקס.

הסיבה להתנהגות זו עשויה להיות עמוק בתוך המעגלים של המוח. מחקרי התמכרות מצאו שתשוקות לסמים הגבירו את הרמות של המוליך העצבי דופמין בגרעין המוח, אותו חלק מהמוח הקשור לתגמול – ואותו דבר קורה כשאתם חושבים או רואים את בני זוגכם לשעבר.  למרבה המזל, ניתן לשבור התמכרויות [2].

מהם שלבי ההתמודדות עם פרידה?

המרכז לבקרת מחלות של ארה”ב (CDC) מסביר שאבל יכול לנבוע בעקבות אובדן חמור או משינויים גדולים בשגרה. מאחר שפרידה נתפסת לרב כאובדן, והיא כרוכה בשינויים מהותיים בחיים מהאופן שבו אנשים מבלים את זמנם ועד למעמדם החברתי, התגובה הנפוצה לפרידה היא אבל [3].

לאחר פרידה, אתם עלולים למצוא את עצמכם חווים את חמשת שלבי האבל של הפסיכולוג קובלר-רוס. אנשים רבים חווים את השלבים הללו בצורות שנות, בסדר שונה ובתדירות שונה, ייתכן שתחזרו הלוך וחזור ביניהם, וייתכן שגם תחוו מנוחה בין השלבים [4].

שלב ההכחשה

בשלב ההכחשה, אתם עלולים למצוא את עצמכם לא מאמינים שהפרידה היא אמיתית. אתם עדיין מתייחסים לבן הזוג לשעבר שלכם לעתים קרובות או עדיין מדברים במונחים של “אנחנו”. אולי אפילו תשכנעו את עצמכם שתחזרו.

הכחשה לא בהכרח אומרת שיש לך עיוות בתפיסת המציאות, בדרך כלל, זה רק קונה קצת זמן לקבל את המציאות של השינוי והאובדן.  זה עשוי להיות מרגיע לדעת שזו צורה נפוצה של הגנה עצמית וסביר להניח שתעבור.

שלב ההתמקחות

אתם מוכנים לעשות הכל כדי להימנע מלקבל שזה נגמר. הכאב של הפרידה הוא כל כך בלתי נסבל, שתהיו מוכנים לעשות הכל כדי לגרום לכאב שלכם להיעלם על ידי חזרה, בכל מחיר.

כשאתם מתמקחים, אתם מנסים לקחת אחריות על הסיבה לכך שהקשר לא עובד, מה שעשוי לתת לכם אשליה שיש לכם שליטה עליו, ולגרום לכם לדמיין שיש משהו שאתם יכולים לעשות שישנה את המצב.

זה השלב לזכור את העובדה ששני המשתתפים במערכת היחסים תרמו לסיומה. אתם לא יכולים לקחת אחריות על הכל. איפשהו בפנים, אתם יודעים את זה.

שלב הכעס

ללא תלות כלפי מי או מה מופנה הכעס שלכם (הוא עשוי להיות מופנה כלפי בן הזוג, המצב או עצמכם), הכעס יכול למעשה להיות שלב מעצים – כי לכל הפחות יתחילו לעלות בכם מחשבות שגם אתם חשובים, של הרגשה מוצדקת להבין שמגיע לכם יותר ממערכת יחסים שנגמרה,  והוא יכול לספק כיוון וליצור תחושה של כיוון חדש במקום שחשתם קודם שאתם בדרך ללא מוצא.

הכעס, מצביע על כך שאיפה שהוא בפנים, אתם יוצרים מספיק אי נוחות פנימית כדי לעזור לשנות את נקודת המבט שלכם לגבי המצב, וזה יכול לאלץ אותך לבצע שינויים יזומים אם אתה מוכן לתת לזה.

שלב הדכאון

בשלב זה אתם מתחילים לראות את המציאות כמו שהיא, אך עדיין קשה מאד לקבל אותה.  כל השינויים הללו יכולים להיות מאתגרים. הם יכולים לגרום לכם להרגיש מבולבלים, חסרי ביטחון, חרדים ועצובים.

הפרידה משפיעה גם על תפיסת העצמי שלכם, מה שמגביר את הרגשות והסימפטומים של הדכאון. מחקר מצא כי פרידות משפיעות על התפיסה העצמית של אנשים, ואלו המאופיינים עם דימוי עצמי נמוך נוטים לחוות יותר מצוקה רגשית לאחר פרידה [5]. לכן במקרים מסוימים, הפרידה עלולה לעורר תסמינים חמורים יותר ומתמשכים יותר של דיכאון, שמלווים בתסמינים כבעיות באכילה, קשיי שינה – חוסר שינה או יתר שינה, רצון להתבודד, געגועים עזים לאקס והתעסקות בעבר.

הסימפטומים הללו עשויים להיות חלק מתהליך האבל שלכם, עם זאת – אם הסימפטומים שלכם נמשכים יותר משבועיים, או מתגברים ככל שחולף הזמן, או שיש לכם מחשבות אובדניות, זה הזמן לפנות לעזרה מקצועית.

שלב הקבלה

שלב זה עוסק בדרך כלל פחות באושר ויותר בבחינת חשבון נפש. אם התחלתם לקבל את הפרידה שלכם, ייתכן שתוכלו לראות את ההפסדים שלכם בבירור.

אולי יש דברים שאהבת באקס שלך שאתה מתגעגע אליהם עכשיו. אולי גילית דרכים שתרמת לסיום הקשר ועכשיו יודע מה תעשה אחרת במערכת היחסים הבאה שלך.

8 דרכים להתמודד עם פרידה

1. הרשו לעצמכם לעבור את תהליך האבל

אחת הטעיות הגדולות ביותר, היא להדחיק או להמנע באופן כזה או אחר מלחוש את הרגשות הקשים שמגיעים עם פרידה. אין צורך להתבייש על כך שאתם מרגישים עצובים, כועסים או נסערים. כאשר אתם ממשיכים הלאה מהר מדי, ולא עוברים דרך שלבי האבל, זה יופיע בדרך אחרת בהמשך.

2. אל תתאבלו לבד

פרידות יכולות להיות טראומטיות, ונדרש כפר שלם בכדי לעזור לך להרכיב את החלקים בחזרה ולמצוא את האור בקצה המנהרה. לפעמים, הצער של פרידה עלול להיות כל כך חזק שבסופו של דבר אתם מוצאים את עצמכם לבד. לכן חשוב שתבנו מערכת תמיכה של משפחה וחברים שיספקו לכם תמיכה רגשית. הקרובים אליכם יכולים לעזור לכם לפרוק, ולא פחות חשוב  גם להראות לכם שאתם אהובים ונתמכים – תמיד.

3. צרו חוויות חדשות

חלק מהסיבה שהפרידה יכולה להיות כל כך כואבת היא שאתם עלולים להרגיש שהכל בסביבה הנוכחית שלכם מזכיר את בני זוגכם לשעבר.

אחת הדרכים לשנות זאת היא ליצור בכוונה חוויות חדשות כדי לעזור לזיכרונות הישנים להתחיל לסגת. חוויות חדשות יכולות גם להרגיע אותנו בעדינות שיש אפשרויות אחרות בחיים. בין אם זה לטייל למקום חדש, לקחת שיעור במשהו שתמיד רציתם לנסות, מצאו דרכים להעניק לעצמכם חוויות חדשות וחיוביות שאינן תלויות בזכרונות ממערכת היחסים שהסתיימה.

4. תהיו פיזיים

לא כל פרידה רעה היא פרידה כועסת, אבל זה טבעי לחלוטין להרגיש כעס עולה ברגעים בלתי צפויים בהם אתם מנסים לאחות לב כואב. אחד הדברים המרפאים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור עצמכם הוא לשחרר את הרגשות שלכם בצורה פיזית, בלי לפגוע באף כמובן, עלי ידי פעילות פיסית, מהליכה על שפת הים, ועד קיקבוקסינג. פעילות ספורטיבית משחררת אנדרופינים שעוזרים לנו להתמודד עם רגשות קשים.

5. קחו הפסקה מרשתות חברתיות

במובנים רבים כיום, הרשתות החברתית הפכה את הפרידות לקשות הרבה יותר, ממה שהיא צריכה להיות. הצורך הטבעי “לעקוב” אחרי בן זוגכם לשעבר, הזכרונות שהרשתות דואגת להקפיץ לנו, ביחד עם תמונות אידיאליות של זוגות אחרים, יכולות רק להחמיר את המצב.

חתכו את הכבל, לחצו על השתק, בטלו מעקב, בטלו חברות או כל דבר אחר. עשו מה שאתם צריכים לעשות רק כדי להישאר שפויים וחיוביים.

6. הקפידו על הרגלי שגרה בריאים

זה יכול להרגיש מאתגר לטפל בדברים בסיסיים כשאתם עוברים תקופה סוערת מבחינה רגשית, אבל זה הזמן שבו ההרגלים הבריאים האלה באמת עושים את ההבדל. התמקדו בדברים כמו פעילות גופנית, אכילה נכונה ותכנון פעילויות שאתם נהנים מהן.

האחיזה בהרגלים תעזור לכם להשאר מקורקעים, ויעזרו לכם להתמודד ולהכנס לשגרה אחרי ולהתמודד עם שאר השינויים בחיים

7. תכתבו את זה

רישום ביומן על כאב הלב שאתם חווים יכול לעשות פלאים. למעשה, מחקר הראה שגרושים טריים שכתבו על גירושיהם חוו יתרונות בריאותיים. כתיבה יכולה להיות מרחב קדוש ומרפא בחייו של אדם, היות והוא מאפשר חופשיות, מבט מרחוק על הסיטואצייה שמאפשר ירידה לתובנות ועיבוד הרגשות שלכם בעקבות הפרידה.

8. דברו על זה עם איש מקצוע

לפעמים אנחנו משתמשים בחברים ובמשפחה שלנו לפגישות “טיפול בחינם”. עד כמה שהם אוהבים אותנו ורוצים את הטוב ביותר עבורנו, הם גם מאוד רוצים שנמשיך הלאה, ולעיתים קרובות מדי הם מעורבים בעצמם אמוציונלית בתוך הפרידה.

פגישות עם איש מקצוע, יתנו לכם הזדמנות לא רק לדבר על הכל ולפרוק עם מישהו שלא רק יקשיב, אלא גם יכולות לעזור לכם לעבוד על הרגשות שלכם ובמקביל למצוא דרכים להתמודד. שיקלו למצוא איש מקצוע שמתמחה בהחלמה של מערכת יחסים.

בשורה התחתונה, גם אם רק עכשיו נפרדתם, וגם אם עבר זמן ואתם מתקשים להתמודד עם הפרידה, תדעו שאתם לא לבד, והתופעות שאתם חווים הן אמיתיות לגמרי. השתמשו בכלים שנתנו לכם כדי להתמודד, ופנו לאיש מקצוע אם התופעות מחמירות.