מישהו אמר התמכרות לשופינג באינטרנט? התמכרות למשככי כאבים שלא היו קיימים לפני שנים בתצורתם הנוכחית? אלו ועוד, הם גורמים חיצוניים שיכולים לגרום לאדם לפתח בהם תלות. ומה לגבי התמכרות לחדשות הערב? התמכרות לטלפון הנייד, למבזקים של חדשות, לפלטפורמות החברתיות ועוד? אין ספק שבעידן של 2021, סוגי ההתמכרויות קיבלו איזשהו טוויסט, בואו נקרא לזה גוון קצת אחר.

מאילו סוגי התמכרויות אנחנו סובלים?

גם אם מדברים על הימורים, שזו התמכרות שקיימת מאז ומתמיד בשטח, התמכרות להימורים ב-2021 עשויה לכלול גם הימורים באינטרנט. דבר זה לא היה קיים, אם הולכים אחורה סך הכול שני עשורים בציר הזמן. אם כך, אנחנו בעצם רואים שלא משנה על איזו התמכרות אנחנו נדבר, ההתמכרות בזמננו יכולה לקבל גוון שונה בין אדם לאדם מכור. בעוד שחלק מהאנשים יהמרו אך ורק במשחקי פוקר וקוביות, אנשים אחרים יהיו מכורים דווקא להימורים באינטרנט. ומבחינה טיפולית, יש לכך השלכות משמעותיות.

אם מדברים על תהליך של גמילה מהתמכרויות, הרי שתהליך הגמילה בד”כ יצריך גם ניתוק סביבתי מסוים. והרבה יותר קשה לנתק אדם מהימורים באינטרנט, מאשר אדם מסביבה של משחקי פוקר מחתרתיים. אולי לא הכרתם את הנתון הבא, אבל על פי נתונים [1] של משרד הרווחה והעבודה לשנת 2019, כ-20,000 אנשים בעלי אופי התמכרותי נרשמו במשרד. יש לציין כי נתונים אלו לא בהכרח משקפים את הסטטוס שמעודכן במשרד הבריאות. כמו כן, הנתונים לא לחלוטין מיישרים קו עם הנתונים שמגיעים מחדרי המיון בישראל. ודבר נוסף שחשוב לזכור, בישראל ישנן פעולו מסוימות שאינן חוקיות, לרבות הימורים או שימוש בסמים. ומאחר שמדובר בפעילויות לא חוקיות, יהיה קשה לשקף את הנתונים האמיתיים של מכורים ומכורות בישראל.

בפועל, עצם העובדה שפעילויות מסוימות אינן חוקיות, הופכת את הנושא לפחות שקיף. הנתונים אינם שקופים, מאחר שאנשים מכורים לא ממהרים לדווח לרשויות על התמכרויות לפעולות לא חוקיות. כמו כן, חשוב לזכור כי לכל התמכרות עשוי להיות מקור אחר לבעיה. בעוד שחלק מהאנשים יפתחו התמכרויות מסוג X ומתוך סיבות Y, אצל אנשים אחרים ההתמכרות תגיע ממקומות וממניעים אחרים, ממשקעי רגשיים שונים וכו’.

למה קריטי להתגבר על התמכרויות?

לפי הדו”ח שמגיע מהכנסת [2], בשנת 2019 התאשפזו 3,416 מטופלים למכוני גמילה בארץ. כמו כן, התקבלו לאשפוז כ-4,557 חולים במצב של תחלואה כפולה (התמכרות משולבת עם מחלה נפשית או פיזית). בנוסף, בערך 14,252 אנשים התאשפזו בעקבות שימוש מופרז באלכוהול.

חשוב לציין, לא כל אדם עשוי לפתח התמכרויות כאלו ואחרות. בעוד שחלקנו יכולים לעשן סמים קלים ולשתות אלכוהול רק באירועים, אנשים אחרים עשויים להישאב הרבה יותר עמוק לעולם ההתמכרותי. עבור אנשים אלו, התוצאות עשויות להיות הרסניות. מעבר להשפעות הסביבתיות, המשפחתיות, הרגשיות, האישיות, הנפשיות, העסקיות והכלכליות, יש גם את הנושא הבריאותי. לא פעם, אנשים עשויים לפתח תחלואה כפולה בעקבות שימוש מוגזם ותלות בחומרים כמו משככי כאבים, מורפיום, פנטניל, קלונקס, אלכוהול, סמים קשים ועוד.

10 דרכים להתמודד עם התמכרויות

1.  זיהוי של ההתמכרות שלכם

כנראה שמדובר בשלב הכי חשוב, וייתכן שהוא קודם לשלב של הכרה עצמית בבעיית ההתמכרות. ייתכן שאתם נוטלים מספר תרופות ומשככי כאבים, אולי משתמשים בסוגים שונים של סמים. כך או כך, יהיה חשוב לזהות את סוג ההתמכרות שלכם. אגב, ייתכן גם שאדם יתמכר למספר אלמנטים בחייו, כמו אנשים שמתמכרים לאלכוהול, סמים ומשככי כאבים גם יחד.

2.  אתם לא לבד בסירה – הפנימו זאת!

לאחר שאתם מזהים את ההתמכרות שלכם, יהיה חשוב להפנים שאתם לא לבד בסירה. רבים וטובים כמוכם מכירים את הסיטואציה, היא אינה זרה לאנשים רבים. אם תחליטו להגיע למכון גמילה למשל, תוכלו לפגוש שם צוות טיפולי שמגיע ומכיר את העולם ההתמכרותי. כמו כן, תוכלו לפגוש בצוות טיפולי המורכב מרופאים, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות ועוד.

3.  תמצאו גורם מוטיבציוני לעידוד וחיזוק תהליך גמילה

יש לכם ילדים שיקרים לכם יותר מכל דבר אחר? אולי הורים מבוגרים שמצריכים את האהבה וההשגחה שלכם? כך או כך, אנחנו ממליצים לחפור עמוק ולמצוא מישהו או משהו שגורם לכם לקום בבוקר ולרצות להישאר גמולים. לא פעם, אנשים לא מוכנים לנקוט בצעדים לטובת עצמם, אבל הם כן יהיו מוכנים לנקוט בצעדים לטובת התינוק הטרי שנולד להם, אולי לטובת סבא וסבתא הזקוקים לסיוע.

4.  הפנמה כי התהליך של הגמילה אינו קצר

היינו אומרים לכם להתכונן לתהליך של חודשים, אבל האמת היא שתהליך הגמילה נמשך רוב החיים, אם לא במשך כל החיים. אנשים מתעוררים להתעורר בכל יום ולהישאר גמולים. הפיתויים בחוץ אינם נגמרים, ובימינו הפיתויים כבר מגיעים אלינו ישר לתוך הסלון של הבית (כמו במקרים של הימורים באינטרנט). החלק הקשה יהיה בדרך כלל החלק הראשוני, מה שעשוי להיהפך לפשוט יותר במשך הזמן. אבל זכרו שהמסע הזה לא באמת נגמר, כי הפיתויים כאן כדי להישאר. והם בכל מקום לעיתים.

5.  תאמצו את גישת ה-CBT

מבלי להיכנס לעומק רבדי הפסיכולוגיה ההתנהגותית-קוגניטיבית, נתמצת אותה בכמה מילים.

פסיכולוגיית ה-CBT (ראשי תיבות של Cognitive Behavioral Therapy) גורסת כי, מעשים ופעולות מובילים לשינוי דפוסי התנהגות ולשינוי של דפוסי פעולה מוחיים. במילים אחרות, אם אתם מאמנים את עצמכם לפעול בצורה מסוימת, למרות שזה לא טבעי לכם, עם הזמן – דפוסי ההתנהגות שלכם עשויים להשתנות. לפי שיטה זו, CBT זה מחשבות שמניעות רגשות. כדי לשנות דפוסי התנהגות יש צורך בשינוי מחשבות ואמונות יסוד.

יהיה כדאי לנקוט בצעדים פרקטיים בכדי להיגמל מהתמכרויות. מכורים לסיגריות? תתחילו להוציא את הסיגריות לאט-לאט מהבית. אם אתם מעשנים 30 סיגריות ליום, ביום הגמילה הראשון שלכם תעשנו 29. ביום השני 28 סיגריות וכך הלאה. במילה אחת – הדרגתיות.

6.  להחליף התמכרות בהתמכרות חיובית אחרת

אם אתם מכורים, ולא משנה למה, זה אומר שכנראה יש לכם אופי עם סממנים התמכרותיים. ואם זהו המצב, אנחנו נמליץ לכם להחליף את ההתמכרות המזיקה שלכם בהתמכרות חיובית. אולי זה יישמע לכם רחוק מהמציאות כרגע, אבל שקלתם להתחיל להתעמל? ידוע כי פעילויות ספורטיביות עשויות להוביל להפרשת דופמין במוח [3], מה שיכול אפילו להזכיר סוג של “HIGH”. מכירים את המושג RUNNERS HIGH? מדובר בתחושת “היי” (התעלות חושים) של אצנים, אותה הם מרגישים בדרך כלל לאחר מאמץ פיזי ופעילות ספורטיבית. לידיעתכם, סמים שונים ואלכוהול פועלים על יקרון הדופמין. אז אם אתם מעוניינים להפסיק התמכרות שמבוססת על עקרון זה, יהיה כדאי למצוא מקור אחר להפרשת הכימיקל הנ”ל במוח. אגב, דופמין יכול להיות מופרש גם ב”זירות” אחרות בחיים, לא רק בספורט. אוהבים כדורגל? אולי משחק לייזר טג? מה עם מטווח ירי? צלילה עם סקובה או שנורקל? אלו פעילויות שיכולות לסייע בהפרשת דופמין במוח.

7.  להפנים: התמכרות היא תוצאה והיא מחלה לכל דבר

חשוב להבין, ההתמכרות היא רק התוצאה. ככה זה ברוב הכמעט מוחלט של המקרים. תוצאה של מה? תוצאה של משקעים רגשיים, נפשיים, מנטליים ולעיתים כתוצאה מבעיות פיזיות. לא פעם, אנשים מתחילים שימוש במשככי כאבים בעקבות בעיה רפואית. בחלוף הבעיה הרפואית, הם נשארים עם התמכרות למשככים ממשפחות האופיאטים (מורפיום). בין אם ההתמכרות התפתחה כתוצאה מקשיים רגשיים, נפשיים או פיזיים, כעת יש לטפל בהתמכרות בתור מחלה לכל דבר ועניין.

8.  לחדול משפיטה עצמית

שמעו לנו, ביקורת עצמית ושפיטה עצמית בד”כ לא יובילו אתכם למקומות חיוביים. ההתמכרות בדרך כלל מלווה בתחושות מהסוגים האלו, מה שאפשר לאמן את עצמכם לשנות. במקום לשנן כמו מנטרות משפטים כמו “איזה עלוב אני, עוד פעם אני רק טוחן כל הזמן אוכל”, תתחילו לייצר משפטים פנימיים כמו:  “היום אני מרשה לעצמי לאכול בצורה יותר מבוקרת מאשר שנים עברו”. עם הזמן, אתם תוכלו לנסות לשנות את השיח הפנימי שלכם עם עצמכם.

9.  “אהבה עצמית” הן לא מילים גסות

בין אם אתם מכורים לאוכל, הימורים, סמים ואלכוהול, קניות או סיגריות, תרחמו על עצמכם. מה שנקרא Give Yourself a Break. תבינו אחת ולתמיד: יש סיבה לכך שההתמכרות התפתחה אצלכם. אז אל תמהרו להאשים את עצמכם בהתמכרות שלכם, מאחר שההאשמה העצמית מובילה לביקורת עצמית, מה שמוביל לתחושות קשות עם עצמנו. תרשו לעצמכם לאהוב את עצמכם, תנו לעצמכם להרגיש שאתם זכאים ומגיע לכם לעבור תהליך גמילה מהתמכרויות.

10. אל תתביישו בהתמכרות שלכם וקבלו טיפול במכון גמילה

לא פעם, אנשים נוטים להתבייש בהתמכרות שלהם לסמים קלים. מכיוון שנהוג לחשוב שסמים קלים אינם ממכרים, אנשים לא מדברים על ההתמכרות שלהם לחומרים כמו קנאביס או חשיש. ייתכן שאנשים אלו חוששים שהם ייחשבו, בעיני הציבור – בתור חלשים, כי הרי הם התמכרו ל”סם קל”. בין אם ההתמכרות שלכם היא לחומרים קלים או קשים יותר, אנחנו ממליצים להחליט שאתם שמים בצד את הבושה. פנו למכון גמילה [4], קבלו הכלה מלאה, אפס שפיטה, אפס ביקורת, המון אהבה ותמיכה 24/7. מכון גמילה מהתמכרויות הוא המקום בו תוכלו לקבל את הניתוק הזה שאתם צריכים מהסביבה שלכם, זו שממכרת אתכם לפעילויות כאלו ואחרות.

והטיפ הכי חשוב שנוכל להשאיר לכם כאן הוא, שמדובר בתהליך, זכרו זאת. בין אם מדובר בהתמכרות כזו או אחרת, תנו לעצמכם צ’אנס אמיתי, אל תפרשו מתהליך הגמילה לאחר יומיים, גם לא לאחר שבוע או חודש. תנו לעצמכם את הצ’אנס להתמיד בתהליך, את הזכות להיוולד מחדש ולפתוח דף נקי.