מסע לחיפוש עצמי. מילים כל כך גדולות ובעולם של היום המציע מגוון אפשרויות מהירות למציאת משמעות וסיפוק, יכול להיות שהן מאבדות ממשמעותן. בכדי להבין מהו מסע לחיפוש עצמי עלינו קודם להכיר בכך כי אנשים הינם שונים וייחודיים. לאנשים אישיות שונה, צרכים שונים, ערכים שונים ומסלול חיים שונה וממילא דרך שונה וייחודית בחיים, בה הם פוסעים,  לעיתים מעצבים את הדרך ולעיתים מתעצבים על ידה.

מסע לחיפוש עצמי [1] הוא מסע למציאתו מחדש של העצמי הפנימי שלנו שאולי במירוץ החיים כבר שכחנו אותו. מסע זה יכול לקרות במגוון צורות, ישנם אלו שיוצאים למסע פיזי בעולם, מבקשים להתנתק מהכאוס של העולם המודרני בכדי למצוא שלווה פנימית, ישנם אלו המוצאים תשובה בדת או באורח חיים מסוים ועוד.

חיפוש עצמי הוא מסע שיכול לקרות בכל זמן ומקום בו אתם נמצאים , ולא רק אי שם בהרים, בתורות קדומות או במחוזות רחוקים. כדי להיות בתהליך של חיפוש עצמי, עליכם לרצות להגיע להבנה עמוקה של עצמכם, המטרות והשאיפות שלכם בחיים ולהסכים להיות בתהליך זה.

מהי החשיבות שבמציאת הייחוד שלנו ודרך החיים המתאימה לנו?

המטרה העיקרית של יציאה למסע חיפוש עצמי היא משאלה כללית של בני האדם למציאת שמחה, הגשמה עצמית ומשמעות בחיים. אפשר לראות את החיים כמין דינאמיקה של התאמה לנורמות חברתיות וצעידה בתלם מוכר וידוע לעומת הכרה בייחודיות ובשונות של בני האדם. למידה של העצמי הפנימי והייחודי תסייע בהגשמה עצמית וביצירת חיים בעלי משמעות וערך פרטי.

פעמים רבות, אנו נעים בחיים מכורח הרגל, אילוצים או חשש משינויים. יתכן כי לרוב צורת חיים זו תהיה מספקת עבורנו שכן היא אינה מעמתת אותנו עם פערים או מורכבות. אך יתכן , כי הילוך אוטומטי זה אינו מספק אותכם ואתם מרגישים תחושות של חסר או תשוקה לא מוסברת למשהו אחר.

ניתן לראות במסע לחיפוש עצמי הצבת סימן שאלה על המוכר והידוע בכדי ללמוד לעומק את עצמכם ובכך לנסות להשיג משמעות.

הנחיות וטיפים פרקטיים לצאת למסע לגילוי עצמי ולהצליח למצוא את מי שאנחנו

1. שאלו את עצמכם “מי אני?”

אולי זה נשמע טריוויאלי, אבל ביומיום העמוס והלחוץ, מתי בפעם האחרונה שאלנו את עצמנו מי אנחנו? מה חשוב לנו? מהם החלומות שלנו?

קחו דף ועט,  הכתיבה עשויה להבהיר ולארגן עבורכם את  מחשבותיכם, ונסו לענות על השאלות הבאות, מה חשוב לי? מה הערכים שלי?  למה הייתי רוצה לתת יותר ביטוי בחיי? מהי הצלחה עבורי? מה עוזר לי להתמודד עם קשיים? מה החוזקות והחולשות שלי? למה אני זקוק כדי להרגיש חיוני?

ניתן לעשות תרגיל זה מספר פעמים, בצמתים שונים בחיים. סביר להניח שבתקופות שונות בחיים, התשובות לשאלות אלו עשויות להשתנות ולשקף לנו את הדינאמיות של החיים ולדייק עבורנו  את שאיפותינו והצרכים המשתנים.

2. חקרו את תשוקותיכם

תשוקות מסייעות להעניק משמעות ומעשירות את החיים. נסו להבין מה מעורר בכם עניין, מה גורם לכם להרגיש חיוניים ובדקו האם הדבר בא לידי ביטוי ביום יום.

יתכן כי לחלקנו המילה תשוקה מעוררת אסוציאציות דרמטיות והדבר מרגיש רחוק מאיתנו אבל בדיקה פנימית עמוקה וודאי תעלה כי ישנם עיסוקים , תחביבים המסבים לכם תחושת חיוניות ואושר. ספורט אתגרי, התנדבות למען מטרה אשר אתם מזדהים עימה, לימודים מתוך עניין משמעותי בתחום, שינוי קריירה או תפקיד הינם מעט דוגמאות .

חיבור ומתן ביטוי לפעולות המעוררות עניין ותשוקה עבורכם הינה עוד צורה להעשיר את חייכם.

3. היו בחיבור לקיים, לא רק בחיפוש

לעיתים אנשים עשויים להתמכר לחיפוש, לעמדה המבקשת והשואלת, מאשר להכרה בקיים וחיבור ומתן ביטוי לישנו. חיפוש תמידי עשוי להחוות כתהליך מסעיר יותר ומלא ריגוש מאשר חיבור לנשמה, לרוח ולעושר הפנימי הקיימים אצל כולם.

החיפוש, במגוון דרכים ושיטות, הוא חשוב אך הוא כלי ואמצעי בכדי לסייע עבורנו לדייק ולתת ביטוי לייחודיות, לעצמי הפנימי, לרוח הקיימת בנו.

היו בהקשבה לעצמכם, וודאו כי ביום יום שלכם ישנו ביטוי מעשי לתובנות, תחומי עניין,קשרים בין אישיים משמעותיים וכל דבר נוסף הגורם לכם לתחושה של בית נפשי ורוחני בעולם.

4. היו בעמדה מתבוננת וסקרנית

החיים לפעמים יכולים מין שטף שוצף וקוצף, תובעני ועמוס מחויבויות ודרישות. לא פלא שרבים חיים על אוטומט, אולי כמין צורת הישרדות לנוכח כל זאת.  מכירים את זה שאתם קמים בבוקר יום ראשון ומביטים קדימה לשבוע המצפה במין תחושת שעמום או חוסר עניין?

תרגול יכולת התבוננות וסקרנות יכולה לסייע לכם למצוא שוב את החדש, המעניין והמפתיע גם בשגרה המוכרת והמשעממת לעיתים ובנוסף עשויה להעצים את כוחו של הרגע, ללא צורך בצריכת ריגושים כדי להרגיש חיות ועוררות [2].

נשמע לכם גדול ולא מובן? התחילו בתרגיל קטן ופשוט, בחרו מקום כלשהו, רחוב בו אתם פוסעים לעיתים רבות, גינה או אפילו חדר אהוב עליכם. עצמו עיניים, קחו כמה נשימות עמוקות, פתחו עיניים והביטו מסביבכם. נסו לשים לב לכל הפרטים השונים, לצבעו המשתנה של הפרח, כריכת הספר הקרועה מעט בפינה, הכיתוב המופיע בתחתית שלט המודיע על שם הרחוב, ילד המשחק או צורת העננים בשמיים. התבוננו במבט נקי, מבט המבקש לראות את הפרטים הקטנים בתוך תמונה גדולה.

5. הגדירו יעדים

כמו בכל תוכנית עבודה, גם במסע לחיפוש עצמי חשוב להגדיר יעדים. הגדרת יעדים תסייע לנו להבין מה, איך וכיצד אנו מחפשים. שלא כמו בתוכניות עבודה, לעיתים לא ברור לנו בדיוק מהו היעד או שיש לנו מין תחושת בטן עמומה שאנו מתקשים לנסח לכדי יעד. זה בסדר. מסע לחיפוש עצמי הוא מסע מורכב, הנוגע ברבדים שונים של החיים. עם זאת, שאלו את עצמכם מדוע אתם יוצאים למסע לחיפוש עצמי? מה אתם מבקשים להשיג במסע זה [3]?

הדרך לא תמיד חלקה, המטרה לא תמיד ברורה, המטרה יכולה גם להשתנות לעיתים כחלק מהדינאמיות של החיים וגם את זה לומדים להכיל ובכל זאת חשוב להגדיר יעד כדי שהדרך תוביל לשם.

איך מגדירים יעד? שאלו את עצמכם קודם כל למה? למה חשוב לי חיפוש עצמי? למה עכשיו? מה אני מבקש להשיג? התשובה לשאלות אלו תסייע להבהיר מהו היעד.

6. השקיעו בקשרים בין אישיים

משפחה לא בוחרים, למשפחה נולדים. רבים מתהלכים בתחושה כי המשפחה היא זו המגדירה אותם מאחר ואליה נולדנו ובה התפתחנו והתעצבנו. נכון, משפחה גרעינית לא בוחרים אבל דמויות משמעותיות וקשרים איכותיים בוחרים. השקיעו בקשרים איכותיים, קשרים המסייעים לכם להביא לידי ביטוי את הטוב והחיובי שבכם ומהווים מקור לתמיכה וצמיחה.

כבני אדם בוגרים אנו יכולים לבחור במי אנו מקיפים את עצמו, לקחת אחריות על מערכות היחסים בחיינו ולוודא כי הן מהוות מרחב לצמיחה ולהתפתחות אישית. לסביבה החברתית השפעה רבה על האדם, וודאו כי אתם נמצאים במקום בו אתם שואפים להימצא ובתוכו להמשיך לגדול ולהתפתח.

לא קל לשנות מערכות יחסים מורכבות.  לחלקן היסטוריה ארוכה, מורכבות רגשית וחלקן בלתי ניתנות לשינוי. זכרו, אומנם אינכם יכולים לשנות את האחר, אך אתם יכולים לקחת אחריות על עצמכם וכצעד ראשון לבדוק מול עצמכם מה קשרים שונים גורמים לכם? צורך לרצות, חוסר ביטחון או תחושת מסוגלות, ביטחון ועוד. היו מודעים לטיב מערכות היחסים שלכם והשפעתם עליכם.

7. אתגרים לעומת קשיים

החיים מזמנים אינספור קשיים. חשבו על הקורונה, מאז הופעתה בעולם, כמות הקשיים הבריאותיים, הכלכליים, החברתיים, המשפחתיים והנפשיים מתוארת שוב ושוב.  ההבנה כי קשיים הם חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי עשויה להיות מייאשת ומדגישה עמדה של חוסר אונים. לעומת זאת,  תפיסה של קושי כאתגר וכהזדמנות עשויה לתרום ליכולת ההתמודדות.

קשיים מאיימים מאחר והם מאלצים אותנו לצאת מאזור הנוחות, מעמידים אותנו מול החוסר נודע ומערערים את הביטחון בעצמנו ובעולם. לעומת זאת,  אתגרים הם הזדמנות לפיתוח יצירתיות, גמישות מחשבתית ופיתוח חוסן פנימי. המעבר מתודעה של קושי לאתגר היא לא קלה כלל ולרובנו תהיה עבודת חיים. זכרו כי אין סיכוי ללא סיכון ומשבר יכול להוליד הזדמנות לשינוי, אם נאפשר זאת.

ואולי כהתחלה, חשבו על מצב משברי או קשה בו התמודדתם באופן חיובי ואולי היום, ממרחק הזמן, אתם יכולים אפילו להצביע על דבר טוב שקרה בעקבותיו. כתבו זאת ונסו ללמוד מכך מה למדתם על עצמכם ועל יכולת ההתמודדות שלכם ובאתגר הבא, קראו זאת והזכירו לעצמכם כי יש לכם המשאבים להתמודדות.