בעולם עמוס, דינמי וקדחתני, קל מאוד להרגיש אומללים או נטולי יכולת הגשמה עצמית. לא מעט אנשים מרגישים שאין להם מספיק כסף או זמן לעשות את מה שהם אוהבים או להגשים חלומות, אחרים חשים שמערכות היחסים שלהם לא נמצאות היכן שהיו רוצים שיהיו וכדומה. תחושות אלו יכולות להוביל אנשים בקלות לחשוב כי חסר להם דבר-מה בכדי להיות מאושרים.

אף על פי שהגשמה עצמית אינה נובעת רק מדברים חומריים, ורבים מבלבלים בינה לבין אושר, אין ספק, שזהו מושג חמקמק, וניכר כי כאשר אנו בעתות מצוקה או כאשר החיים לא מתנהלים כפי שהיינו רוצים, הרבה יותר קשה למצוא אותה.

אף על פי שרבים מייחסים את ההגשמה העצמית לקריירה ועיסוקים מקצועיים, היא מתבטאת במגוון דרכים. אנו יכולים לחוות אותה בפן המקצועי, הזוגי, ההורי וכן הלאה [1]. ככל שנצליח להגיע להגשמה ביותר היבטים בחיינו, כך נרגיש יותר מסופקים, שאנו מממשים את הפוטנציאל האישי ומגשימים את עצמנו באופן מיטבי.

מהם הגשמה ומימוש עצמי?

הגשמה עצמית היא הגשמת התקוות והשאיפות של האדם באמצעות צמיחה אישית. היא עוסקת במיצוי מלוא הפוטנציאל של האדם, השגת הצלחה ובניית חיים מאושרים שהאדם יכול להתגאות בהם.

זה נשמע די פשוט. אולם, האם הגשמה עצמית אינה אושר לטווח ארוך?

הגשמה ואושר אינם אותו דבר. אושר הוא מצב זמני שבא והולך, עד שקורה דבר נוסף שמסב לנו אושר. ההגשמה לעומת זאת היא הרבה יותר ארוכת טווח ומתמקדת בתמונה הגדולה יותר.

להרגיש מסופק לא אומר להיות מאושר ושמח כל יום, כל היום. זה אומר שיכולים להיות כמה ימים רעים, אבל אם אתם עושים משהו שאתם מאמינים בו, משהו שאתם רוצים לעשות בכל מאודכם, תמצאו סיפוק בחייכם האישיים ותחושו מהי הגשמה עצמית.

אין זו תחושת אושר או עצב, אלא תחושת יסוד של אהבה מלאה. אתם יכולים לאהוב מישהו ועדיין לכעוס עליו לפעמים, אבל אתה יודעים שאתם אוהבים אותו אהבה שאינה תלויה בדבר.  זוהי הגשמה.

מהי החשיבות והתועלת במימוש והגשמה עצמית?

כאשר אנו הולכים בדרך ההגשמה אנו יוצרים רגעים משמעותיים יותר, אנו מצליחים לעשות יותר ממה שחשבנו שאנו מסוגלים ואנו משלבים בין העבודה והחיים הפרטיים בצורה טובה וחיננית יותר.

אנשים שמגשימים את עצמם מרגישים שביכולתם לתרום יותר לחברה ולסביבתם הקרובה. הם מרגישים שיש ערך לפעולותיהם ומכירים בתרומתם הייחודית לסביבתם וליקום.

הגשמה עצמית מתגמלת, ומהווה סוג של פרס או חיזוק חיובי. גם אם להשקעה יש מחיר, כמו שעות עבודה מרובות, פשרה מצערת ואפילו הפסד, מי שמוצא הגשמה בפעולותיו ובעשייתו, מקבל גמול גדול יותר שהופך את המאמץ לשווה [2].

החיים טובים יותר עבור מי שעולה על הדרך להגשמה עצמית. התחושה היא הרמונית והוליסטית, כמו פאזל שכל חלקיו מתחברים. ההגשמה העצמית תורמת לתחושת שלווה, שכן היא מעידה על כך שהאדם נאמן לערכים שלו ופועל על פיהם.

7 צעדים ורעיונות להשגת מימוש עצמי והגשמה עצמית

1. חשבו מהם ערכי הליבה שלכם, ומדוע הם חשובים

ערכי הליבה שלכם הם התכונות שאתם מעריכים ביותר בעולם, מאפיינים שאתם מעריצים או מוקירים אצל אחרים.

אם אתם פוגשים מישהו שמרכיבי האישיות שלו מוצאים חן בעיניכם, אך אינך יכול להסביר מדוע, פגשתם מישהו שערכי הליבה שלו תואמים את שלכם. לדוגמה, אם אחד מערכי הליבה שלכם הוא כנות, אתם תעריכו ותאהבו אדם ישר, בדיוק כמו שאם תפגשו אדם לא ישר, תהיה לכם סלידה ממנו.

כיצד ערכי הליבה שלכם משפיעים על ההגשמה העצמית שלך?

ערכי הליבה שלכם מגדירים כיצד תמצאו הגשמה. אם אתם רוצים להגשים את כל התקוות והחלומות שלכם, הרבה יותר קל לברר לאן ללכת אם יש לכם מפת דרכים [3]. ערכי הליבה שלכם משפיעים על כל החלטה ואינטראקציה, ואתם לא יכולים להרגיש מסופקים אם אתם עושים משהו שנמצא בסתירה ישירה אליהם.

המפתח הראשון להגשמה הוא לחיות בהתאמה לערכי הליבה שלכם. ברגע שתתחילו למצוא אותם ותבצעו התאמות לחיים שלכם כדי לנתק כל דבר שנוגד אותם, אתם תמצאו שהמצוקה שלכם הולכת ומתפוגגת, ושאתם מתחילים לחיות חיים שאתם יכולים להתגאות בהם.

2. חשבו מהן התקוות והשאיפות האמיתיות שלכם

הכינו רשימה של התקוות והשאיפות האמיתיות שלכם, לא אלו שהכתיבה לכם החברה או שמצפים מכם לשאוף. לצד הידיעה מהם ערכי הליבה שלכם, תוכלו לברר מה אתם רוצים לעשות ולהיות.

אנחנו לא נולדים עם הידע של מה גורם לנו להרגיש מסופקים. עלינו למצוא אותו באמצעות ניסוי וטעיה. אולם, לעתים קרובות הפחד עוצר אותנו מלחפש. בשלב כלשהו בחיינו אנו מתביישים באינטרסים ובבחירות שלנו, וכדי להימנע מכאב, אנו מתאימים למה שהחברה רוצה שנעשה, ואנו מפסיקים להתנסות.

החלומות שלנו מסתכמים בחלק האחורי של הראש, והחיים מעסיקים אותנו יותר מידי מכדי שנוכל להתפנות אליהם. רבים מאיתנו עוסקים במקצועות שגוזלים מאיתנו המון זמן יקר, והחלומות שלנו, שהם המפתח להגשמה נדחקים.

רוצים לדעת מה השאיפות האמיתיות שלכם?

נסו להיזכר באהבות שהיו לכם כילדים. במה אהבתם לשחק, מה היו השאיפות שלכם, איזו דמות עוררה בכם השראה וכדומה.

דרך נוספת היא לחשוב, מה הייתם משנים בחייכם לו ידעתם שנותרה לכם שנה אחת לחיות.

3. קבלו את האני האמיתי שלכם

הגשמה עצמית מגיעה יחד עם קבלה עצמית, ואף פעם לא נוכחת בהיעדרה. הסיבה שבגללה רבים מסרבים לקבל את עצמם כפי שהם היא, שבשלב מסוים או בנקודות מסוימות לאורך החיים, מישהו אמר להם שהם לא מספיק טובים, מספיק ראויים או שהם טועים בדרכם.

חשוב לזכור שהפגמים הם סובייקטיביים, ושאנחנו המבקרים הכי קשים של עצמנו. לא אחת הפגמים שאנו חווים בחוויה האישית שלנו לא תואמים כלל את מה שהסביבה חווה מאיתנו. לדוגמה, אנו עלולים לחשוב שאנחנו ישירים מידי עד לכדי בוטות, בעוד שאחרים יעריכו את הכנות שלנו.

4. הבינו שהשינוי בלתי נמנע

אתם צומחים ומתפתחים כל הזמן, לומדים דברים חדשים, רוכשים מיומנויות וידע חדשים ומשתנים לאורך השנים. מסיבה זו גם ההגשמה העצמית משתנה לאורך השנים, וייתכן שתצטרכו לבצע הערכת מצב ואדפטציה אחת לכמה שנים.

הימנעו מהדחקת השינויים בחייכם ואל תחששו לצאת מאזור הנוחות. העניין בהגשמה עצמית הוא השגת התקוות, החלומות והיעדים, ואלו תמיד משתנים. החזקה במטרות של האני הישן שלכם כאשר אתם מגלים שמשהו חשוב בחייכם משתנה, תוביל אתכם לקיבעון ותפגע בתחושת ההגשמה והמימוש העצמי שלכם.

האדם מתפתח והופך להיות כל הזמן אדם חדש. אם הישן מעכב אתכם, סימן שהוא כבר לא משרת אתכם ושעליכם לשחרר אותו. חבקו את האני החדש שלכם כל הזמן, הוא היחידי שנמצא שם איתכם.

5. הבינו שהגשמה נובעת מהחיים ברגע

כדי להגיע להגשמה עצמית, עליכם לאמץ את המסע, על כל עליותיו ומורדותיו ועל כל מצוקותיו.

אנו נוטים לדבוק ברעיון הזה, שברגע שנגיע למטרה, נקנה את הבית הזה או נתחתן עם בן הזוג הזה, נרגיש מאושרים לנצח ונחווה מימוש והגשמה כל הזמן. עם זאת, הגשמה עצמית היא אישית מאוד. היא השתקפות של מי שאתם ומי שאתם רוצים להיות, וזהו תהליך מתמשך, שלא ניתן להשיג באמצעות אירוע מכונן אחד.

אתם לא קונים בית, מביאים ילדים, מאמצים כלב ומרגישים אוטומטית מסופקים לנצח. טבע האדם פועל כך שאנו מונעים כל הזמן לחפש טוב יותר. אנחנו מתוכנתים ביולוגית לעשות זאת, מה שאומר שאירוע אחד או מטרה אחת לא יכולים לעזור לנו ליצור הגשמה.

6. הדרך להגשמה עצמית לא חייבת להיות דרך חתחתים

רבים נוטים לחשוב שהגשמה צריכה לבוא לאחר סבל או ייסורים. אולם, רבים מהאנשים שחווים הגשמה מגלים שכל עוד הם נאמנים לעצמם ולערכי הליבה שלהם, הם מרגישים מסופקים ומלאי הגשמה.

האם אתם יכולים לדמיין משהו קל מזה?

7. אחריות אישית היא המפתח להגשמה עצמית

לא מעט אנשים מטילים את האשמה בחוסר הסיפוק שלהם מהחיים או חוסר היכולת שלהם להגשים את עצמם במשפחה, בחינוך שקיבלו, בבני הזוג ועוד. חשוב להבין, שההגשמה העצמית של כל אדם תלויה אך ורק בו. ההגשמה לא דופקת על דלתו של אף אחד מבלי שזה פעל באופן יזום, אקטיבי ותדיר, וכל אדם אחראי על גורלו.