כולנו חולמים על משרת חלומותינו, לקום בבוקר לעבודת חיינו, עם חיוך מאוזן לאוזן, להרגיש שאנחנו מגשימים את עצמנו ואנחנו בייעוד שלנו. אך לעיתים חלומות לחוד ומציאות לחוד. רבים מאיתנו קמים לעבודה שאנחנו פחות אוהבים, מנסים להתאים את עצמנו “בכוח” לעבודתנו, נכנסים לתוך שבלונה שלא תמיד מתאימה לנו, רק כי לימדו אותנו שקריירה זה דבר חשוב, כי אנחנו צריכים לעבוד, להרוויח כסף כדי “לשרוד” ולסגור את החודש.

אולם, חיים של הגשמה עצמית, אינם מונעים מ”הישרדות” בלבד. הגשמה עצמית מעגנת בתוכה ערכים של בחירה, רצון, תשוקה, אמונה ואמביציה. הגשמה היא הבחירה שלנו להקשיב לעצמנו, לעשות משהו שאנחנו באמת אוהבים, להיות מרוצים בחיי היומיום שלנו, לבחור לכוון ולהוביל את “הספינה” לאן שאנחנו רוצים להגיע במקום “לזרום” איתה לאן שהיא שטה, ולקחת את המושכות לידיים.

אם אתם מרגישים שאתם רוצים לקחת את המושכות לידיים ולהוביל את חייכם לקריירה טובה שתיטיב איתכם ותצבע לכם את חיי היומיום בצבעים של שמחה, עניין, סקרנות והנאה [1]. בין אם אתם מפתחים קריירה ראשונית או בין אם אתם מעוניינים בהסבת קריירה ובהגשמת חלום ישן – המאמר הבא הוא במיוחד בשבילכם!

8 טיפים חשובים לבחירת קריירה מתאימה

1. מה באמת חשוב לכם

ברור שלא כל משרה שתמצאו תענה על כל הקריטריונים של עבודת חלומותיכם, כל תפקיד מורכב ממגוון משימות ובאופן טבעי יהיו משימות שתאהבו יותר וכאלה שפחות. יחד עם זאת, כאשר אתם עומדים מול המשימה החשובה של מציאת קריירה, חשוב שתשאלו את עצמכם שאלות קריטיות כמו: מהם הדברים שהכי חשובים לכם במקום העבודה, על מה אתם לא מוכנים לוותר ולהתפשר כמו: אווירה ארגונית, גמישות, שכר, תנאי עבודה, אופי העבודה ועוד. לאחר שהבנתם מה חשוב לכם באמת והערכתם את מורכבות התפקיד – אתם יכולים לקבל החלטה מושכלת ולקחת עליה אחריות.

2. להתייעץ עם בעלי תפקידים דומים

חשוב שתבינו בתכל’ס את הפער בין מה שקורה בפועל במסגרת התפקיד הנחשק לבין התשוקה האמיתית שלכם. האם התפקיד הוא באמת מה שנראה לכם? הדרך הטובה ביותר לקבל תמונה אמיתית היא להתייעץ עם בעלי תפקידים דומים מנוסים, שפיתחו קריירה בתחומם. חשוב לשאול אותם את כל השאלות שבוערות בכם, וזאת על מנת שתוכלו לקבל פרספקטיבה ותמונת מצב מהימנה מבעלי ניסיון, תבינו את יתרונות התפקיד, לצד החסרונות והקשיים הטמונים בו.

3. יציאה למסע חקירה כי “אין חכם כבעל ניסיון”

לעיתים הדרך הטובה ביותר למציאת קריירה, היא באמצעות ניסוי וטעייה. עליכם לצאת למסע חקירה ולהתנסות בעצמכם, על מנת לחוות ולדעת מה מעורר בכם את התשוקה, מה עושה לכם טוב, מה מעניין אתכם, מה יכול להתאים לכם, ולחקור הזדמנויות שונות שנקרות בדרככם תוך כדי תנועה.

4. בניית ״מטרת על״ ומיני חזון

עליכם לכתוב רשימה של תפקידים (מכל תחום) שנראים לכם מעניינים, ולדרג אותם לפי רמת עניין. למשל: אם רשמתם שהכי מעניין אתכם מקצוע עריכת דין, אז כדאי קודם כל להבין מה הכי מעניין אתכם בתפקיד, איזה תת תחום מסקרן אתכם, וכדאי שתתחילו לנתב את הכיוון שלכם לעבודה במשרד עורכי דין בכל תפקיד שהוא, וזאת על מנת שתוכלו להבין וללמוד את אופי העבודה מהשטח. עליכם לדמיין בעיני רוחכם איך אתם מרגישים בתפקיד ולראות את עצמכם בהתנהלות היומיומית בתפקיד העתידי שלכם, לדמיין איך זה נראה, איך אתם מרגישים שם, מה אתם אוהבים, איך נראה היום שלכם ועוד [2].

5. הבנת אופי התפקיד והתמונה הכללית

עליכם להבין בדיוק מה כולל התפקיד הנחשק שלכם. ניתן לחקור זאת באמצעות הרשת הדיגיטלית, בקריאת מודעות דרושים, מאמרים וכתבות על המקצוע, חוות דעת ועוד. יתרה מכך, במסגרת ראיון העבודה, עליכם לזכור שראיון עבודה הוא הדדי ולא חד צדדי, וחשוב שגם אתם תשאלו שאלות בראיון ותבררו אודות אופי התפקיד, תנאי העסקה, שכר ועוד, וזאת על מנת ליצור בהירות שתסייע לכם בקבלת ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

כמו כן, עליכם לענות על שאלת המחיר והרווח. מה המחיר שתצטרכו לשלם במסגרת התפקיד, אילו משימות שאתם פחות אוהבים תצטרכו לעשות, והאם זה משהו שמקובל עליכם לטווח הארוך. מומלץ לא להסתנוור ולהתעלם ממה שפחות “זוהר” בעיניכם בתפקיד הרצוי, מכיוון ששימת דגש על היתרונות בלבד, עלולה לבוא בעוכריכם תוך זמן קצר לאחר מועד תחילת העבודה. לכן, כדאי שתעשו רשימת יתרונות וחסרונות, ותבינו לפרטי פרטים מה נדרש מכם, מה אתם אוהבים בתפקיד ומה לא, ותשאלו את עצמכם שאלות “עלות תועלת”: האם הרווח גדול מהמחיר או להפך.

6. ביצוע מבחני אישיות למציאת קריירה

עליכם לענות על שאלות הנוגעות לאישיות שלכם כמו:

  • מתי אתם במיטבכם?
  • האם אתם אוהבים לעבוד לבד או בצוות?
  • איזה סביבת עבודה הכי מתאימה לכם?
  • איזה בוס תעדיפו? או האם אתם מעדיפים להיות הבוס של עצמכם?
  • מהן החוזקות שלכם?
  • מהם הכישורים שלכם?
  • מהן החולשות שלכם?
  • איזה ערכים חשובים לכם?
  • מה מעניין אתכם?
  • על מה לא תוכלו להתפשר?

תשובות לשאלות הללו יעניקו לכם תמונת מצב על עצמכם, רצונותיכם האמיתיים, אמונותיכם ויכוונו אתכם אל עבר הקריירה שהכי תתאים לכם.

7. הבנת החוזקות והכישורים שלנו

לאחר שביצעתם לעצמכם מבחן אישיות, עליכם להכין רשימת חוזקות וכישורים אשר ייחודים לכם [3], ולוודא שישנה הלימה בין החוזקות שלכם לבין דרישות התפקיד הרצוי לפיתוח הקריירה שלכם. חשוב לוודא שתוכלו להביא לידי ביטוי את החוזקות שלכם במסגרת התפקיד המדובר . למשל, אם יש לכם כישרון כתיבה, קרי יכולת הבעה בכתב, אבל אתם פחות טובים בהבעה בעל פה, אז כדאי שתחתרו לכיוון תפקיד שחלק מדרישותיו הן “יכולת הבעה בכתב”.

8. למידה והעשרת הידע בתחום

אם אתם מתעניינים בתחום מסוים, מומלץ שתיקחו לעצמכם קורסי העשרה מקוונים או פרונטליים, תלמדו ותרחיבו את הידע שלכם בתחום, כך למעשה תוכלו לבחון את מידת הסקרנות שלכם בתחום, איך אתם מרגישים, האם אתם נהנים, מה הכי מעניין אתכם ועוד.

קריירה היא משימה מורכבת וחשובה מאין כמותה

הקריירה שלכם תלווה אתכם במהלך השנים הבאות של חייכם, ולכן חשוב לשקוד על מציאת הקריירה הטובה והמתאימה ביותר עבורכם. אין דרך אחת נכונה למציאת קריירה, עם זאת החיפוש אחרי “קריירת החלומות” הינו מסע אשר מורכב מחקירה מעמיקה של אישיותכם, מהבנה של מה מעניין אתכם ומה פחות, מה עובד בשבילכם, מה מושך אתכם וגם מה “זולל” מכם אנרגיה מיותרת.

המפתח למציאת הקריירה המיטבית הוא הידיעה וההכרה של מי אתם, מהם הערכים שלכם, מה עושה לכם טוב ומה לא, עליכם לשאול את עצמכם היכן התרומה שלכם יכולה להיות גדולה ומה ממלא אתכם באנרגיה חיובית של עשייה, למידה מתמדת, סקרנות ועניין. לעיתים מדובר במסע ארוך, מתיש ומבלבל, אך בסופו של דבר, הוא מוביל אל קריירה אשר מושתתת על אותנטיות, עשייה מהלב, על חיבור, סיפוק, הנאה, התפתחות אישית מתמדת, הצלחה, מצוינות והגשמה עצמית.