האדם המודרני נוטה לעשות הכל מהר יותר – לאכול מהר, ללכת מהר, לדבר מהר ואפילו לקבל החלטות מהר. בעולם בו אנו חיים, גם התקשורת הפכה למיידית ומהירה. תוכניות הטלוויזיה, הסרטים והפרסומות בקצב מהיר יותר, האוכל מהיר, ולמי יש סבלנות לחכות למעלית או להמתין שיתחלף הרמזור? מי שיביט עלינו מהצד עשוי לחשוב שהמין האנושי הפך להיות חסר סבלנות בצורה בלתי נסבלת, אך לא מדובר רק בזה.

יש סיבות לכך שקצב החיים שלנו הולך וגובר [1], ובקרב אחוזים גבוהים מהאוכלוסייה מתעוררת כמיהה להאט אותו. המשיכו לקרוא וגלו איך עושים את זה ולמה זה חשוב.

על הסיכונים שמביא עימו קצב החיים המהיר

לקצב החיים שלנו השפעות רבות על מהלך חיינו, ולא כולן חיוביות בלשון המעטה. אתייחס לשלושה סיכונים עיקריים:

פגיעה בשגרת היום ובבריאות

על מנת להספיק הכל, אנו מקריבים את שעות השינה שלנו וזמן לשיקול דעת. שינה לא מספקת מציבה את האדם בסיכון מאוד גבוה לתאונות דרכים, פוגעת בקואורדינציה המוטורית שלו, ברפלקסים, במהירות התגובה ובכושר השיפוט.

קצב החיים אף מונע מאיתנו לפנות מספיק זמן גם לארוחות ולאימונים. יחד עם שינה לא מספקת, זה עלול להוביל להשמנת יתר, אחת המגפות הבולטות בעולם המערבי, שהחלה לפלוש גם למזרח, שם החלו לסגל הרגלים ואורחות חיים מן המערב.

אך אם אנחנו עובדים מהר יותר, הולכים ומדברים מהר יותר, ישנים פחות ומשתמשים בטכנולוגיה שנועדה לקצר לנו את הזמנים, לאן נעלמות שעות הפנאי?

אנחנו לא משיגים יותר בכך שאנחנו עושים זאת במהירות גבוהה יותר

אף על פי שהטכנולוגיה משכנעת אותנו שריבוי משימות (multitasking) חוסך זמן, בפועל, ההיפך הוא הנכון. מחקרים מראים שכאשר אנו עוברים בין משימות, המעגלים העצביים של המוח שלנו לוקחים הפסקה קטנה ביניהם – פעילות הגוזלת זמן שעלולה להפחית את היעילות שלנו ב-50%.

מחקר שנערך מטעם אוניברסיטת סטנפורד מצא כי אלו שנוטים להשתמש ביכולת ריבוי המשימות שלהם באופן קבוע בעבודה ובמדיה, מפגינים יכולות נמוכות בכל הנוגע לריכוז והתמקדות במשימה, ואף נתונים להסחות דעת באופן גבוה משמעותית מאלו שאינם נוטים בשגרתם לריבוי משימות [2]. כמו כן, ריבוי משימות עלול לגרום ללחץ וזעת בקרב מבוגרים ולהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

אין יותר “זמן לעצמי”

בסביבה המהירה הזו, אסטרטגיות מסורתיות רבות מאבדות את השפעתן או שאינן עובדות יותר. שעות שקט, כפי שאנו מכירים אותן, הן נחלת העבר, רשימות “מטלות” מאבדות מהיעילות שלהן, המיקוד נחלש או לא קיים, וריבוי המשימות אינו פרודוקטיבי.

במקרים מסוימים, אפילו הצבת יעדים הפכה ללא יעילה. אכילה בריצה הפכה לנורמה, שינה במקרים רבים נתפסת כהכרח מעצבן, ואנחנו משקיעים יותר זמן בהחלמה מאשר בשמירה על בריאות.

הטכנולוגיה מציעה שפע של יתרונות, אך יש בה לא מעט חסרונות. היא מבטלת את החלוקה בין העבודה לבית, ועם הניידים ניתן ליצור איתנו קשר בכל עת. עלינו להיות ממושמעים מספיק כדי להתעלם מהתראות האימייל, המסנג’ר ויתר הרשתות החברתיות כדי לשמור על מעט זמן פנוי לעצמנו או לזמן איכות עם האהובים והיקרים לנו.

מהי אומנות ההאטה?

הפוקוס על פרודוקטיביות והישגים עלול לגרום לנו להיקלע מהר מאוד לעודף דאגות וחרדה. הוא גורם לנו להתמקד בעבר ובעתיד, ופחות בהווה, בכאן ועכשיו. הוא גורם לנו לפעול מהר ולפספס את מהות העשייה שלנו. למעשה, הוא מונע מאיתנו את ההנאה שבדרך.

אף על פי שאיננו יכולים לשלוט בכל אספקט של חיינו, ובטח שלא בנסיבות חיצוניות שלא נקבעות על ידינו, אנו כן יכולים להשתמש באומנות ההאטה. אומנות זו, הינה גישה העוסקת במתן פחות ערך לכמות הדברים שאנו מספיקים לעשות, ויותר ערך לעשיית הדברים החשובים ביותר, תוך התייחסות לסביבה ולאנשים בכבוד ובאדיבות. היא מכוונת אותנו להאט את הקצב במה שכן נמצא בשליטתנו, והיא יכולה להתבטא בכל אספקט בחיינו. היא נועדה לאפשר לנו לחוות רגעי שלווה והרמוניה, גם במסגרת העשייה, ובכך תורמת לבריאות הפיסית והנפשית, ליצירתיות ולתחושת האושר והרווחה הכללית.

אנשים שמתרגלים את אומנות ההאטה מגלים שהם הרבה יותר פרודוקטיביים, ובעיקר שמחים ורגועים יותר. פרט לכך, הם מצליחים לשמור על פוקוס וערנות לאורך זמן, נהנים יותר מהעשייה ומצליחים לקבוע סדרי עדיפות באופן יעיל שנכון עבורם ומיטיב עימם.

13 דרכים באמצעותן תוכלו לתרגל את אומנות ההאטה

ניתן לתרגל את אומנות ההאטה במגוון צורות. להלן 13 דרכים שונות העשויות לעזור לכם להאט את הקצב:

1. התעוררו לאט

במקום להתגלגל מהמיטה אל שגרת היום, כוונו את השעון המעורר 10 דקות מוקדם יותר והקדישו זמן לברך את היום. 10 דקות של מתיחות עדינות, סידור המיטה ושתייה של כוס מים יעניקו לכם צלילות מחשבתית ויקבעו את הטון להמשך היום. אם אתם חושבים שאתם צריכים קפה, חדשות בוקר או צלילה אל תהום המייל לפני שהחלפתם בגדים, החליפו את ההרגלים שלכם למשך 7 ימים וראו מה מרגיש טוב יותר, לא רק בבוקר, אלא לאורך כל היום.

2. תזהו מה הכי חשוב

ערכו רשימה של כל המטלות שעליכם לבצע, ובחרו את 3 המשימות החשובות ביותר שעומדות על סדר היום. התמקדו ב- 3 המשימות הללו, ותתגמלו את עצמכם בתנומה קלה, הליכה או הפסקת קריאה עם סיום כל אחת מהן.

3. אכלו סביב שולחן האוכל

הימנעו מאכילה תוך כדי הליכה או נסיעה במכונית. הקדישו לארוחות שלכם זמן, ואכלו סביב שולחן האוכל. המנעו ממסיחי דעת כמו טלפונים ניידים ותפנקו את עצמכם בחברה טובה.

4. נטרלו הפרעות בעת ביצוע משימות

אם אתם עסוקים בכתיבת עבודה או בהכנת ארוחת הערב, דחו שיחות טלפון בנימוס לכשתסיימו והשתיקו את התראות הנייד, כך שתוכלו להתרכז בעשייה. זו הדרך המהירה, היעילה והטובה ביותר לעשות זאת מהר ובהצלחה.

5. שחררו רגשות חרטה וכעס

תחושת חרטה עשויה להיות סימן לכך שאתם לא יודעים מה הכי חשוב לכם כרגע. הפנו את תשומת הלב שלכם כדי להבין את זה. כל דקה שאתם מבזבזים על התקווה להספיק יותר או על הכעס שלא עשיתם את כל מה שתכננתם היא מיותרת. החליפו את הרגשות הללו בהוקרת תודה, צאו להליכה, שמעו מוזיקה נעימה או שתחבקו מישהו אהוב. זה מיד יגרום לכם להרגיש טוב יותר ושחרר בגופכם הורמונים שמשרים שלווה והרמוניה.

6. טפחו את עקרון ה-Wei Wu Wei

עשייה ללא מאמץ לפעמים היא הדרך הטובה ביותר לתת לדברים לקרות מעצמם. זהו עקרון מתוך הפילוסופיה הטאואיסטית, על פיו פעולה מתוך מקום של שקט, זרימה ומיקוד היא הדרך הטבעית והנכונה לעשות, ואף לעשות יותר.

7. תנשמו

בכל פעם שאתם מרגישים נמהרים או לחוצים, הפנו את הקשב לנשימה. עצרו, שבו במקום נוח והרפו את שרירי הגוף. הניחו לשרירי הפנים, הצוואר, החזה והבטן להיות רפויים ופשוט עקבו אחר הנשימה. הזכירו לעצמכם שאפשר לעשות את הדברים בקצב איטי וכוונו לשם. כשתרגישו רגועים חזרו למלאכתכם.

8. מודעות

הביאו את המודעות שלכם במלואה לכל משימה שאתם מבצעים. כשאתם מבשלים ואוכלים התרכזו בטעמים, בריחות, במרקמים ובצלילים, כאשר אתם מתאמנים התרכזו בתחושות הגוף ובנשימה, כאשר אתם משוחחים עם חבר התרכזו בטון הדיבור, בהבעות הפנים ובמסר שהוא מנסה להעביר [3].

9.  זמן

פנו את החגים וסופי השבוע לבילוי עם האנשים האהובים עליכם ותזמו פעילויות מהנות.  בנוסף,  הכפילו את הערכת הזמן שלכם לכל משימה שעומדת על הפרק, כך תימנעו מלחץ מיותר ותוכלו לנווט היטב גם כאשר דברים בלתי צפויים צצים. לבסוף, השתדלו להגיע תמיד כמה דקות מוקדם יותר לעבודה, לפגישה, להופעה או לאספת הורים, זה ייתן לכם זמן להתארגן ולארגן את המחשבות ולהיות נינוחים, ובונוס אם תצליחו- וותרו על קצת על זמן המסך ופתחו תחביב חדש – גננות, נגינה, אפייה, צילום ועוד.

10. הרגלים

תנסו לאמץ מידי שבוע הרגל חדש. כך השינוי יהיה הדרגתי, קבוע ותוכלו לחוש כיצד הוא מיטיב עמכם.

11. תגובתיות

אל תמהרו להגיב. בקשו זמן לחשוב על הדברים כאשר אתם זקוקים לזה, גם אם אתם רגילים להגיב ישר או לא נוטים לבקש בדרך כלל.

12. נסיעות

בחרו לנסוע בדרך הארוכה עם הנוף לים או דרך שבילי החורשה. אוויר צח מנקה את הריאות והמחשבות, משפר את מצב הרוח, מחזק את המערכת החיסונית ומיטיב עם הנפש והגוף. אם אתם מרגישים שקצב החיים גובר עליכם, אל תחששו לעשות הפסקה וצאו לחופשה, כזו שתאפשר לכם להיטען באנרגיות, להתחדש ולהאט את הקצב. צימר במדבר או בצפון הארץ וטיול באתרי הטבע ובנופי הארץ יאפשרו לכם לעשות זאת וימלאו אתכם בשלווה והרמוניה. סעו יחד עם בן/בת הזוג, כך תרוויחו גם זמן איכות ותוכלו לחזק את הזוגיות.

13. תהנו מהשקט

השעות המוקדמות של הבוקר, השלווה של הכפר או השקט של העיר, הפשטות של חדר נקי ומסודר, תנו לעצמכם פשוט לשהות בשקט וליהנות ממנו. קחו רגע לרגיעה ונשימה עמוקה, והמשיכו לסדר יומכם.

באחד משיריי כתבתי:

“כמה שהזמן כאן מהיר וחשוב. שלא ילך לאיבוד, שלא יברח בטעות.

כמה שהזמן כאן עדין ודחוק, ואם נלך לאיבוד הוא ימשיך ויעוף.

לך ישר, תתקרב, תתערבב, תתאהב

בין הצבעים והריחות, בין הקולות וכל התשובות,

הן כבר כאן,

הנצח והסוף הם רק מושגים של זמן”.

סיון קידר, יוני 2015

ואכן, הזמן הוא יחסי, אך החיים הם ברי חלוף. חיו את הרגע, תהנו מהדרך, ושחררו את מה שאינו בשליטתכם. עצרו להריח את הפרחים וזכרו, שגם מחר תזרח השמש והעץ שעומד מחוץ לחלונכם יהיה שם גם מחר.