הדאגה היא חלק נורמלי מהחוויה האנושית. כולם חווים אותה מדי פעם, אך בהיעדר התייחסות, דאגה שנחווית לאורך זמן, עלולה להשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם.

מהי דאגה?

הדאגה מוגדרת כמצוקה הנגרמת על ידי משהו שאתם עשויים לחוות בעתיד. מושא הדאגה יכול להיות כל דבר, החל ממצגת שאנו צריכים להציג בשעה הקרובה ועד למצב בריאותכם בעוד 20 שנה מהיום.

דאגה מתמשכת יכולה לגבות מחיר כבד. היא עלולה להשאיר אתכם ערים בלילה ולגרום לכם להיות מתוחים ועצבניים במהלך היום. לאורך זמן, הדאגה הופכת לחרדה, ויכולה לגרום לבעיות שינה נוספות, לכאבי בטן, לכאבי ראש, ובמקרים קיצוניים היא עלולה לשתק אתכם ולפגוע באופן משמעותי בתפקוד היומיומי שלכם.

במצבים אלו, גם עבור מי ששונא להרגיש כמו פקעת עצבים, הדחקת הדאגה עלולה להיות משימה מאתגרת מאוד.

למה אנחנו דואגים כל הזמן?

אחת הסיבות לכך שאנו דואגים כל הזמן נעוצה במוח הקדום שלנו. אבותינו השוכנים במערות, שדמיינו את הגרוע ביותר כששמעו עלים מרשרשים, היו בעלי סיכויים טובים יותר לשרוד טורף, מכיוון שהדאגה השאירה אותם ערניים. מבחינה זו, לדאגה יש מרכיב חיוני, שמשרת אותנו גם בזמנים המודרניים בהם אנו חיים.

אולם, בימינו, דאגות זמניות יכולות לנבוע מכל מיני סיבות – ראיון עבודה, בדיקה רפואית, מתבגר שיוצא לבילוי עד שעות מאוחרות בלילה ועוד. בדרך כלל הן מתעוררות ונעלמות כתוצאה מאירוע או גורם מסוים.

כאשר מדובר בדאגות כרוניות, המחשבות ניזונות מאמונות ומחשבות שאנו מחזיקים בהן, הן שליליות והן חיוביות.

  • אמונות שליליות בנוגע לדאגה: אתם עשויים להאמין שהדאגה המתמשכת שלכם מזיקה, שהיא תשגע אתכם או תשפיע על בריאותכם הגופנית. אתם עלולים לדאוג שאתם עומדים לאבד שליטה, ושהדאגה לא תחלוף לעולם.  האמונות שליליות כאלו מגבירות את סף הדאגה ועוצמתה ומזינות אותה. עם זאת, אמונות חיוביות בנוגע לדאגה יכולות להזיק לא פחות.
  • אמונות חיוביות בנוגע לדאגה: אתה עשויים להאמין שהדאגה שלכם עוזרת לכם להימנע מדברים רעים, מונעת בעיות, מכינה אתכם לגרוע מכל או מובילה לפתרונות. אולי תגידו לעצמכם שאם תמשיכו לדאוג לבעיה מספיק זמן, בסופו של דבר תוכלו להבין ולפתור אותה, או שאתם משוכנעים שדאגה היא אקט של אחריות או הדרך היחידה להבטיח שלא תתעלמו ממשהו. אם אתם מאמינים שהדאגה משרתת אתכם, תתקשו להיפתר ממנה. עם זאת, זה אפשרי.

לקריאה נוספת על אמונות הקשורות בדאגה ועל הגישה המטא – קוגניטיבית, שבוחנת את תהליכי המחשבה שמובילים לדאגה [1].

למה חשוב לדאוג פחות ומה היתרונות הבריאותיים?

הדאגה גורמת למערכת העצבים שלנו להיות בכוננות גבוהה. לאורך זמן זה עלול לגרום למתח נפשי, שיתורגם למתח פיזי, ויגרום לדאגה נוספת. על ידי הפחתת סף הדאגה אנו מרגיעים את מערכת העצבים, משתיקים את המוח ונותנים לגוף לנוח.

הפחתת הדאגה מונעת בעיות עיכול ומסייעת לגוף לתפקד ולשגשג. לא מעט חכמים ציינו את החשיבות של אכילה ללא דאגה וכעס בלב האדם:

“לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך”. (שלמה המלך, קהלת).

“ומכל שכן שצריך ליזהר שלא יאכל כשהוא בכעס או בפחד או בדאגה אלא כשהוא בשמחה ממוצעת” (מתוך קיצור שולחן ערוך).

גם ברפואה הסינית המסורתית מצוין כי הדאגה פוגעת בטחול ובקיבה – האיברים האחראים על מיצוי אנרגיה מהמזון שאנו צורכים.

אנשים שיודעים כיצד לנתב את הדאגה שלהם למקומות מועילים או להפחית את רף הדאגה מצליחים ליהנות יותר ממערכות היחסים שהם מנהלים ומפעילויות שונות, החל ממטלות בית פשוטות ועד לבילוי עם חברים ומשפחה. פרט לכך, הם זוכים לישון טוב יותר, ליהנות מבריאות איתנה יותר ולהיות יעילים ופרודוקטיביים יותר.

10 שיטות שיעזרו לכם לדאוג פחות ולחיות ברווחה אישית ורגשית

1. הציבו בפניכם אתגר לפתרון הבעיה

הדאגה נובעת לעיתים ממחשבות כמו “מה אם”… כאשר פוקדות אתכם מחשבות מטרידות ומדאיגות, נסו להיות פרקטיים ולפתור את הבעיה. בחנו מה עליכם לעשות, וכך תדחיקו שאלות היפותטיות שאין להן מענה או סיטואציות שסביר להניח שלא יקרו ורק מזינות את הדאגה.

2. קבלו את אי הודאות

אי ודאות היא עובדת חיים. לכן נסו להשלים עם העובדה, שתמיד תצטרכו לחיות עם אי ודאות מסוימת. דברים לא צפויים קורים, וקבלה של זה לטווח הארוך יותר תקל על חייכם ותפחית את הדאגות שלכם [2].

3. נסו תמיד לרומם את מצב הרוח

מצבי רוח שליליים מעוררים דאגה, וכוללים חרדה, עצב, כעס, אשמה, בושה ואפילו מצבים פיזיים כמו עייפות וכאב. אם אתם חייבים לדאוג, נסו לא לעשות זאת כאשר אתם במצב רוח שלילי, כי הדאגה שלכם תהיה קשה יותר לשליטה ולעצירה. אם אתם מוצאים את עצמכם דואגים במצב רוח שלילי, נסו מיד לעשות משהו שירומם את מצב הרוח שלכם [3].

4. אל תילחמו בזה

כאשר אתם מתחילים לדאוג, אל תנסו להילחם או לשלוט במחשבות האלו. הדרך המועילה להתמודד עם המחשבות האלו היא לזהות אותן, להכיר בהן ולתעל אותן למקומות חיוביים. אם זיהיתם מחשבות מדאיגות עברו לעשות משהו מועיל או ליצור דבר מה. זה עשוי לשמש עבורכם תרפיה. עד שתסיימו את מלאכתכם, אתם עשויים לגלות שהמחשבות המדאיגות התמוססו וחלפו כלעומת שבאו.

5. אם הדאגות פוגעות באיכות השינה שלכם, הניחו לצד המיטה פנקס ועט.

בכל פעם שתטריד אתכם מחשבה בנוגע לדבר מה שעליכם לעשות או להספיק ביום למחרת, כתבו זאת בפנקס, ובכך תצליחו להרפות ולשחרר מחשבה מדאיגה נוספת. ברגע שתעבירו את המחשבה לדף, אתם עשויים לגלות, שאין לכם צורך להחזיק בה יותר, ואפשר להתפנות לטפל בה מחר.

6. חיו את הרגע

אם הקדישו את רוב זמנכם לדאוג לדברים שעלולים לקרות בעתיד, תבלו פחות זמן בהנאה מההווה. הכירו את הדאגות שנכנסות לראשכם, אך אל תערבו אותן בהוויה שלכם. נסו להתמקד מחדש במה שאתם עושים באותו רגע – צפייה בתוכנית טלוויזיה, קריאת ספר טוב או  משחק עם ילדיכם.

7. תרגלו מדיטציה או אימון מיינדפולנס

מדיטציה ומיינדפולנס עשויים להפחית את סף הדאגה ולהיטיב איתכם באופן ניכר. כל שעליכם לעשות הוא להקצות מספר דקות מידי יום לישיבה שקטה והתמקדות בנשימה או בתחושות הפיזיות של הכיסא תחתיכם, כפות רגליכם שנוגעות ברצפה ותחושות נוספות שפוקדות אתכם באותו הרגע. חשוב להבין, שהמדיטציה לא מדחיקה את המחשבות המדאיגות. היא לא נועדה גם לנקות את המוח או לעצור את המחשבה. אולם, עם הזמן תוכלו להתבונן במחשבותיכם מבלי להיאחז בהן.

אימון יומיומי יאפשר לכם ללמוד כיצד להגיב למחשבות שלכם ולשחרר אותן בקלות רבה יותר. מדיטציה תלמד אתכם שהמחשבות שלכם הן זמניות. הן לא מגדירות אתכם, ואתם לא המחשבות שלכם.

8. למדו להבחין בין דאגות פתירות ובלתי פתירות

דאגות פרודוקטיביות וניתנות לפתרון הן אלה שאפשר לפעול ולנטרל אותן. לדוגמה, אם אתם דואגים שתפספסו את מועד התשלום של חשבון החשמל, תוכלו לנטרל את הדאגה על ידי תשלום בזמן. לשם כך תוכלו לקבוע התראה או לנהל גיליון אלקטרוני לניהול לוח זמנים. זה עשוי לעשות לכם סדר בתשלומים ובנושאים נוספים שעלולים להדאיג אתכם כמו תור לרופא, אסיפת הורים, ישיבת צוות ועוד.

לעומת זאת, דאגות בלתי פתירות הן אלן שלא ניתן לנטרל על ידי מעשה או פעולה, כמו מזג האויר בחופשה שסגרתם או סבב הפיטורים בחברה שבה אתם עובדים. באשר לבעיות הללו, אזכיר את אי הודאות, שהוזכרה להלן בסעיף מספר 2.

9. כתבו על מה אתם אסירי תודה

קחו כמה רגעים לשקול את הדברים שאתם מעריכים בחייכם. בחנו מי, מה ואיפה ממלאים אתכם בהוקרת תודה וטפחו אותם כדי להעצים את התחושות החיוביות שהם מעוררים בכם.

10. שחררו את הגוף והנפש

מכיוון שהדאגה מעוררת תגובות פיזיולוגיות שאינן מיטיבות עמכם, עליכם לסייע לגוף להתמודד איתה. על ידי הרפיה של הגוף תצליחו להרפות גם את המחשבה, ולכן חשוב שתמצאו דרכים שיסייעו לכם להיות רגועים ומשוחררים יותר. זה יכול להיות ריקוד, פעילות גופנית, שירה או כל דבר שמשחרר אתכם וגורם לכם להרגיש טוב.

נערו את השטיח

לפעמים מחשבות מדאיגות פשוט מתיישבות במוחנו ומסרבות לעזוב כמו לכלוך שלא יורד מהשטיח.

ניעור השטיח יכול לסייע לכם בניעור המחשבות. הכוונה היא בנקיטת מעשה חדש, שטרם עשיתם, כמו רכיבה על אופניים, הליכת בוקר עם זריחת החמה או טיול בגשם. כל דבר חדש ומרענן יאפשר לכם לנקות את הראש ולהכניס אוויר חדש לריאות, מחשבות חדשות לראש ודרך חדשה לצעוד בה.