עבור אנשים מסוימים שמירה על ארגון וסדר עלולה להיות משימה לא פשוטה, אחרים עשויים לפספס את היתרונות שהם מציעים. אולם, היכולת להיות מאורגנים היא תכונת אופי מאוד מוערכת וחשובה לא פחות מאחריות, נאמנות וכנות.

המשיכו לקרוא וגלו את היתרונות הרבים של שמירה על סדר וארגון בחייכם, כיצד זה עשוי לתרום לכם, ומה הדרכים היעילות לעשות זאת [1].

 מהם היתרונות של שמירה על ארגון וסדר?

  • שמירה על הסדר מפחיתה מתחים ומסייעת להתמקד במה שחשוב.
  • ארגון וסדר חוסכים זמן והופכים אתכם פרודוקטיביים ומהירים יותר. מכירים את האנשים שמתקתקים משימות? בדרך כלל הם מתאפיינים בהרגלי סדר וארגון ומשמעת עצמית, שמסייעים להם להספיק יותר בפחות זמן.
  • חיסכון בזמן מפנה לכם פנאי לעסוק במה שאתם באמת אוהבים.
  • שמירה על ארגון וסדר משפרת את בריאותכם ורווחתכם בשתי דרכים עיקריות:
    • פחות חפצים = פחות אבק, אלרגיות ומחלות.
    • יותר ארגון וסדר = פחות לחץ, שעלול להוביל לתחלואות ומחלות רבות.
  • ארגון וסדר מאפשרים לעמוד ביעדים בקלות רבה יותר, מה שמשפיע על תחושת המסוגלות ומגביר באופן עקיף תחושת ביטחון עצמי.
  • סדר מקדם חשיבה חיובית, שיש לה אפקט מיטיב על כל אספקט של חייכם. כפועל יוצא, גם מערכות היחסים שלכם מרוויחות מזה.
  • שמירה על בית או משרד מסודרים עושים רושם ראשוני טוב על כל מי שמגיע. אם מגיע אורח בהפתעה אתם לא מרגישים נבוכים, ואם מדובר בלקוח חשוב, יש לכם סיכויים גבוהים יותר לסגירת עסקה.
  • שמירה על ארגון חוסכת מכם שיטוט בלתי פוסק ברחבי הבית בחיפוש אחר מפתחות המכונית, נעלי הבית או מברשת השיער. לחפצים הללו יש נטייה להיעלם תמיד כאשר נחוצים להם יותר מכל.
  • כאשר אתם יודעים היכן כל דבר נמצא, אתם חוסכים כסף, כי אתם יודעים מה יש לכם ומה חסר לכם, ולא מבזבזים כסף על מה שפשוט אבד לכם בבלגן.
  • סביבה מאורגנת מסייעת למוח שלכם לעבוד בצורה מסודרת, מה שמקדם מיקוד ופותח פתח ליצירתיות, מעוף וצמיחה. זה מנקה עומס מנטלי ומפנה מקום לרעיונות חדשים להגיע.
  • סביבה מסודרת מקדמת שינה רגועה ובריאה.

7 טיפים לשמירה על סדר וארגון

  1. ערכו רשימת מטלות שעליכם לבצע: לשם כך קבעו את סדר העדיפויות שלכם ופעלו לפיו. בראש הרשימה מנו את המטלות החשובות ביותר שעליכם לסיים היום. מרקרו כל מטלה שסיימתם, זה יתרום גם לתחושת ההישגיות שלכם וידגיש את היעדים שהצלחתם לעמוד בהם.
  2. אל תסתמכו על הזיכרון: אם יש לכם פגישה או מטלה חשובה ציינו זאת ביומן, בלוח השנה או ברשימת המטלות ובמידת הצורך קבעו התראות בנייד.
  3. עשו דבר אחד בכל פעם: אם החלטתם לסדר את הבית, אל תבדקו בנייד אילו מיילים קיבלתם. מקדו את המחשבה ואת העשייה, כך שתוכלו לסיים מטלה אחת בכל פעם, שתרד מסדר היום ומרשימת המטלות שהכנתם.
  4. היו החלטיים והתמודדו עם משימות מאתגרות ללא תירוצים: אם הצבתם לעצמכם יעד, פעלו בהקדם לקידום השגתו, ולו רק בשביל שירד מסדר היום ויפחית את העומס, הלחץ או החרדה שהוא מעורר בכם.
  5. ארגון שבועי: אחת לשבוע רוקנו את התיק ואת הארנק ומיינו את מה שנחוץ, מה שלא צריך לשאת כל הזמן ומה שניתן להשליך לפח.
  6. הקפידו על שגרת ניקיון וסדר יומית ושבועית: לכל פעולה שחוזרת על עצמה, כמו סידור המיטה בבוקר, שטיפה יסודית של הבית או עריכת קנייה מרוכזת ביום קבוע במהלך השבוע וכדו’.
  7. שמרו על שגרת ארוחות מסודרת: הקפדה על שעות הארוחות תאפשר לכם לתכנן את היום בצורה מיטבית, כך שתוכלו לקבוע מטלות, משימות ופגישות בהתאם.

צפו בסרטון הבא כדי לקבל טיפים נוספים לשמירה על סדר וארגון:

שמירה על סדר וארגון במרחב הביתי

  1. ערכו רשימה של סל הצריכה הביתי שלכם, ובעת הכנת רשימת הקניות השבועית השתמשו בה. היא תחסוך לכם זמן יקר, תחסוך מכם רכישה של מוצרים שיש לכם במלאי ותבטיח שלא תשכחו לקנות מוצרים חיוניים.
  2. הגדירו ארונות לפריטים ספציפיים, כמו תבלינים, מוצרי אפייה, תרופות ועזרה ראשונה, תיקים, כלי כתיבה וכיוצא בזה.
  3. הקפידו להיפטר ממוצרים פגי תוקף, כמו קטניות, מוצרי חלב ותרופות.
  4. אחסנו את הנעליים בארון בקופסאות נעליים. כך תבטיחו שכל נעל מונחת לצד זוגתה ויהיה לכם קל לבחור איזה זוג נעליים תנעלו עם האאוטפיט שבחרתם.
  5. רכשו מספר סלי כביסה או סל כביסה גדול עם מחיצות לפי הצורך, כך שתוכלו למיין את הכביסה מבעוד מועד לכביסה לבנה, צבעונית, עדינה, בגדי עבודה וכן הלאה.
  6. שימוש בשקיות וואקום יחסוך לכם שפע של מקום בארונות הבית. מומלץ במיוחד לאחסון כריות, שמיכות ובגדי חורף.

טיפים נוספים לשמירה על סדר וארגון במרחב הביתי תמצאו כאן [2].

שמירה על סדר וארגון במרחב האלקטרוני והדיגיטלי

כמו מוח האדם, גם המחשב והמכשירים הסלולריים החכמים זקוקים לארגון וסדר. ידוע שעומס בשולחן העבודה מאט את פעילות המחשב, ושחוסר ארגון עלול לגרום לשיטוט לא ממוקד ולבזבוז זמן יקר בחיפוש אחר קובץ מסוים.

לפניכם טיפים שיסייעו לכם לשמור על סדר וארגון בסביבה הדיגיטלית והאלקטרונית שלכם:

  1. סדרו קבצים בתיקיות מסודרות והגדירו לכל תיקייה שם, שיאפשר לכם לדעת מה יש בתוכה.
  2. רוקנו את שולחן העבודה ככל שניתן, וסדרו את סרגל הכלים, כך שיכיל את האתרים הכי נפוצים שאתם מבקרים בהם.
  3. רוקנו קבצים כפולים כמו תמונות שמופיעות בגלריית התמונות ובוואטסאפ, קבצים שאינם נחוצים או שאין בהם שימוש.
  4. גבו את הקבצים החשובים לכם על גבי דיסק קשיח. את הדיסק הקשיח אחסנו במקום בטוח, קריר ומוצל.
  5. רוקנו מיילים שאין לכם צורך בהם, מחקו אתכם מרשימות תפוצה שלא מועילות לכם וסמנו בכוכב מיילים שדורשים מכם התייחסות.
  6. מחקו מהרשתות החברתיות חברים שאין לכם צורך באינטראקציה עמם או כאלו שהפרסומים שלהם לא מועילים לכם.

השיטה של מארי קונדו לשמירה על סדר

הכירו את מארי קונדו, יועצת הסדר והארגון היפנית המוכרת ברחבי העולם. מארי היא מומחית בינלאומית לסידור הבית. ספריה הפכו לרבי מכר עולמיים ובנטפליקס הפיקו תוכנית בכיכובה, הנקראת “מסודרים עם מארי קונדו”.

למארי עסק מצליח שמציע שירותי ייעוץ לסידור הבית. השיטה שלה חצתה יבשות וסייעה לאינספור אנשים ברחבי העולם להפוך את סביבת המחייה העמוסה שלהם למרחב שליו ומעורר השראה.

בשיטתה המוצגת ברב המכר הראשון שלה “סוד הקסם היפני” של הניו יורק טיימס, היא מסבירה, שארגון נאות של הבית יבטיח שלא יהיה צורך לעשות זאת שוב לעולם.

שיטתה של מארי קונדו מתבססת על 6 עקרונות מנחים:

  1. התחייבו לסדר ומקדו את הכוונה שלכם בכדי להשקיע בכך את הזמן והמאמץ הנדרשים.
  2. דמיינו את אורח החיים האידיאלי שלכם וסדרו את הבית כך שיעורר בכם שמחה.
  3. התמקדו במה שאתם רוצים לשמור, הוקירו את מה שמסב לכם שמחה והיפטרו בהכרת תודה ממה שאינו משרת אתכם יותר.
  4. סדרו את הפריטים בביתכם לפי קטגוריה, לא לפי מיקום.
  5. פעלו לפי הסדר הנכון – סדרו תחילה את הבגדים, אחר כך את הספרים, הניירת, הפריטים המשותפים ולבסוף את החפצים הסנטימנטליים.
  6. שאלו את עצמכם האם זה מעורר שמחה.

אנשים ברחבי העולם נמשכים לפילוסופיית הסדר של מארי קונדו [3], לא רק בשל יעילותה, אלא גם משום שהיא מעניקה חשיבות רבה למודעות, להתבוננות פנימית ולמבט אל עבר העתיד.