לאורך ההיסטוריה המין האנושי פנה לסביבת המחייה שלו לחיפוש אחר מזון. חלק נכבד מהשימוש בצמחייה המקומית היה לצורכי מאכל ולרפואה.

כמעט כולנו משתמשים בצמחים, עלי תבלין או בחלקיו השונים של הצמח – שורשים, ענפים, עלים, פירות, בצורה זו או אחרת לפי העדפה אישית, סביבתית וחברתית. גם בתעשיית התרופות, מרבית התרופות הקיימות מסונתזות מחומרים פעילים הקיימים בצמחים.

למה חשוב להשתמש רק בצמחי מרפא שמתאימים לנו ספציפית, ולשלבם בתזונה שמתאימה לנו אינדיווידואלית?

יש לא מעט צמחי מרפא, או מאכלים המכונים “סופר פוד” שנמצאים ב-“אופנה” ומידי פעם אנו עדים ל-“כוכב עולה” נוסף בשמי התזונה.

אין זה אומר בהכרח שתכונות אלו לא נכונות והמאכל שיוחס לו הכינוי “סופר פוד” אינו מכיל את ההיבטים שיוחסו לו. אבל במידה ואין לנו צורך אישי במזונות אלו, אין טעם לכך, ויתרה מכך עלינו להיזהר מלגרום לעצמנו נזק. פרט לכך,לא מעט פעמים ניתן לשלב בתזונה מאכלים וצמחים הרבה יותר נגישים וזולים, שיועילו לנו ולא בהכרח יגרמו לנו להוציא הרבה כסף על “מזונות על” שלא בטוח יסייעו לנו באופן אינדיווידואלי.

חשוב לזכור שיש חשיבות רבה לתזונה שלנו כמכלול. לחלקי הצמח השונים, שורשים, עלים, פרחים, יש איכויות מרוכזות שיכולות לשמש אותנו כדי להדגיש איכות מסויימת שאנחנו רוצים להביא לגוף. אם איכות זו לא מתאימה לנו – יווצר אפקט הפוך ממה שרצינו להשיג. ולכן מה שחשוב להבין הוא שאין צמח או שיקוי פלא שיתאים לכולם.

איך מתבצע אבחון לפי הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית מבוססת על הפילוסופיה של יחסיות. yin מול yang, עודף לעומת חוסר, חום לעומת קור, לחות לעומת יובש. לעיתים האבחנה שיכולה להראות מאד פשוטה ואינטואיטיבית, יכולה לסייע לנו במציאת הצמח שיוכל להשתלב בתזונה שלנו.

הפרמטר החשוב ביותר שעלינו לבחון בכנות הוא, איך אנחנו מרגישים ביום יום. האם אנחנו ישנים טוב, האם יש לנו תיאבון ואנחנו אוכלים בצורה מזינה, והאם אנחנו מרגישים חיוניים רוב הזמן.

נבחן את הפנים שלנו – מה גוון העור שלנו, האם הפנים שלנו נוטות להיות אדומות יותר, חיוורות, צהבהבות? האם השיער שלנו בריא, או נשבר ונושר? האם העור שלנו יבש? האם הציפורניים מתפצלות או חיוורות?נבחן האם אנחנו רואים שינוי כלשהו שחל בעצמנו בתקופה האחרונה.

מקור אבחנה נוסף שנוכל לבחון הוא הלשון שלנו [1], שריר עם כלי דם רבים, שיכול לתת לנו תמונת מצב על בריאותינו. נבחן האם היא חיוורת, או אדומה מאד, האם יש עליה חיפוי ובאיזה צבע ומרקם הוא.

איך נדע מה הנטייה הגופנית שלנו, ואילו צמחי מרפא ומזונות יוכלו לסייע לנו?

אקדים ואומר שאבחנה וטיפול לפי הרפואה הסינית מתבססים על תשאול מעמיק, אבחנת גוף, דופק, לשון, בטן ועוד. לאחר שקלול כל הנתונים נבחר את האסטרטגיה הטיפולית, שעשויה להשתנות מאדם לאדם. גם אם שני אנשים עם נתונים יחסית דומים, סובלים מסימפטומים דומים, סביר מאד שהטיפול בהם יהיה שונה, משום שהרקע לסימפטום יכול להיות אחר. ולכל אחד ואחת מתווספים פרמטרים נוספים שצריך לשקול בבחירת האסטרטגיה הטיפולית.

עם זאת, אני מאמינה מאד בהקשבה לגוף ובהתבוננות והיכרות מעמיקה עם הגוף שלנו. אסקור פה מספר מצבים, שניתן לזהות יחסית בקלות לצורך אבחנה עצמית, ומהם הצמחים והמזונות שיכולים לעזור במקרים אלו. חשוב מאוד להיות קשובים לגוף ולדעת מתי צריך וכדאי להיעזר בגורם מקצועי.

נבחן האם אנחנו טיפוסים שסובלים יותר מקור או מחום

לאנשים שתמיד קר להם

אם אתם טיפוסים שסובלים מקור, מעבר ללבוש חם שמכסה את הצוואר והגב, תוכלו לשלב בתזונה שלכם מזונות וצמחים בעלי איכות “מחממת”, כגון קינמון, כורכום, הל, שמתאימים גם לחיזוק בעונת הסתיו והחורף.

קור פתולוגי בגוף ברמה העמוקה, שגורם לחולשה ותשישות ממושכת, יכול להתרחש בעקבות תזונה לקויה וחסרה, תזונה המבוססת בעיקר על סלטים קרים, יוגורטים וכדומה, או בשל חשיפה ממושכת לאקלים קר. הקור הפתולוגי ייתבטא בגוף ברבים שונים בהתאם לרמת הפגיעה.  חשוב לשלב תבשילים וקדרות מחממים ועשירים, עם בטטה, קטניות, עדשים ועוד.

עודף חום

אם אתם טיפוסים שסובלים מחום, הזעת יתראו פנים אדומות. לפי אבחנת הלשון, ייתכן שהלשון תהיה אדומה ונפוחה.
במצב של עודף חום כדאי לשקול לשלב מזונות מקררים ומיימיים, כגון מלפפון, מלון או אבטיח. חליטות פושרות או קרירות עם נענע ולואיזה שלהן יש איכות מקררת, יכולות לצנן אתכם ולעזור בהפחתת החום שעולה (לא מדובר על חום של מחלה כפי שאנו מכירים, אלא עודף חום בהיבט הרפואה הסינית). יש להקפיד לשלב גם מזון מבושל וחמים בתזונה בריאה, ולא לבסס אותה רק על מזונות קרים כדי לתמוך בתהליך העיכול.

האם יש לכם “חסר דם סיני”?

הטרמינולוגיה חסר דם, היא טרמינולוגיה מהרפואה הסינית ואינה מעידה שחסר ממש את החומר שנקרא ״דם״ בגוף.

הכוונה היא שיש פגיעה מסוימת באספקט הדם בגוף, המקבילה לעיתים לאנמיה שאנו מכירים מהרפואה המערבית.

מבחינה מערבית חשיבותו של הברזל רבה ביותר. הברזל מהווה חלק מן החלבון “המוגלובין”, המצוי בכדוריות הדם האדומות. מעבר לבדיקות הדם שחשוב מאד לעשות אחת לתקופה, יש עוד מספר דברים שתוכלו לשים לב אליהם בעצמכם.

לנשים בגיל הפוריות, שמקבלות ווסת יש סיכוי רב יותר לסבול מ”חסר דם” סיני. אישה בגיל זה זקוקה לכ18 מ”ג ברזל לעומת גבר שזקוק לכ 8 מ”ג ביום.

לנשים אחרי לידה יש סיכוי מוגבר לסבול מהתופעה בעקבות איבוד הדם הרב.  בנוסף לכך, תזונה לקויה, חוסר שינה או שינה מועטה, יכולים לפגוע גם בהיבט הדם בגוף.

אם אתן מרגישות חולשה, עייפות וסחרחורות, השיער נושר בצורה חריגה והלשון נראית חיוורת, ייתכן שאתן סובלות מפגיעה בהיבט הדם בגוף.

בראי הרפואה הסינית, למזונות בעלי צבע אדום חזק, כגון סלק, תותים, פטל, ענבים ודובדבנים, יש אספקט של “חיזוק דם”, זאת אומרת שהם מסייעים במצבי חסר דם ומחזקים אלמנט זה בגוף.

עוד מזונות מומלצים הם שעועית, עדשים, ברוקולי, עלים ירוקים, קינואה, טופו. חשוב במיוחד לשלב אותם יחד עם מזונות שמכילים וויטמין c בכמות גבוהה, כגון פלפל אדום, שמסייע לספיגת הברזל שבמזונות אלו. כמו כן, מומלץ להפחית בשתיית קפה או תה, המכילים קפאין, שמפריע לספיגה בסמוך לאכילה.

אספקט חיזוק הדם בתזונה הוא דבר שיש לשים אליו דגש בכל הבחירות התזונתיות, וקשור גם למנגנוני ספיגה שיש אצל כל אדם ושלב בחיים. במצב של חסר מתמשך כדאי להתייעץ עם רופא שייתכן וימליץ לתת תוסף למשך תקופה מסוימת.

האם אתם טיפוסים הסובלים מעודף לחות?

לחות פתולוגית בגוף בראי הרפואה הסינית יכולה להיגרם מצריכה רבה של מזון מעובד, מטוגן, ריבוי בצקים וסוכרים. כמובן שגנטיקה יכולה להוסיף לנטייה זו. יש אנשים שתזונה כזו תגרום להם ללחות עודפת בגוף ויש כאלו שלא.

איך תאבחנו האם אתם סובלים מכך? יכול להיות שיהיה חוסר תיאבון, עלייה ושינוי בהפרשות הגוף (נזלת, ליחה, הפרשות וואגינליות שונות מהרגיל).
אם תתבוננו בלשון יתכן שיופיע עליה חיפוי לבן שירמז על לחות קרה או חיפוי צהוב שירמוז על לחות חמה [2].

כדי לטפל בלחות העודפת, ננסה לאכול מאכלים שיתמירו את הנוזלים בגוף ובמערכת העיכול. נשלב יותר תזונה מבושלת, נעלה את כמות הירקות בתזונה, נשלב דגנים מלאים, כגון גריסי פנינה שירגיעו את מערכת העיכול.

אם הלחות היא קרה נשלב יותר תבלינים מחממים – ציפורן, הל, פלפל שחור.