מזון הוא חלק מהותי בחיים שלנו, בין אם נודה בכך ובין אם לא. המזון הוא דלק פיזי ורגשי, שבלעדיו אנחנו לא נוכל להתקיים. בני אדם, ככלל היצורים החיים, זקוקים לנוזלים ומזון ברמה מספקת, על מנת שהמערכות החיוניות בגוף יתפקדו.

ברפואה הסינית [1], ההתייחסות לתזונה היא כקו ראשון לבריאות ושגשוג האדם. לאחר שאנו נולדים ומתנתקים מחבל הטבור, מערכת העיכול היא המקור הבלעדי שלנו לקבלת אנרגיה פיזית. התפיסה של תזונה ברפואה הסינית היא כמכלול שלם. אחד העקרונות הראשוניים הוא תזונה בהתאמה לטבע, ולעונות השנה. אכילה של מזונות בזמן ההבשלה שלהם ולא לפני, שימוש בגידול מקומי וטרי.

צמחי מרפא כוללים תבלינים, צמחים, חלקי צמחים ועשבים ממינים שונים, אשר נמצאו, אם במסגרת מחקרים קליניים ואם במסגרת רפואות טבעיות ומסורתיות, כיעילים לטיפול במגוון תחלואות, מניעת מחלות וקידום רווחתו של האדם.

הסינים דגלו [2] בחיים הרמוניים שבהם האדם חי בהתאם לשינויי הסביבה והטבע, ובהתאמות תזונתיות ומנטליות לפי שינויי האקלים והעונות.
כמו למשל ללכת לישון מוקדם יותר בחורף, ולעשות תרגילי נשימה והתבוננות פנימה בתקופת הסתיו, המסמלת את תחילת ההתכנסות אל החורף.

כאשר אנחנו מודעים יותר לעונות השנה ומתאימים את אורח החיים שלנו לקצב הטבע עד כמה שניתן, הגוף עובר את השינויים ההדרגתיים בצורה נעימה וחלקה יותר שמאפשרת בריאות מיטבית.

כיום בחברה המערבית, רוב האנשים חיים בערים ומרגישים את הטבע באופן פחות ישיר, זה עניין מאתגר יותר, אך גם מודעות ויישום של מספר הרגלים יכולים לעשות שינוי לטובה.

כל סוג של מזון נחשב לבעל “אנרגטיקה” שונה. יש חשיבות רבה לטמפרטורת המזון, האם הוא מבושל או נא. בתפיסת הרפואה הסינית, מערכת העיכול והקיבה שלנו מתמירות מזון לאנרגיה, לקלוריות וחום, ובמידה ונאכל מזונות קרים פיזית, שהטמפרטורה שלהם קלה, מערכת העיכול תיאלץ לעבוד קשה יותר פיזית, מה שיגרום להחלשותה לאורך זמן.

במסגרת אורח החיים המערבי, שמעודד חשיבה של ספירת קלוריות לצורך ירידה במשקל, לא מעט פעמים אנשים ונשים אוכלים הרבה סלטים קרים, יוגורטים רזים, וממעטים במזון מבושל וחם. תזונה “קרה” שכזו יכולה לגרום להיחלשות הגוף לאורך זמן. מעבר לתזונה מבושלת ומחוממת, יכולה להשפיע מאד לטובה על חיוניות הגוף והתחושה. הוספת מנות קלילות של מוקפצים ומנות בבישול מהיר, בשילוב פירות עונתיים בטמפרטורת החדר, היא דרך מעולה להתחיל.

כיצד ניתן ליישם את עקרונות האכילה לפי הרפואה הסינית?

1. על טעם ועל ריח

בין אם אפשר להתווכח על טעם, ועל ריח, אין כמעט ספק שלטעמים וריחות חשיבות רבה.

ריחות וטעמים מתקשרים אצלנו לזכרונות קדומים ביותר, למאכלים אהובים שאכלנו בילדות, או לחלופין מאכלים שמעוררים בנו סלידה.

אחד העקרונות ברפואה הסינית הוא חלוקה למעגל חמשת האלמנטים, שהם עץ, אש, אדמה, מתכת ומים, שלכל אחד מהם ביטוי אחר בחיים ובמערכות הגוף.

על פי התפיסה הסינית [3] לחמשת הטעמים, חמוץ, מר, מתוק, חריף ומלוח, יש השפעה ישירה על האלמנטים והאיברים והמערכות השונות בגופנו.

  1. הטעם המתוק מקושר לאלמנט האדמה. הרפואה הסינית מתייחסת למתיקות טבעית של מזונות כגון בטטה, גזר, סלק, דייסת קוואקר עם קינמון חמימה. חיזוק ובנייה של אלמנט האדמה הוא אחד העקרונות החשובים בתפיסה המסורתית הסינית, והיא חשובה הן לקיבה ולטחול שמקושרות עם אלמנט האדמה, והן לבניית “אדמה” מנטלית, שהיא בעצם חיזוק היציבות והחוסן הנפשי של האדם. מזון מבושל בבישול ארוך, קדירות, מרקים, נזיד, דייסות, מעולים כולם למערכת העיכול בשילוב מזונות ותבלינים כגון קינמון, פלפל שחור, כורכום. אכילה של מרק כתום היא דרך מצוינת לארוחה מנחמת ומקרקעת.
  2. הטעם החמוץ הוא בעל איכות מקררת וסופחת, ומכווצת. תחשבו על הפרצוף שיש לנו כשאנחנו אוכלים משהו חמוץ מדי :). הוא נחשב כמשפיע על הכבד (כבד כמערכת שפועלת כמכלול, ולא בהכרח רק האיבר “כבד” שאנו מכירים). בטעם החמוץ עוזר לכבד להתמודד עם שומנים ורעלים המצטברים בו, מסייע לעיכול, ויכול לעזור במקרים של דליפות שתן, צניחות איברים, הזעת יתר ועוד. חשיבות נוספת היא למקורות הטעם החמוץ, שהם חומצות הנמצאות במזון, והחשובה מהן, ויטמין c (נקרא גם חומצה אסקורבית). נמצא בפירות וירקות, וחשוב לתפקידים רבים: ליצירת קולגן שהוא מרכיב חשוב למראה עור בריא וחיוני, לחיזוק העצמות והסחוסים. לשיפור ספיגת הברזל בגוף, למניעת דימומים, לניקוי הכבד ועוד. להוסיף לימון בהחלט יכול להוסיף המון.
  3. לטעם החריף יש אופי מניע, ויכול לעזור במקרים של עצירות וחולשה במערכת העיכול. אם אתם סובלים מאלו להוסיף קצת פלפל חריף לארוחה מבושלת יכול לסייע לכם. הטעם החריף גם עוזר בשחרור פתוגנים שחדרו לגוף במקרים של התקררות ושיעול. החריף פחות מומלץ לאנשים שנוטים לחום, עצבנות, ולחוסר שקט.
  4. הטעם המלוח נחשב למשפיע על אלמנט המים, ועל הכליות (כמערכת), ומחזק את הגוף ברמות העמוקות של תמציות חיוניות. כמובן שיש לצרוך אותו במידה. הוא עשוי להועיל במקרי התגבשויות פתולוגיות – כגון נוקשות שמובילה לכאבי שרירים, נפיחויות בבלוטות לימפה. מלחים בגוף האדם נחוצים לאיזון נפח הנוזלים בגוף, ולשליחת אותות עצביים למוח. יש לשים לב גם לא להגזים, תזונה עתירת מלח שנפוצה במערב ובעיקר במזונות מעובדים, עלולה לגרום ליתר לחץ דם, אבנים בכליות ועוד. המפתח הוא לצרוך במידה ולהפחית צריכה של מזון מעובד. מליחות טבעית נוכל למצוא במזונות מהים, כגון אצות מסוגים שונים, מלח ים.
  5. הטעם המר מיוחס לאלמנט האש. הוא בעל איכות מרוקנת ומקררת חזקה, ולכן כדאי לשים לב האם הוא מתאים. הוא יכול לטפל במצבים של זיהומים בפלג גוף התחתון, שנקרא גם המחמם התחתון ברפואה הסינית, ובזיהומים ודלקות באיזור הגניטליה ואברי המין. מזונות בעלי מרירות טבעית הם סלרי, ארטישוק, חסה, חליטות מרווה ושיבא. יש לשים לב ולהשתמש במתינות.

2. להתמקד באכילה ולאכול בנינוחות

הסחות הדעת בימינו רבות. למעט יחידי סגולה לרובנו היום יום עמוס במשימות ותכנונים. כאשר אנחנו אוכלים בזמן קריאה, צפייה בטלוויזיה, או פשוט “על הדרך”, אנחנו בדרך כלל נתקשה להקדיש את הזמן ללעיסה שכל כך חשובה והיא בעצם מתחילה את תהליך פירוק ועיבוד המזון. ולא בהכרח נשים לב לכמויות ולתחושת המלאות והשובע כאשר היא מגיעה. לאורך זמן, אכילה כזו תגרום לנזק למערכת העיכול [4].

כדאי להקדיש זמן מיועד לאכילה, להניח את המזון בצלחת נעימה, ללעוס את המזון לאט ובנינוחות. יש הממליצים להניח את הכף או המזלג בין ביס לביס. כל אלו יוכלו להיטיב עם ההרגשה שלנו ועם מערכת העיכול שלנו.

3. לשים לב לטמפרטורה ולתנועה

הרפואה הסינית מחלקת את הגוף ל-“מחממים”: פלג הגוף העליון מכונה “המחמם העליון”, ובהתאמה פלג הגוף האמצעי מכונה “המחמם האמצעי” ופלג הגוף התחתון “המחמם התחתון”.

ההקבלה הזו גם מיוחסת לצמחים ושורשים – עלי העץ, קלילים וכיוונם כלפי מעלה, ולדוגמא עלי מנטה או נענע ישמשו לטיפול בפלג הגוף העליון, בראש ובריאות.

לעומת זאת, שורשי העץ, ושורשים כגון ג’ינגר, וירקות שורש, יסייעו בחיזוק פלג הגוף התחתון, המותניים, רגליים ואיברי המין.

4. אכילה עונתית

ליישם אכילה של מזונות עונתיים הוא מהלך פשוט, ואף אקולוגי וסביבתי בהיבט מסויים. על אף שהיום יש טכנולוגיות שמאפשרות לגדל חלק מהפירות והירקות במהלך כל השנה, יש חשיבות בהתאמת הגידול לפי העונה. כך למשל מלפפונים, מלונים, אבטיחים וקישואים ממשפחת הדלועיים, יסייעו לנו בקירור הגוף באופן טבעי בעונת הקיץ.

קדירות מחממות עם קטניות כגון עדשים, שעועית שחורה, וירקות שורש, סלקים, קולורבי, תפוחי אדמה ובטטות, יתאימו למאכל בעונת החורף ויחזקו ויחממו את הגוף.

5. לאכול צבעוני

סיכוי סביר ששמעתם פעם על ההמלצה לאכול ירקות בחמישה צבעים, אז אכן, יש חשיבות לאכול ממגוון המאכלים בצבעים השונים הקיימים. לכל צבע מרכיבים החיוניים לבריאות האדם. לדוגמא, הצבע הירוק של ירקות ועלים ירוקים. מכיל כלורופיל המסייע בניקוי, חיזוק והנעה של מערכת הדם.

בתפיסה הסינית, מאכלים בעלי צבע לבן מיוחסים לאלמנט המתכת, שמקושר לאלמנט הריאות, ולטוהר וניקיון. כך למשל בתקופת הסתיו נוכל לאכול גויאבות ולחזק את הריאות שלנו, מוכר גם ברפואות מסורתיות נוספות כ”תרופת סבתא” להתקררות ושיעול.

אכילה חכמה לפי הרפואה הסינית יכולה להשתלב באופן טבעי יחסית באורח החיים, ללכת לשוק, או להזמין סל ירקות ופירות עונתיים מהחקלאי מקומי היא דרך נפלאה להתחיל. לבריאות.