אחת הבעיות לחזור לאורך חיים בריא יותר, אכילה נכונה והצמדות לתפריט הוא השגרה המשעממת, אך אם נוסיף אלמנט מרענן, כמו האפרסמון הזוהר, הרי שהחזרה לדיאטה או תכנית אכילה נכונה ובריאה, תהייה קלה ומושכת יותר.

מהי דיאטת אפרסמונים ולמי היא טובה?

שם הדיאטה לקוח כמובן מהפרי העיקרי המלווה את הדיאטה לירידה במשקל של 1200 קלוריות בכך שממירים את ארוחת הערב או הצהריים במשקה אפרסמונים (אותו נתאר בהמשך). דיאטת אפרסמונים היא דיאטה נפלאה לסתיו משום שהאפרסמון זמין בארץ ומחירו סביר בחודשי הסתיו, בדרך כלל מציץ ומגיח אלינו באמצע ספטמבר ועד דצמבר (אם העונה ארוכה) כשאז מתחילה עונת פירות ההדר ותותי השדה.

דיאטת אפרסמונים טובה ל-7-15 ימים. מעבר לכך היא עלולה לגרום לכאבי בטן, שלשולים ותחושה של נפיחות בטנית. כשכל הרעיון הוא להוריד את הנפיחות הבטנית.

למעשה הדיאטה מצויינת לחזרה לשגרה אחרי תקופה ארוכה של ארוחות חג, אירוח וטיולים בעולם שבהם פחות השגחנו על מה שאנחנו אוכלים ושותים.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

8 סיבות נפלאות למה דווקא דיאטת אפרסמונים

  1. אפרסמונים עשירים בסיבים תזונתיים המתעכלים בקלות ומסייעים להוצאת רעלים ממערכת העיכול.
  2. האפרסמונים עשירים בפקטין ולכן מסייעים לאיזון סוכר בדם וטובים במיוחד למי שעייף כתוצאה מדיאטה לירידה במשקל [1].
  3. נוגדי החמצון והפוליפנולים (קבוצת חומרים פעילים נוספת) מסייעים לטפל ולמנוע בעיות כמו תנגודת לאינסולין, דלקות פנימיות שונות ואף סוכרת.
  4. הצפיפות הקלורית באפרסמון היא נמוכה מאוד. כלומר, גם אם יש 70 קלוריות ב-100 גרם אפרסמון (אפרסמון קטן או ¾ אפרסמון רגיל) יש להתייחס אליהם כאל 32 קלוריות בלבד.
  5. האפרסמון לא מכיל שומן בכלל ולכן הוא אידיאלי לשילוב בתזונה נכונה ובדיאטה לירידה במשקל.
  6. אפרסמונים מכילים כמות יפה של ויטמין A וויטמין C המסייעים למנוע כבד שומני, מחזקים מערכת חיסון ומסייעים לשמירה על הראייה ועל הרשתית בפרט.
  7. האפרסמונים מכילים כמות גבוהה יחסית של ויטמינים מקבוצה B. קבוצת ויטמינים זו מסייעת למערכת העיכול [2], מערכת העצבים ובהחלט מסייעת לשמור על מצב רוח מאוזן וגבוה, גם בזמן דיאטה כשאנחנו חוששים להיות מדוכדכים יותר.
  8. אפרסמונים מכילים אנזים הנקרא סופראוקסיד דיסמוטאז, אנזים זה מונע נזק תאי והתחמצנות מזורזת של תאים וחומרים חיוניים בתנאי לחץ. לכן, אפרסמונים טובים במצבי לחץ ומסייעים את עיכוב ההזדקנות באופן כללי ושל העור בפרט [3]. השילוב של סופראוקסיד דיסמוטאז יחד עם ויטמיני ה-B ה-C וה-A בהחלט מסייעים למה שנקרא היום “אנטי אייג’ינג” ולבריאות העור.

כך שהאפרסמונים כפי שניתן לראות הם פרי נפלא לדיאטה ולדיאטת ירידה במשקל במיוחד, יעזרו לנו גם לרדת במשקל, גם לשמור על מצב רוח מרומם וגם יסייעו לשמירה על עור וראייה טובים יותר.

מה הוא משקה האפרסמונים שיחליף ארוחה אחת או שתיים ביום?

עבור שתי מנות משקה מכניסים למעבד מזון או לנינג’ה או לויטמיקס שני אפרסמונים רחוצים היטב ללא העלים אפשר עם קליפה. חצי כוס מים וחצי כוס או כוס (בהתאם לסמיכות הרצויה) קרח. מגרדים מעט ג’ינג’ר ומוסיפים לפחות 2 כפות מיץ לימון טרי. מצננים אם לא קר מספיק ושותים במקום ארוחה. אפשר להחליף אפרסמון אחד בחצי מנגו או בכוס קוביות אננס.

מה התכנית של דיאטת אפרסמונים?

  • כשקמים: כוס גדולה של מים עם לימון.
  • ארוחת בוקר: יוגורט 0% שומן עם אפרסמון קטן או חתוך או מחית ללא שום תוספת שהכנו בבלנדר או בויטמיקס או בנינג’ה.
  • ארוחת ביניים: קפיסי גזר וקולורבי.
  • ארוחת צהריים: סלט חסה גדול עם חזה עוף בתנור או צלוי ללא שומן, או חצי כוס קוביות טופו, או ביצה קשה אחת או חצי כוס טונה במים, עגבניה, מלפפון, פלפל ירוק, שעועית ירוקה (לא יותר משליש כוס), אפשר לשלב ברוקולי מאודה או כרוב ניצנים מאודה.
  • ארוחת ביניים: תפוח.
  • ארוחת ערב: משקה אפרסמון.
  • לפני השינה: כוס מים עם לימון, אפשר חצי תפוח או קפיס ירקות ירוקים.

ערכים תזונתיים של אפרסמון

  • שומן: 0.19 גרם
  • חלבון: 0.58 גרם
  • קלוריות: 70
  • סידן: 8 מיליגרם
  • סיבים תזונתיים: 3.6 גרם
  • פחמימות: 18.6 גרם

לפרי ממוצע במשקל 100 גרם, מתוך מחלקת החקלאות של ארצות הברית [4].

יתרונות בריאותיים של אפרסמון

  • מסייע באיזון סוכר בדם והוצאת רעלים ממערכת העיכול
  • טוב למצבי לחץ ומסייע בעיכוב ההזדקנות ובריאות העור
  • עוזר בשמירה על הראייה ועל הרשתית בפרט

בהצלחה!