האיבר הראשון להתחיל בו את הניקיון והטיפול הוא הכבד – בית החרושת החשוב ביותר בגוף בנושא חילוף חומרים. הכבד אחראי לנקות את הגוף מרעלים. כשהמערכת נקייה יותר, היא תספוג את הויטמינים והמינרלים והגוף יוכל להנות מהתזונה הבריאה שהתחלנו להקפיד עליה.

כך שרגע לפני שנכנס לתכנית הדיאטה עצמה, נבין עד כמה הכבד השומני בעייתי ומדוע חשוב לטפל בו בד בבד עם דיאטה לירידה במשקל.

מהו כבד שומני ומדוע זה נגרם?

האיבר הכי מושפע מכל הארוחות המהירות, שומן הטרנס ועודפי החומרים המשמרים והתוספים הוא הכבד. דווקא משום שתפקידו לנקות ולהרחיק את הפסולת הרעילה מהגוף, לפרק רעלנים ולטפל בו זמנים בפירוק תרופות וחומרים נוספים. יחד עם זאת, הכבד הוא סוג של “בנק הדם” האישי שלנו, מייצר חלבוני דם ואחראי על ויסותם, לכן יש לו תפקיד חשוב אפילו בקרישת הדם.

הכבד מייצר שומנים ואוגר אותם, מייצר גליקוגן ומפרק וכן מייצר את מלחי המרה שמפרקים שומנים ומסייעים בספיגת ויטמינים.

מחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי היא כבד שומני שלא בשל שתיית אלכוהול שהערותה באוכלוסייה גבוהה. על פי מחקרים שונים, כבד שומני מהווה סיבה לשחמת וסרטן הכבד בלא פחות מ-  25% מהמקרים המדווחים [1]. נראה  כ-80% מאנשים הסובלים מהשמנת יתר  יפתחו את מחלת הכבד השומני או מחלות כבד אחרות.(רובם סובלים במקביל מתסמונת מטבולית, מרמת סוכר גבוהה בדם ו/או רמות שומנים גבוהה ולא מאוזנת בדם) ומפתחים כבד שומני. מתוכם לפחות 20% יפתחו בשלב כזה או אחר מחלה כרונית של הכבד מצירוזיס / שחמת הכבד ועד לסרטן [2].

את מחלת הכבד השומני לא מרגישים. לעיתים מעט עייפות או כאב בצד הגוף, אך לרוב – לא מורגש. כבד שומני מתאפיין בהצטברות שומן בתאי כבד, מעבר לרמות הנורמליות. במצב זה כמות השומן הנכנסת לכבד גבוהה מכמות השומן היוצאת ממנו, כך נוצרים תאים שומניים, הכבד גדל, נוצרות דלקות והצטלקויות. אם מחלה זו הייתה בעבר אופיינית לגילאי 60+ עם עודפי משקל, הרי שבעולם המערבי אחוז הצעירים והילדים הלוקים בה הולך וגדל בקצב מסחרר ויכול להגיע עד ללמעלה מ 30% מהמאובחנים [3]. גורם הסיכון הגבוה ביותר לכבד שומני שלא על רקע שתיית אלכוהול היא השמנת יתר, אחריה סוכרת וכולסטרול לא מאוזן. את זיהוי המחלה ניתן לעשות רק בבדיקות הדמייה כמו באולטרסאונד, MRI או CT.

מעבר למעט הנחיות תזונתיות ופעילות גופנית, לא יודעת הרפואה הקונבנציונלית לטפל ו/או למנוע מחלת כבד שומני ואת המענה נוכל לקבל ממאות שנות טיפול הרבליסטי (כלומר: צמחי מרפא) מתרבויות שונות. שילוב של צמחי מרפא, תזונה מותאמת למצב הספציפי ואיזון סוכר וכולסטרול יכולים יחד להשלים את הטיפול. איזון הסוכר והשומנים בדם תהייה המטרה הראשונה ופשוטה ביותר להשגה. יחד עם זאת נתחיל גם בטיפול בניקוי הכבד מרעלים, נסייע לו בהליך התחדשות תאים ונתמוך עם צמחים נוגדי דלקת. מעבודות בשנים האחרונות מסתמן יותר ויותר כי אכן השימוש בארטישוק לטיפול ומניעת מחלות כבד מבוסס מדעית ולא רק תרבותית [4] [5].

הצורך בעבודה מקבילה על הכבד, רמות הסוכר והכולסטרול, כדי להחזיר לכבד את היעילות התפקודית שלו, היא הבסיס לדיאטת ארטישוקים.

ערכים תזונתיים של ארטישוק

ארטישוק הוא צמח מאכל ידוע, נחשב כירק (למרות שהוא מעין קוץ) ומקורו במדינות המזרח התיכון. ארטישוק דל מאוד בשומן ועשיר בויטמינים מקבוצת B, ויטמין C וכן ויטמיני ADEK. ארטישוק עשיר בסיבים תזונתיים ובנוגדי חימצון ונחשב לאחד מחמשת המזונות המובילים בכל הנוגע לתמיכה תזונתית בטיפול בסרטן.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

על פי מחקרים קליניים וביוכימיים רבים נמצא כי תמצית ארטישוק מסייעת להתחדשות תאי כבד, מעודדת ניטרול רעלים בכבד ומגבירה את קצב חילוף החומרים בכבד. מכאן ארטישוק למעשה מסייע באיזון רמות סוכר, איזון רמות שומנים בדם וחשוב במיוחד – לניקוי והתחדשות תאים בריאים בכבד.

בארטישוק בינוני יש יותר מ-13 גרם סיבים תזונתיים, כ-60 קלוריות וכ-3.5 גרם חלבון. מבחינת ויטמינים ומינרלים הוא בהחלט מספק כ-40% מהצריכה היומית המומלצת של סידן, מגנזיום ואשלגן ולמעלה מ 50% מקבוצת ויטמיני B וויטמין K, במיוחד כשמדובר בתמצית.

ארטישוק ניתן לאכול כירק (החלק הרך בקצה “עלי הכותרת” או הבסיס שנקרא לב הארטישוק), לחלוט כתה ולצרוך כטיפות (תמצית) או כמוסות.

חליטת ארטישוק תהייה מומלצת בשילוב עם גדילן מצוי, שן ארי ואף עלי שסק. תערובת זו ידועה כמסייעת לניקוי רעלים והתחדשות הכבד.

ערכים תזונתיים עבור ארטישוק בגודל 100 גרם מתוך מחלקת החקלאות של ארצות הברית [6]:

  • שומן: 0.15 גרם
  • חלבון: 3.27 גרם
  • קלוריות: 47
  • סידן: 44 מ״ג
  • סיבים תזונתיים: 5.4 גרם
  • פחמימות: 10.5 גרם

יתרונות בריאותיים של ארטישוק

  • יעיל בניקוי רעלים וטיפול בכבד שומני.
  • עשיר בויטמין B, C ו-ADEK.
  • מסייע באיזון רמות סוכר.

איך עושים דיאטת ארטישוק?

ככה נראים יומיים אופייניים של דיאטת ארטישוק:

יום ראשון

  • בוקר:
    • מים עם לימון.
    • 2 לבבות ארטישוק מאודים עם מלח ולימון + 2 כפות יוגורט עיזים או יוגורט סויה לא ממותק.
    • פרוסת לחם כוסמין דקה, אפשר קלויה.
  • ארוחת עשר: חליטת ארטישוק וצמחי מרפא.
  • צהריים: לבבות ארטישוק מוקפץ עם לימון ועשבי תיבול. מקלות קישוא בתנור ו-2 כפות אורז מבושל ומתובל בכורכום טרי ומעט מלח.
  • אחר הצהריים: חליטת ארטישוק וצמחי מרפא.
  • ערב: סלט ירקות עם עשבי תיבול, כולל שן ארי, פטרוזיליה ופטריות שיטקי. 2 כפות קינואה מבושלת.
  • לילה: תפוח ירוק ומים עם לימון.

יום שני

  • בוקר:
    • מים עם לימון.
    • כוס חלב אורז או שקדים עם 2 כפות שיבולת שועל וחצי כפית שטוחה דבש או סילן.
  • ארוחת עשר: חליטת ארטישוק וצמחי מרפא.
  • צהריים:
    • סלט ארטישוק גדול עם עלים ירוקים, מלפפון, קישוא, וכף קינואה מבושלת.
    • כוס מיץ תפוחים טבעי.
  • אחר הצהריים: תפוח ירוק או אדום וחליטת ג’ינג’ר לימון וקינמון.
  • ערב: עלי ארטישוק במתבל ירקות, ביצה קשה וחליטת ארטישוק.

למעשה שילוב ארטישוק בדיאטה לירידה במשקל יכול להיות מוצלח בשילוב תכניות שונות. בזמן ניקוי רעלים יש להקפיד כי בשבוע הראשון יכללו בתפריט רק ירקות ירוקים, כולל ארטישוק, כף אורז חום וכף קינואה ליום, בלבד. בשבוע השני ניתן להוסיף ביצה קשה אחת ליומיים ועוד כף אורז ואילו בשבוע השלישי ניתן להוסיף מעט עוף מבושל (רצוי הודו) או מוקפץ ללא שמן, ירקות מבושלים שונים ומיצי ירקות.

בהצלחה ולבריאות!