אפלטון אמר: “אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה”.

רבים משייכים את המשחק לבילוי, לפנאי וללמידה בגיל הרך. מחקרים הראו שילדים זונחים את המשחק עם גדילתם, ואנשים מבוגרים מרגישים שהמשחק הוא בזבוז זמן – האם זה באמת כך?

היום יותר ויותר חברות ובעלי עסקים משלבים פעילויות ומשחקים בימי הגיבוש של העובדים, כיוון שהבינו שדרך המשחק אפשר להציג דפוסי חשיבה ‘מחוץ לקופסה’, לזהות קווי אופי, להעלות ביטחון עצמי של העובדים וכן לפתח ולחזק את התקשורת הבין אישית.

המשחק מתקיים בתוך מסגרת ברורה של ‘כללים’- חוקים אלו מאפשרים למשתתפים להעז, לנסות דברים חדשים ולאתגר את עצמם מבלי לחשוש מהתוצאות. כמו כן, ההנאה מן המשחק יוצרת סיפוק אצל המשתתפים ומאפשרת להם ללמוד ליזום, לאלתר, למלא תפקידים חדשים, למצוא פתרונות יצירתיים ועוד.

המשחק מאפשר למידה בדרך עקיפה [1], על ידי מציאות מדומה, ומספק מרחב לתרגול ואימון של יכולות תקשורתיות שונות, מתוך מכוונות למשחק מבלי לתת תשומת לב לכמות העבודה הנדרשת. היום עם הטכנולוגיה והרשתות החברתיות מדברים יותר ויותר על חוסר במיומנויות חברתיות אצל ילדים. המשחק זו הדרך הטובה ביותר ללמוד ולתרגל תקשורת בין אישית אצל ילדים ואצל מבוגרים.

גם מבוגרים יכולים וצריכים לשפר יכולות תקשורת בין אישיות והדרך הפשוטה והנעימה ביותר היא דרך משחק.

כיצד התקשורת הבין אישית מתפתחת במהלך המשחק?

המשחק נתפס בחברה כאתנחתא נעימה ומרגיעה, אך יש לזכור שבנוסף לאתנחתא המשחקים מאפשרים למשתתפים לפתח כמה מיומנויות עיקריות החשובות מאוד בחיי היום יום שלנו בעבודה ובמפגש עם אנשים:

  1. תקשורת בין אישית: כאשר משחקים יחדיו, מפתחים את יכולת ההקשבה, ראיית האחר, מתרגלים שאלת שאלות הבהרה על מנת לדעת למה התכוון הדובר לפני במשחק ונהנים יחדיו. בדרך זו יוצרים תקשורת בין אישית טובה ובריאה יותר שיכולה לעזור לנהל שיחה מוצלחת ולשמש אותנו במהלך העבודה וחיי היום יום.
  2. איסוף מידע ואינטגרציה: על מנת להצליח במשחק על המשתתפים לאסוף מידע רב המוצג בצורה ויזואלית-חזותית ושמיעתית. כל משתתף יוצר הסקת מסקנות מהמידע שאסף וככל שהמשתתפים ישתפו את כולם במסקנותיהם ומחשבותיהם כך הם יצליחו לפתור את הבעיות מהר יותר.
  3. שיתופיות: שיתופיות היא היכולת להיות מעורבים באופן הדדי ולחלוק מטרה משותפת. המשחקים מאפשרים לכל אחד לפעול בנפרד ולחשוב בנפרד, אך על מנת להצליח לפתור את הבעיות בדרך המהירה ביותר, נדרש שיתוף פעולה בין המשתתפים וכן יש צורך בתקשורת טובה.
  4. עבודה בצוות: ההבנה שלנו שעל מנת להצליח רצוי להיעזר באחרים ולזהות את הכישורים של כל אחד מהמשתתפים. עבודת הצוות מחייבת תקשורת בין אישית, קשר עין, התחשבות באחר ועזרה הדדית- וכל זה כדי לקדם את המשחק ולהצליח לסיים את המטרות ו/או לנצח במשחק.
  5. יציאה מהקופסה: מחקרים מצאו שכאשר אנשים נמצאים בסיטואציה משחקית [2], הם מרשים לעצמם להתנהג בצורה שונה מאשר בחיי היום יום בעבודה. המשחק מטבעו הוא העמדת פנים, העמדת פנים מאפשרת להיות בשני מקומות בו זמנית: השחקנים הם גם עצמם, אבל גם הדמויות שהם משחקים. במילים אחרות, המשחק מהווה גשר בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. סיטואציה זו מאפשרת לאנשים המשחקים יחדיו, לזהות תכונות אופי שונות ובעיקר להתייחס לאדם שמולנו על פי היכולות והכישורים שלו ולא על פי תפקידו בעבודה (מנהל, מחסנאי, מזכירה וכד’).

יש כמובן עוד תחומים רבים הנלמדים במהלך משחק וכמובן, לא הדגשנו את תהליך הגיבוש החברתי שנוצר במהלך המשחק, הצחוק וההנאה וכתוצאה מכך יש עליה בייצור אנדורפינים בגוף שגורמים לאנשים תחושת הנאה ורגיעה.

עכשיו כשברור שצריך ומומלץ לשחק, נשאר רק לבחור במה משחקים, האפשרויות, גם למבוגרים, רבות ומגוונות ומומלץ להתאים את המשחק לכמות המשתתפים, למזג האוויר ולמטרת הפעילות. המשחקים מאפשרים לנו המבוגרים אתנחתא מחיי היום יום, ומאפשרים לנו להירגע ליהנות יחדיו ללא לחץ של עבודה או מטלות בבית, ופשוט לעצור לרגע את מרוץ החיים והאופציות לפעילויות משחקיות הן רבות וטובות.

סוגי משחקים למבוגרים

גם למבוגרים יש פעילויות משחקיות העוזרות בתרגול המיומנויות החברתיות לדוגמה:

  1. חדרי בריחה (Escape Rooms): מקורו של המשחק ביפן, והוא מיועד ל-2 עד 5 משתתפים [3]. מטרתם לצאת מחדר נעול באמצעות פתרון של חידות ורמזים הפזורים בחלל החדר. נושאי חדרי הבריחה מגוונים ביותר, עם רמות אתגר שונות, והפעילות כוללת סיפור מסגרת שהמשתתפים מתוודעים אליו טרם כניסתם לחדר. כיום יש חדרי בריחה ניידים המאפשרים לנו להקים חדר בריחה בבית או בעבודה ללא קושי.
  2. משחקי קופסה: ישנם משחקי קופסה רבים המיועדים למבוגרים: ‘קאטן’, ‘שם קוד’, ‘במילה אחת’, ‘דיקסיט’, ‘שבץ נא’, ‘פנדמיק’ ועוד רבים אחרים, היתרון במשחקי קופסה הוא שאינם תופסים מקום רב, אפשר לשחק בהם בבית או בעבודה ואפשר להתאים את המשחק למשתתפים: להוסיף כרטיסים המתאימים למשתתפים, לשלב חוקים נוספים המותאמים למשתתפים או המדמים סיטואציות בעבודה וכן, אפשר ליצור משחקים ספציפיים לעובדים על סמך המידע שהחברה מעוניינת שהם ידעו ויכירו.
  3. משחקים בטבע: משחקים כגון ‘חפש את המטמון’, אמת או שקר, הבקתה המסתורית וכד’. גם כאן יש גמישות רבה ביצירת המשחקים והתאמתם לקבוצות המשתתפות.
  4. משחקי זוגות: קלפי משימות, משחקי מסלול, מטאפורות חשיבה- פעילויות לזיהוי וניחוש ביטויים שונים, חידות ועוד.

מה עכשיו?

עכשיו הזמן לשחק יחדיו! [4]

קבוצת חברים, בני זוג, משפחות, קולגות בתחומים שונים – דאגו לזמן משחק שבועי ותראו כיצד התקשורת משתפרת, נוצרים קשרים אישיים, הכרות חדשה, שיתוף הפעולה משתפר והעבודה המשותפת  נעשית בצורה טובה ומוצלחת יותר!

כמו כן, הביטחון העצמי של המשתתפים יעלה והתפקוד וההשקעה בעבודה יעלו.