חרטה היא תגובה רגשית אוניברסלית שנחווית כאשר אנו נוכחים לגלות שדבר מה שעשינו או אמרנו פגע במישהו אחר מבלי שהתכוונו לכך, כאשר החלטות שקיבלנו התבררו כשגויות או כאשר פעולות שעשינו בעבר מתגלות כמבישות או לא ראויות. כמו כן, חרטה עשויה להופיע בחיינו גם בהקשר לדברים שלא אמרנו או עשינו, או שדחינו זמן רב מידי.

במהלך החיים אנשים חווים חרטות קטנות וגדולות כאחד [1]. החרטות הללו יכולות להניע אותם לצמיחה והתפתחות אישית או לגרום להם לתחושות צער ואשמה גדולים. אופן ההתמודדות של האדם עם החרטות שהוא חש במהלך החיים יכול להשפיע באופן משמעותי על ההבנה ועל ההתמודדות עם הרגשות הנלווים לה.

מה החרטה מסמלת עבורנו?

ברוס גרירסון, סופר המתמחה במדעי החברה, טוען שהחרטה היא סימן לכך שאנו מבחינים בבעיה. השאלה היא, מה אנו בוחרים לעשות עימה.

גרירסון סבור, שהחרטה מעודדת אותנו לנקוט בפעולה כאשר אנו מאמינים שיש ביכולתנו לשנות את התוצאה. לדבריו, אנו נוטים להזניח את כל מה שאנו מאמינים שאינו בר תיקון או כל מה שאינו מצריך תיקון. כאשר אנו חשים חרטה, ורוצים לפעול בכדי לתקן את התחושה הזו, אנו עושים את הצעד הראשון להתפתחות.

השלב הבא מוביל אותנו לבדוק מה יכולנו לעשות אחרת, מה שגורם לנו לחווט מחדש את המסלולים הנוירולוגיים במוחנו, כך שיגרמו לנו לפעול בפעם הבאה באופן שונה.

במאמר שכתב ל-Psychology Today הוא מתאר את הדרך בה ניתן להשתמש בתחושת החרטה למינוף עצמי [2].

למה כדאי להתגבר על החרטה ולהתקדם בחיים?

המחשבות והרגשות השליליים, שנוצרים בעקבות תחושת החרטה, יוצרים בעיות נוספות [3]. אנשים ששוקעים במחשבות חוזרות ונשנות על הזכרונות של אותו מעשה שנעשה או לא נעשה, חווים רמות גבוהות יותר של לחץ. הדבר משפיע לרעה על בריאותכם הנפשית, עלולה לגרום לדיכאון, ירידה במיקוד, דימוי עצמי נמוך ותחושות של חוסר אונים. תחושת חרטה עלולה לגרום גם לחוסר שינה, אובדן תיאבון וכאבי ראש.

מחקרים על חרטה מתמשכת וההשלכות הרפואיות הנלוות למבוגרים מגלים כי היא עלולה לגרום להופעת סימפטומים גופניים כמו כאבים בחזה או במפרקים, כאבי ראש או קוצר נשימה, כמו גם להגדיל את הסיכון להחמרת מחלות כרוניות כמו מחלות לב.

אנשים שמתחרטים ולא מרפים מתחושת החרטה שלהם נוטים לבקר ולשפוט את עצמם בחומרה, מה שעלול להשפיע על כל אספקט בחייהם ולמנוע מהם קבלה ואהבה עצמית.

לאורך זמן התחושות הללו פוגעות במערכות היחסים, מכיוון שהאנשים המתחרטים לא מאמינים שהם ראויים לאהבה או לסליחה, הם נוטים לבנות חומות הגנה בינם לבין האנשים החשובים ביותר בחייהם, מה שחוסם את הדרך לפתיחות ואינטימיות אמיתית. לאורך זמן זה עלול לפגוע בקריירה, בבריאות, ברווחה הכללית שלהם ובאושר העתידי שלהם ושל הסובבים אותם.

כיצד מתגברים על החרטה, ואיך לנצל אותה להתפתחות אישית?

כולנו עושים טעויות, וכפי שציינתי, רגשות חרטה עלולים לפקוד אותנו בנקודות זמן שונות במהלך חיינו. הנה 12 דרכים לנצל את החרטה להתפתחות אישית ולהניח אותה בעבר:

1. הכירו את רגשותיכם

כפי שגרירסון טען, הכרה ברגש החרטה היא הצעד הראשון להתמודדות עמה ולהתפתחות. קבלו את התחושות הקשורות לחרטה שלכם – זה עשוי לסייע לכם לחשוב על אסטרטגיות שבהן תוכלו להשתמש כדי למזער את הכאב עם התנסויות עתידיות דומות. זיהוי או הכרה ספציפית של איזה רגש אתם חשים (“אני מרגיש חרטה”) ולא רק חושבים (“אני מרגיש רע”) יעזור לכם להבין ולקבל את הרגשות שאתם חווים ולהתמודד עמם באופן יעיל ונכון.

2. הימנעו מהתמכרות לחרטות העבר

נסו ללמוד מניסיון העבר. החלטה קודמת שהשתבשה, פעולה שהובילה לתוצאה לא רצויה וכדומה. אם תמשיכו להעניש את עצמכם על מעשיכם בעבר, הדבר יפגע ביכולת שלכם לקבל החלטות טובות יותר בהווה ובעתיד ודבקות בחרטות ישנות רק יגרום לכם להרגיש יותר רע. השתמשו בחרטה כהזדמנות ללמוד, ואף עוררו את עצמכם לעשות בחירות חדשות וטובות יותר בעתיד.

3. העריכו כיצד אתם מתמודדים עם החרטה

קחו זמן להעריך את הבחירה שהסתיימה בחרטה. שאלו את עצמכם, האם האשמתם אחרים? הקטנתם את רגשותיכם או התעלמתם מהם לגמרי? זה עשוי להעצים את תחושת החרטה שלכם אך להוות כלי יעיל לשינוי התנהגותי, אשר יסייע לכם לעשות בחירות שנכונות יותר עבורכם בעתיד.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

4. אל תחמירו עם עצמכם

בחירה לא טובה בעבר לא אומרת שאתם נידונים לנצח לחזור על הטעות הזו שוב ושוב. הניחו לעצמכם להתמודד שוב עם מצב דומה כאשר אתם נקלעים לו, מתוך הידיעה שאתם למודי ניסיון ועם תקווה והבנה טובה יותר כיצד להגיב בצורה חיובית יותר.

5. תנו לעצמכם זמן להחלים מחרטות העבר

אם החרטה שלכם קשורה להחלטה גדולה בעבר כמו סיום מערכת יחסים או מעבר לעיר אחרת לדוגמה, אתם צריכים לתת לעצמכם זמן להחלים מההשלכות של הבחירה הזו. במקום לחשוב על כך ללא הרף, התמקדו בדברים שירגיעו, יזינו וימריצו אתכם בדרכים חיוביות. עם הזמן, הרגשות השליליים יתחילו לדעוך ותמצאו את הדרך להחלים מרגשות החרטה.

6. הסיחו את הדעת

מיקוד המוח והאנרגיה שלכם בפרויקט עם תוצאה שתגרום לך להרגיש טוב, בילו בחברת אנשים שאתם מרגישים איתם בנוח או לדבר בכנות הם דרך נפלאה לשנות את המיקוד של המחשבה שלכם. התמקדות בכאן ועכשיו תסיח את דעתכם מהעבר ותאפשר לכם ליהנות מההווה.

7. הציבו לעצמכם מטרות ויעדים חדשים

השתמשו בידע ובניסיון שרכשתם כדי ליצור מטרות חדשות ומציאותיות. שאלו את עצמכם האם יש מה לעשות כדי לתקן את הנזק הישן, להגיב למצבים עתידיים וליצור תוצאות חיוביות יותר, חגגו כאשר אתה עומדים ביעד, ואם אתם מוצאים שמטרה שהצבתם אינה מציאותית, הגדירו מטרה חדשה בתחום האפשרויות המציאותיות יותר.

8. התמקדו במה שניתן לשנות

את הנעשה אין להשיב, אולם, במקרים מסוימים יש פעולות שניתן לנקוט בכדי לשנות את התוצאות של המעשים שלנו מהעבר. התנצלות כנה, הבעת רגשות ופתיחות הן דרך לכפר על טעויות העבר, בחירה מושכלת ושונה בעתיד יכולה למנוע מכם להיכנס ללופ החרטה בשנית. עם זאת, חשוב לזכור, שבמקרים מסוימים אתם עשויים לגלות שאין שום דבר שניתן לעשות בכדי לשנות את המציאות. אם כך הדבר, פשוט התקדמו הלאה, והמשיכו לנקוט בפעולות חיוביות שיוציאו אתכם ממעגל החרטה.

9. קבלו אחריות על מעשיכם

לעיתים החרטה נובעת מאי לקיחת אחריות. הודאה בכך שטעיתם או שלקחתם בחירה שגויה יכולה להיות המפתח ליציאה ממעגל החרטה. התנצלו, הציעו פיצוי הולם וראוי או שפשוט תגלו סלחנות, סבלנות והערכה, כלפיכם וכלפי הסביבה, וללא תנאים או הגבלה.

10. תנו לעצמכם קרדיט על הניסיונות שלכם, גם אם הם לא צלחו

כולנו מקבלים החלטות גרועות, ובדיעבד כולנו חכמים יותר. העריכו את העובדה שפעלתם בדרך הטובה ביותר שהכרתם, שעל סמך הידע והכלים שעמדו לרשותכם עשיתם את המיטב וקבלו את העובדה, שלא תמיד אתם יודעים מה הדבר הנכון לעשות.

11. הכירו בכך, שהחרטה שלכם פוגעת באחרים

אל תטעו לחשוב שהחרטה מועילה לכם בדרך כלשהי, כי בפועל היא פוגעת גם בכם וגם בסובבים אתכם, ובעיקר באנשים היקרים לכם מכל. הפנמת העובדה הזו עשויה לסייע לכם לשחרר את החרטה ולהותיר אותה מאחור, ולו רק בשביל להיטיב עם היקרים לכם ועם עצמכם.

12. שקלו ייעוץ

אם אתם מוצאים את עצמכם תקועים במעגל חוזר של האשמה עצמית וחשיבה שלילית, ייתכן שתזדקקו לעזרה מקצועית כדי לעצור את דפוס ההתנהגות המזיק הזה.

לחיות חיים בלי חרטה

לא מעט אנשים בוחרים לעשות את השינוי בגיל מאוד מבוגר, או כאשר הם מגלים שנותר להם זמן קצוב לחיות.

האמת היא, שבין אם נכיר בכך או לא, לכולנו יש זמן קצוב לחיות פה, ואף אחד לא יודע מה יוליד יום. השאלה היא, האם אתם רוצים לבזבז את שארית חייכם בחרטה?

למעשה, הסוד לחיים ללא חרטה טמון באופן שבו אנו בוחרים לחיות ודרך שאנו בוחרים להסתכל על היבטים שונים בחיינו.

בסרטון הבא תמצאו 5 דרכים מבוססי מחקרים לחיות חיים ללא חרטה: