איך אני מרגיש לגבי החיים שלי? האם אני בוחר בחירות המקדמות אותי? למה אני נופל תמיד לאותו “הבור”? – שאלות אלו מאפיינות אדם הנמצא בתהליך של פיתוח מודעות עצמית [1].

ככל שרמת המודעות העצמית גבוהה יותר, כך גוברים סיכוייו של האדם להיות שלם עם עצמו ועם חייו, לנהל נכון יותר את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו ולקבל החלטות טובות יותר.

מודעות עצמית היא המפתח לחיים איכותיים יותר וכל אדם יכול  ללמד את עצמו לפתח את המודעות העצמית שלו בעזרת מספר טיפים חשובים שנביא בכתבה זו. כל מה שנותר לכם לעשות הוא להמשיך לקרוא…

מהי מודעות עצמית?

מודעות עצמית היא הכרת האדם את עצמו: את ייחודיותו, משאביו הפנימיים, רגשותיו ומחשבותיו. זוהי הדרך של האדם להכיר את נפשו דרך ההתבוננות פנימית וללמוד כיצד הם משפיעים על התנהגותו ועל סביבתו. כשאדם מפנה את המבט פנימה אל עצמו הוא לוקח אחריות על חייו ומכיר בכך שבחירותיו והדרך בה הוא מסתכל על המציאות ומפרש אותה  – מתווים את חייו. מודעות עצמית הינה חיונית כדי לבצע שינוי. אדם מודע אינו מאשים את סביבתו בכישלונותיו, אלא לוקח על עצמו את האחריות ליצירת השינוי ולהצלחתו. מודעות עצמית היא שימת לב למעשים שאנו מבצעים, לרגשות שאנו חשים, לכוונות ולתחושות שלנו בזמן שהם קורים. היא היכולת להבין איך אנחנו נראים ונשמעים כלפי חוץ. לדעת במה אנחנו טובים ובמה עלינו להשתפר.

פרויד טען [2] שהחלק המודע שלנו משול לקצה הקרחון הנמצא מעל פני המים, כשכל מה ששקוע מתחתם הוא התת מודע. היכולת לחוות ולחוש את העצמי מתפתחת אצל התינוק במשך שנות חייו הראשונות. בתחילה הוא רוכש את היכולת לזהות את עצמו בנפרד מאמו ובהמשך גם מהדמויות האחרות המקיפות אותו. הוא עושה זאת באמצעות התנסויותיו הגופניות, הרגשיות והחברתיות ודרך התגובות שהוא מקבל מסביבתו. בהמשך מתפתחת אצלו היכולת לזהות מאפיינים אישיותיים, לפרש רגשות, דפוסי התנהגות והבנה של יחסים בין אישיים של האחרים.

כיצד משפיעה מודעות עצמית על חיינו?

מודעות עצמית היא בסיס לשינוי חיובי בחיים. ההיכרות עם רגשותינו, מחשבותינו ודפוסי ההתנהגות שלנו עוזר לנו בהיבטים שונים:

  • בבחירות שאנו עושים: במהלך חיינו אנו עומדים בפני בחירות שונות, חלקן משמעותיות מאד לחיינו, כגון: לימודים, בחירת מקצוע ועבודה, בחירת בן או בת זוג, מקום מגורים, הולדת ילדים ועוד. במידה ובחירות אלו נעשות שלא מתוך חיבור עצמי ומודעות לרצונות ולרגשות הפנימיים, התוצאות לא תהיינה מספקות ואפילו כואבות. המודעות למניעים העומדים מאחורי הבחירות תורמת משמעותית לביצוע בחירות נכונות ומקדמות.
  • הגשמה עצמית: כל אדם שואף להגיע להגשמה אישית ולמשמעות בחייו. מבלי להיות מחובר לצרכיו העמוקים ולרצונותיו הוא לא יוכל להציב יעדים ולפעול למען השגתם. יש המתקשים למצוא אושר ושלווה ובגלל חוסר המודעות העצמית שלהם הם אינם מקשרים בין מעשיהם למציאות חייהם. פיתוח מודעות עצמית מאפשר לאדם לשנות את הדברים שברצונו לשנות ולכוון את עצמו למקום המתאים לו בחיים [3].
  • יחסים בין אישיים: כשאדם מודע לעצמו הוא מפתח אינטליגנציה רגשית גבוהה ונעשה קשוב יותר לרגשות האחר ולתגובותיו. כך, יחסיו הבינאישיים יכולים להיות טובים ומאוזנים. הוא גם יכול להיות מודע האם ההחלטות שהוא מקבל והבחירות שהוא עושה הן תוצאה של לחץ חברתי חיצוני או נובעות מרצון כן ואמיתי.

טיפים לפיתוח מודעות אישית גבוהה

1. לעצור את המרוץ ולהתבונן בחיינו

לחיים יש קצב מהיר שאינו מאט לרגע. אנו נשבים בו וכל הזמן מנסים להדביק את הקצב ולהספיק לעשות עוד ועוד. בתהליך פיתוח המודעות העצמית חשוב לעצור מדי פעם את הסחרור הזה ולשאול את עצמנו:

  • האם אני שבע רצון מחיי?
  • האם כך רציתי לחיות?
  • האם על כך חלמתי?

העצירה הזו והפניית המבט פנימה יכולים לתת לנו תובנות חשובות ולהגביר את מודעתנו לעצמנו ולאורח החיים שלנו. היא יכולה להבהיר לנו האם אנו חיים לפי הערכים החשובים לנו או אולי איבדנו חלק מהם בדרך, האם השתנה משהו במשך הזמן באמונות שלנו או – האם יש צורך לבצע סדר עדיפויות חדש בהעדפות שלנו. ההתבוננות הפנימית עוזרת לנו למקד את עצמנו – אלו יעדים השגנו ואלו עדיין לא, מהם יעדינו ומטרותינו העתידיים ומה עוד אנו רוצים לעשות או לשנות בחיינו.

2. תרגול הקשבה פנימי יומי

עשו לכם הרגל בסוף כל יום לשבת עם עצמכם במקום שנוח ונעים לכם ללא כל הסחות דעת מסביב. שחזרו את היום שלכם: איך הוא עבר, מה רציתם לעשות ולא עשיתם, מה יכולתם לבצע טוב יותר היום, איך יכולתם להפוך את היום לטוב יותר וכדו’. כשתקשיבו לעצמכם, אין ספק שתקבלו את התשובות. לאחר מכן בחרו משהו שאתם יכולים לעשות טוב יותר ביום למחרת כדי שתרגישו טוב יותר עם עצמכם.

3. זיהוי טעויות ודפוסים בעייתיים

טעויות וכישלונות הם מקור ללמידה ולקבלת תובנות. הפנמתם מאפשרת לא לעשות יותר בחירות שגויות ולא להכניס את עצמנו לאותן דרכים ללא מוצא, שאנו מוצאים עצמנו בהן פעמים רבות מדי. לכן, חשוב שנשים לב ונזהה את הבורות שאנו נוטים ליפול בהם, את הדפוסים הבעייתיים החוזרים בחיינו. נאתר אותם מראש ונחליט ללכת מתוך מודעות בדרך אחרת, העוקפת את הבורות הללו.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

4. לקחת אחריות: “איפה החלק שלי בקונפליקט?”

הכי קל זה להאשים את האחר במצב של קונפליקט וכעס. אולם, אדם בעל מודעות עצמית יפנה קודם כל את הזרקור אל עצמו וישאל: “מה החלק שלי במצב שנוצר?”. בצורה זו הוא לומד האם טעה, מבין מה עליו לתקן ולא רק מאשים את הסביבה בטעויות וביצירת מצבים בעייתיים.

5. לגלות רצון אמיתי לשינוי

כדי להשתנות צריך רצון אמיתי לכך. לא מספיק שאדם מודע לדברים שהיה רוצה לשנות. הוא צריך גם להעביר את התובנות למישור המעשי. חשוב לשמור על “ראש פתוח” ולגייס את המשאבים הפנימיים כדי לצאת מאזור הנוחות הבטוח והנוח למקומות חדשים, לא מוכרים אבל מלאי הזדמנויות.

6. לזהות את הרגשות השליליים

במקום לברוח מרגשות שליליים יש לתת להם מקום ולהרשות לעצמנו לחוות אותם ולצאת מהם מחוזקים יותר. כשעוברים דרך הכאב יכולים להבין מה הגורם להופעתו ומהו המסר הסמוי המצוי בו. ככל שלא נחשוש להכיר את הכאב, נשאל שאלות ונקבל מעצמנו תשובות, כך נפתח יותר את המודעות העצמית. כך גם יגדל הסיכוי להגיע לתובנות ולמצוא פתרונות שיובילו לקראת שינוי.

7. להקפיד לא להתנהל באופן אוטומטי

לכל אדם נטייה לחזור שוב ושוב על אותם דפוסים – חלקם חיוביים וחלקם שליליים. חשוב לזהות את הדפוסים השליליים, אלו שמגבילים ועוצרים את ההתפתחות ומפריעים לאיכות חיינו הרגשית. כשמזהים מה לא כדאי לעשות וכיצד לא נכון להתנהל ניתן לעקור מן השורש את אותו דפוס אוטומטי שאנו עושים מתוך הרגל ולהחליפו בדפוס שנעשה מתוך מודעות.

8. תרגיל המראה

עימדו מול המראה והתבוננו על עצמכם. אלו מחשבות או רגשות עולים בכם למראה עצמכם? האם עולה שיפוט? ביקורת? או לחילופין אהבה עצמית וגאווה? תרגיל זה יכול לשקף לכם את הדרך שבה אתם תופסים את עצמכם ותעצים את המודעות האישית שלכם.

9. מה הנקודה העיוורת שלי?

תרגיל זה לפיתוח המודעות העצמית הינו תרגיל לא פשוט רגשית: בחרו מישהו שאתם סומכים עליו וחשים אליו קירבה ואמון. בקשו ממנו לציין הרגל גרוע או חולשה כלשהי שהוא רואה אצלכם ושלדעתו אינכם מודעים לו. חשוב שתכינו עצמכם מבחינה מנטלית לתרגיל זה וזכרו שמה   שיאמר – יאמר לטובתכם.

10. מהי הסחת הדעת הגדולה ביותר שלי?

עוד שאלה שחשוב לשאול את עצמנו בעבודה על המודעות העצמית היא: “מהי הסחת הדעת הכי משמעותית שאני משתמש/ת בה כדי להסיח דעתי מהמציאות שמסביבי? באלו מקרים אני “בורח” אליה? תובנה זו יכולה ללמד אתכם רבות על עצמכם.

11. לתרגל טכניקות הרגעה ומיינדפולנס

טכניקות ההרגעה כמו מדיטציה, תירגולי נשימות ודמיון מודרך הופכים אותנו מודעים למחשבותינו ומלמדים אותנו להירגע ולמצוא את אזור השקט שלנו. מיינדפולנס מלמד אותנו להיות בתוך הרגע ולקבל אותו. שתי הטכניקות הללו, לחוד וביחד, מצוינות להעצמת המודעות האישית ולרגיעה.

12. ייעוץ וטיפול נפשי

אדם המעוניין לעבוד על המודעות העצמית שלו אינו צריך להתבייש או לחשוש לגשת לטיפול של בעל מקצוע – פסיכולוג, מאמן אישי או מטפל בכל גישה אחרת המדברת אליו. כשמשוחחים עם איש טיפול ניתן לקבל הסתכלות חיצונית על עצמנו ושיקוף ניטרלי ומקצועי על התנהלותנו. הטיפול יכול להבהיר לנו דפוסי התנהגות, חשיבה ורגש האופייניים לנו, מקשים עלינו את התפקוד ומעכבים אותנו. בעזרת הטיפול ניתן לשפר משמעותית את המודעות העצמית ולקבל כלים לשינוי.