חיפוש משמעות בחיים ויצירת חיים משמעותיים הינם חיוניים לחיים איכותיים ולרווחה נפשית. הצלחה ובריאות נפשית ופיזית הם מושגים שאנו מדברים עליהם יותר ביומיום, אך המשמעות הינה הבסיס עליה הם ניצבים.

מהי ״משמעות״ ומה חשיבותה בחיינו?

“משמעות” פירושה – תכלית, סיבה, טעם, פשר, מובן או מטרה. ד”ר ויקטור פרנקל, נוירולוג ופסיכיאטר יהודי וינאי, אמר שהמשמעות הינה צורך קיומי של האדם והיא הערך החשוב ביותר בחיים. המשמעות והחתירה למשמעות הם המבדילים בין חיים ששווה לחיותם ובין חיים חסרי טעם [1].

משמעות בחיים חשובה לא רק להתמודדות עם מצוקות וקשיים, אלא גם קשורה לבחירות ולהחלטות המשמעותיות שאדם עושה בחייו. פרנקל האמין כי האתגר הבסיסי ביותר של הקיום האנושי הוא במציאת משמעות לחיים, שהיא זו שלמענה האדם רוצה לחיות ולעיתים אף מוכן למות.

משפט המפתח בהבנת תורתו הוא אחד ממשפטיו המפורסמים של ניטשה שאמר “מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה – יוכל לשאת כמעט כל איך” והוא מייצג נאמנה את תפיסת המשמעות.

מי שחותר למשמעות ואף משיג אותה מספק לעצמו מענה לשאלות ה”למה” של החיים – “למה לחיות? בשביל מה ובשביל מי?” אדם שה”למה” הזה ברור לו יוכל להתמודד עם מצוקות החיים ועם האתגרים שעומדים בחייו בהווה ובעתיד.

פרנקל, ששרד את אושוויץ ומחנות ריכוז אחרים, כתב בספרו הידוע “האדם מחפש משמעות” שמי שאיבד את הטעם ואת המשמעות לחייו בזמן השואה גזר את דינו למוות, ואילו מי ששמר על מטרה ועל תכלית הצליח להתמודד עם הנורא מכל.

לכל אדם תפיסה ייחודית שלו לתחושת המשמעות בחיים [2] והיא משפיעה על הדרך בה הוא תופס את עצמו, על ערכיו ומטרותיו ועל התמודדותו בחייו עם קשיים רגשיים, חולשה ופגיעות.

הגדרתו מהם חיים משמעותיים עבורו מביאה לידי ביטוי את ה”אני האותנטי” שלו, אותו קול פנימי שמניע ומכוון אותו ליצור לעצמו ולסביבתו הווה ועתיד טובים יותר. המציאות האנושית מלאת האתגרים, הלחצים והקשיים מחזקת תחושת חוסר אונים, בדידות, ניכור, ריקנות ועלולה לגרום לאובדן תחושת משמעות וערך לחיים. כתוצאה מכך עלולה להיווצר תחושת הריק הקיומי שגוררת אחריה דיכאון, אלימות והתמכרויות שונות.

קיימים אנשים רבים שחשים שחייהם ריקים מתוכן ונעדרי מטרה ברורה. אולם, ניתן לטפל בתחושה זו ע”י איש מקצוע בתחום הנפש בסוגי תרפיה שונים. לעבוד עם האדם הסובל מחוסר משמעות על חשיבות הבחירה החופשית ומידת האחריות שלו לחייו, לעזור לו למצוא פרספקטיבה שונה להתבונן במצב בו הוא נמצא ולעזור לו לממש את משאביו וכוחותיו הנפשיים בדרכו למציאת משמעות בחיים.

מרכיבי המשמעות

  • חוויה של כאן ועכשיו: כשאדם חווה שהוא מצוי במסלול שבו שאף לצעוד בחייו. כיוון זה משתנה בכל גיל לאורך מעגל החיים.
  • תוכניות לעתיד: משמעות בחיים הינה דינמית ולכן תמיד תתייחס לעתיד: לתוכניות התואמות את הערכים של האדם ולתחומי העניין שלו.
  • יצירת הדרך למשמעות: מכיוון שהמשמעות הינה פנימית ולא מוכתבת מבחוץ האדם מתווה לעצמו את הדרך למימושה.
  • מה אני משאיר אחרי: אנשים רוצים “להשאיר משהו אחריהם” ולהעניק לדורות הבאים מניסיונם ומהבנת העולם שלהם.

איך משפיעה המשמעות על בריאות ותוחלת חיים?

מחקר מרתק שפורסם ב-2016 [3], נערך בשיתוף כמה מדינות בעולם המערבי וכלל 1.3 מיליון משתתפים, מצא שאורך חייו של אדם חסר משמעות בחייו קצר יותר מזה של האדם בעל המשמעות. ניתן לנסח את המסקנה הזו גם כך – תחושת משמעות בחיים מקטינה את התמותה!

באותו מחקר נמצא גם, שתחושת המשמעות משפיעה על מהלכים פיזיולוגיים בגוף האדם. החוקרים סוברים שכשהאדם חש בתחושה של משמעות מוחו משחרר הורמונים המשפיעים לטובה על יעילות מערכת החיסון וגורמת לה לתפקד בצורה יעילה יותר.

מחקר מעניין נוסף הקשור לנושא זה נערך לפני כעשור ע”י קבוצת חוקרים מאוניברסיטת שיקגו, ששמו לב שאנשים בודדים נמצאים בסיכון גבוה פי שלושה לחלות באלצהיימר מאנשים שאינם בודדים. ממצא זה עורר אצלם שאלה: כיצד קשורה מחלה פיזיולוגית של המוח להרגשת הבדידות? מסקנתם הייתה, שאינטראקציה חברתית שומרת על מוח האדם חד והרבה יותר בריא לעומת מוחם של אנשים בודדים, משום שמשמעות תהיה תמיד קשורה למעורבות בחיי קהילה, חברה, משפחה או מדינה.

10 טיפים למציאת חיים משמעותיים

1. לחיות את הרגע

אנו חיים בהווה. לא בעבר ולא בעתיד. לכן, הקפידו להיות נוכחים באמת במה שקורה לכם בזמן ההווה. התנהלות זו תחבר אתכם לכאן ועכשיו – לחוויות ולרגעים הקטנים והגדולים כאחד. נסו לשים לב לדברים שמסביב שיכולים לגרום לכם הנאה ושמחה. אוסף של שמחות קטנות ממלא את החיים בהרבה משמעות והודיה על הקיים ומונע מחשבות מטרידות ודאגות הקשורים לעתיד.

2. עבודת מודעות פנימית

תשומת הלב שלנו מופנית רוב הזמן למה שקורה מחוץ לנו – מנסים כל העת לעמוד בהצלחה במירוץ החיים. אבל, המבט פנימה חשוב לא פחות ואולי אפילו יותר… לא ניתן לשלוט על המציאות שבחוץ, אבל יש לכל אחד מאיתנו יכולת בחירה לנהל את מה שמתחולל בתוכו ולקחת אחריות על חייו ובחירותיו.

3. גלו את הנתיב שלכם

שאלו את עצמכם מה אתם אוהבים לעשות,  במה אתם טובים, כיצד תוכלו לתרום מכישרונכם לעולם? האם אני נמצא בנתיב שלי או עלי לשנותו, ואם כן מה הכיוון הנכון עבורי?  חיים בנתיב הנכון הם מתכון מצוין לחיים מלאי עניין, סיפוק ומשמעות [4].

4. הגדירו לעצמכם מטרות

לאחר החיבור למטרות המשמעותיות שאנו רוצים להשיג בחיינו חשוב להעביר את תשומת הלב מהתיאוריה למעשה: להציב יעדים ברורים לעשייה, לתכנן שלבים לביצוע, מקומות וזמנים כדי להגשים אותם.

5. הקשיבו לאינטואיציה שלכם

אינטואיציה היא קול פנימי המדבר אלינו מהתת מודע, מה שאנו קוראים לו “תחושת בטן”. הוא זה, שנוסף לקול ההיגיון והרגש, שולח מסרים כיצד לפעול בסוגיות שונות, מצביע עבורנו על הבחירות הנכונות ועל אלו שלא. אל תזלזלו באינטואיציה הפנימית ולמדו לזהות את ההרגשה של “זה מתאים לי”.

6. עשו דברים הממלאים אתכם עניין, סיפוק והנאה

מהי הרשימה השמחה שלכם? לכל אחד רשימה שמחה משלו. עשו לכם רשימה כזו המורכבת מדברים שיכולים למלא את מצבורי האנרגיה שלכם ויעשו לכם טוב, כמו: סדנה או חוג, עבודות יצירה, ספורט כלשהו וכדו’. הקפידו לא רק לדעת מהם הדברים המשמחים, אלא גם לבצע אותם בפועל. הם אלו שיעשירו את עולמכם הפנימי וימלאו אתכם עניין ומשמעות, יפגישו אתכם עם אנשים בעלי אותם תחומי עניין כשלכם ויגדילו מוטיבציה ליצירה חדשה ומהנה.

7. למדו לומר “תודה”

הביטוי הכרת תודה מורכב משתי מילים: הכרה ותודה. ההכרה היא ההבנה וההערכה את הטוב וה”יש” בחיים ולא את ה”אין” והחסר. את מה שעושה אותנו עשירים ולא עניים – לא במובן החומרי. הזכירו לעצמכם את כל הדברים שבורכתם בהם וגם את אלו שנראים לכם מובנים מאליהם ואינכם מתעכבים להעריך אותם ביום יום. שום דבר אינו מובן מאליו – זכרו זאת…

8. טפחו קשרים בינאישיים

כבר אמרנו שמשמעות קשורה גם למעגל שמחוץ לאדם. האדם הוא יצור חברתי ומערכת פתוחה ולא סגורה ולכן תמיד יחפש להיות שייך ויתמלא סיפוק בהענקה ובנתינה לאחרים ולא רק לעצמו. תחושת השייכות מקנה הרגשה שיש לנו ערך בעולם, שאנחנו אהובים, רצויים ונחוצים. לכן, אל תהיו ממוקדים רק בעצמכם – התעניינו באנשים שמסביבכם, הקשיבו להם, התנדבו עבורם, חישבו כיצד אתם יכולים לשמח אותם או לעזור להם. כמו כן ראו כיצד תוכלו לתרום לקידום ארגון או רעיון כלשהו.

9. אל תפחדו ללכת נגד הזרם

ישנם אנשים שמשמעות חייהם היא הליכה בתלם והשגרה גורמת להם לתחושת ביטחון וסיפוק. אולם, יש גם כאלו שהצורך להיות שונה ולבחור בדרך הלא שגרתית הוא זה שמעניק להם חיים מלאי משמעות. הליכה עם הזרם היא עבורם חיים תפלים וחסרי משמעות.

לא משנה איזה טיפוס אתם. מה שחשוב הוא שתעיזו, אם זה מקובל יותר או פחות, ללכת עם הרצון האמיתי שלכם. משמעות מושגת רק כשמעיזים לחיות את החיים בהתאמה לרצון הפנימי.

10. בחנו את עצמכם: מה הייתם עושים אם היו אומרים לכם שנותרו לכם חודשים ספורים לחיות?

מה הדבר הראשון שהייתם עושים? או אומרים? ממי היה לכם חשוב להיפרד? האם הייתם מתפטרים מהעבודה? יוצאים לטייל בעולם?

התשובות לשאלות אלו יבהירו לכם מהן הפעולות המשמעותיות ביותר עבורכם שחשוב שתעשו ובהקדם, ומי הם האנשים המשמעותיים ביותר בחייכם. אל תחכו לעת צרה – הגידו עוד היום “אני אוהב אותך” וצעדו את הצעד הראשון אל החזון שלכם.