בעולם ובעידן שבהם כולנו עסוקים בייצור, בלהספיק, שיפור תפוקה תמידי וייעול של הזמנים, מחקרים מסוימים מראים שצריך לעצור לרגע, לנשום ולחשוב: כיצד אנחנו יכולים לתרום לאחרים ולסביבה [1]? על פי אותם מחקרים, שבהם נדון ואותם נציין בשורות הבאות, נתינת חינם = בריאות מנטלית ופיזית משופרת.

אם עד היום בעיקר אמרו לכם ש”לעזור לא עולה כסף”, כנראה ששכחו (או לא ידעו) לציין שההענקה של הנתינה והסיוע לסביבה – עשויה לתרום לבריאות המנטלית והפיזית שלנו. למעשה, ככל שהנתינה היא יותר חינמית ויותר טהורה, ככה התמורה יכולה להיות יותר נרחבת ועמוקה. מעין דבר והיפוכו שכזה, כאשר מצד אחד, הנתינה היא חינמית ומצופה להיות ללא תמורה. מצד שני, התרומה העצמית והתמורה הן אדירות. אם עד היום רק שקלתם להתנדב עם בע”ח או עם אנשים, לאחר קריאה של השורות הבאות יכול להיות שתגיעו להחלטה סופית שאכן כדאי לכם.

התנדבות משליכה עלינו מבחינה מנטאלית ופיזית?

מחקרים מסוימים שבחנו את הנושא לעומקו ולרוחבו [2], מצאו כי נתינה ללא ציפייה לתמורה, התנדבות והענקה הן פעולות שעשויות לחזק את הבריאות המנטלית שלנו. בין אם מדברים על הבריאות הפיזית או המנטלית של המתנדבים, עושה רושם שלנתינה מהזמן שלנו יש יתרונות רבים, לעיתים יתרונות משמעותיים. על פי המאמר שנכתב ופורסם על ידי פרנצ׳סקה בורגונובי ב-2008 במגזין הבריאות Social Science & Medicine, כ-44% מהאוכלוסייה האמריקאית-בוגרת מתנדבת באופן פורמאלי במסגרות שנות.

לפי הממצאים שמציג המאמר של Francesca Borgonovi, בארה”ב, ממוצע השעות ההתנדבותיות השבועי של אותה אוכלוסייה הוא כ-3.5 שעות התנדבות. במאמרים העוסקים בנושא זה של התנדבות וההשפעה שלה על הבריאות שלנו, הנחת המוצא היא שההתנדבות יכולה להוביל לשינויים פיזיולוגיים של ממש בגוף האדם. במילים אחרות, לא מדובר רק על נתינה והתנדבות שמובילות לשיפור מצב הרוח. לפי מאמר שפורסם ב-Carnegie Mellon University ועסק בקשר בין התנדבות לבין בריאות האדם [3], עולה כי ישנו קשר בין ההתנדבות לבין היכולת להוריד את לחץ הדם הגבוה אצל אנשים. לפי המאמר הנ”ל, עולה כי ההתנדבות מסייעת בהקטנה של כ-40% מהסיכויים לחלות בבעיות הקשורות בלחץ דם גבוה. ויש סיבה לכך שהמחקרים השונים בודקים את הקשר בין התנדבות לבין בעיות כמו לחץ דם גבוה. בפועל, בארה”ב, אחד מהגורמים הכי נפוצים של מוות הוא הגורם של לחץ דם גבוה, מה שמשפיע כיום על כ-65 מיליון אמריקנים.

בעיות של לחץ דם גבוה, התנדבות והקשר בין לבין

כפועל יוצא מבעיות של לחץ דם גבוה, לעיתים אנשים מתמודדים גם עם בעיות לב הנגרמות מלחץ הדם הגבוה ובעקבות סיבות שונות ואחרות. כמו כן, ידוע כי בעיות לחץ הדם עשויות להוביל לתחושות של תשישות, עייפות כרונית, עצבנות ועוד.

עוד נתון מעניין שאנחנו רוצים לחלוק אתכם, מחקרים מסוימים [4] מראים שהתנדבות אשר כוללת בתוכה מרכיב דתי, עשויה לתרום המון למתנדב בפן המנטלי והרגשי, כמו גם בפן הפיזי. לפי המאמר שפורסם על ידי מגזין הבריאות והפסיכולוגיה ב-2003 ע”י Marc AMusicka  John Wilsonb, ההתנדבות עשויה להשפיע על כל קבוצות הגילאים, במיוחד על קבוצות גיל מעל 65.

בעלי זיקה לדת? עולה כי התנדבות עם זיקה לדת מומלצת במיוחד

בעוד שמדינת ישראל היא מדינה עם צביון דתי במובן מסוים, גם אם לא תמיד באופן פורמאלי, הנתון הנ”ל מעניין במיוחד. בשורה התחתונה, ישנם המון מוקדי התנדבות אשר יכולים לכלול את המרכיב של הדת בישראל.

אתם יכולים להתנדב במגוון מקומות שבהם תהיה נגיעה מסוימת לדת, או זיקה מסורתית-יהודית. אם אתם אנשים מאמינים, זה עשוי לתרום לכם רבות, וזה עוד לפני שדיברנו על הפעולה ההתנדבותית עצמה. במילים אחרות, עבור אנשים מאמינים, הפעולה מתגמלת פעמיים. בעוד שמצד אחד אתם מתנדבים ומועילים לזולת ולעצמכם, מצד שני, אתם זוכים לעסוק בפעולה התנדבותית המערבת מרכיב דתי כלשהוא. התנדבות עם “נגיעה” דתית עשויה לתגמל במובן שאנשים, כשהם מתנדבים ברוח דתית, הם מרגישים שהם מבצעים שליחות מסוימת. שאגב, את תחושת השליחות אפשר לקבל גם כאשר מסייעים בהתנדבות לבעלי חיים, אנשים עם מוגבלויות, קשישים ועוד.

כמו כן, התנדבות עם זיקה לדת יוצרת תחושה שהאדם הוא חלק ממשהו גדול ממנו, אולי אפילו קהילה מסוימת. וגם כאן, נציין כי אלו תחושות שניתנות להשגה גם באמצעות התנדבות ללא זיקה לדת. חשוב לזכור שהפעולה ההתנדבותית היא מתגמל כשלעצמה. אם אתם אנשים מאמינים ואתם מתקשים למצוא מסגרת התנדבותית המשלבת זיקה מסוימת לדת, זה ממש לא נורא. אתם תמיד יכולים למצוא מסגרות אחרות, שההתנדבות בהן לא תהיה פחות משמעותית. אם אתם שואלים אותנו, לא חסרים מקומות שבהם אפשר להתנדב, בין אם מדובר על בעלי חיים, על אנשים או על התנדבות אקולוגית למען הסביבה שלנו.

Helper’s High – מה זה בדיוק?

אם מדברים על התנדבות למען כל מטרה שהיא, חובה לציין את התחושות שההתנדבות מעלה בנו, המתנדבים. לפי מחקר משנת 2013 שפורסם ע”י BMC Health, הפעולה ההתנדבותית [5] מובילה לסוג של High.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

לא, לא מדובר ב”היי” המקושר לעולם הסמים והמסיבות, מדובר בתחושת התעלות מסוג אחר. מכירים את המונח “Runner’s High”? ובכן, מדובר בתחושה דומה לזו של האצנים. אתם מוזמנים להכיר מונח שנקרא “Helper’s High”. מדובר בתחושת התעלות של Bell Being, כלומר עשיית טוב. פסיכולוגים הטביעו את המושג הזה במהלך השנים, מה שמבטא את תחושות העונג שמתנדבים עשויים לחוות כאשר הם יודעים שהם הטיבו למישהו, לבע”ח או לסביבה.

האם Helper’s High מתבטאת כהתעלות מנטאלית בלבד?

חשוב להבין משהו באמת קונקרטי, לא מדובר בהתעלות מנטלית בלבד. אם חושבים על זה לעומק, ההתנדבות מובילה בעצם לתזוזה, להזרמת הדם בגוף שלנו, היא גורמת לגלגלי המוח שלנו להסתובב, לעבד מידע, לעכל מידע, לבצע פעולות, להפעיל את הגוף ועוד.

אם חושבים על זה ככה, לא משנה מה המהות של פעולת ההתנדבות, היא גורמת לנו לנוע, שזה כבר מעולה. כמו כן, ההתנדבות גורמת לנו לשפר את היחסים שלנו עם הסובבים אותנו, את האינטראקציות החברתיות שאנחנו מורגלים אליהן וכו’. אם אתם מרגישים שאתם רוצים קצת לנער את האבק מהתאים האפורים, פעילות התנדבותית עשויה להיות בדיוק מה שיתאים לכם.

התנדבות והיכרות עם אנשים חדשים, חיזוק האינטראקציות החברתיות

דבר נוסף שאנחנו רוצים שתיקחו בחשבון הוא, העניין של התנדבות והכרה של אנשים שונים. במהלך הפעילויות ההתנדבותיות אנחנו יכולים להכיר אנשים חדשים, לחדד את עצמנו מבחינה חברתית, אולי אפילו למצוא את בני הזוג העתידיים שלנו.

תכלס, אם אתם שואלים אותנו, יכול לצאת מהפעילות ההתנדבותית רק טוב [6], גם עבורכם וגם עבור מי שאתם מסייעים לו. ואם אתם מתלבטים היכן להתנדב, אנחנו רוצים להמליץ לכם להביט פנימה ולחשוב עם עצמכם: מה יעשה לכם טוב, כדי שתוכלו לעשות טוב למישהו אחר? במילים אחרות, אנחנו ממליצים על בחירת פעילות התנדבותית, שבבסיסה – חביבה עליכם.

למצוא את המסגרת ההתנדבותית הנכונה

נסו שלא להתנדב במסגרת שעשויה לגרום לכם לעוול, לתחושה של בזבוז זמן, או אפילו לתחושה שאתם לא באמת תורמים. אנחנו לא אומרים שחובה לאהוב את פעולת ההתנדבות על כל רבדיה, אבל כן צריך זיקה מסוימת למסגרת ההתנדבותית. אוהבים אנשים ואוהבים לדבר איתם ארוכות? נסו להתנדב עם קשישים, בהוסטלים של מתמודדים עם הפרעות נפש, עם ילדים בסיכון ועוד.

מעדיפים להתנדב עם בעלי חיים? מעולה, לא חסר מקומות שבהם אפשר להתנדב עם היצורים הפרוותיים שאנחנו כה אוהבים. כך או כך, נסו לאמץ לכם מסגרת התנדבותית כלשהיא, מה שיגרום לכם לצאת מהבית ולהכיר אנשים, אולי אפילו לשפר את הבריאות הפיזית והמנטלית שלכם [7].

עצה אחרונה שמחולקת ל-2 חלקים:

  1. גם אם בהתחלה אתם לא מצליחים להתחבר לרעיון של התנדבות, נסו שלא לפרוש מיד מהמסגרת אליה אתה מגיעים כדי להתנדב. לא פעם, יש צורך בתקופת הסתגלות מסוימת, גם למסגרת הספציפית שבה תתנדבו וגם לרעיון של התנדבות. תנו לזה קצת זמן, גם אם זה לא מרגיש טבעי מיד על ההתחלה.
  2. כדאי לשים לב, שהפעולה ההתנדבותית לא גוזלת מאיתנו משאבים פיזיים ורגשיים מעבר למה שאנחנו מסוגלים להעניק. וכמו כן, כדי שאנחנו נהיה מסוגלים להעניק בהתנדבות, אנחנו נצטרך קודם כל (או במקביל) לדאוג לצרכים הבסיסיים שלנו. אם אתם “נקרעים” בין מסגרת התנדבותית אחת לאחרת, יכולתם להיות שהועלתם רבות לסביבה, אבל התשתם את עצמכם עד כדי תחושת מאס בהתנדבות.