בעוד שרוב האנשים לא מסוגלים לחשוב על הרעיון של בילוי זמן לבד, מסתבר שיש לכך לא מעט יתרונות והשלכות על הבריאות הנפשית שלנו. וכחלק מהבריאות הכללית של האדם, חובה לקחת בחשבון את האלמנטים הרגשיים והנפשיים שלעיתים מכבידים עלינו. בואו נבין ביחד כיצד בילוי זמן לבד עשוי להועיל לנו נפשית ורגשית גם יחד.

דמיינו את עצמכם יושבים במסעדה, מזמינים ארוחת צהריים וסועדים אותה לבדכם. מרגיש מעט מוזר? אם כך, דמיינו את עצמכם מבצעים את אותה הפעילות, אבל הפעם עם לפטופ שאתו אתם עובדים. מרגיש כנראה פחות מוזר. זה למעשה ההבדל בין סוגי הפעילויות שאנחנו קוראים להם: פעילות נהנתנית ופעילות תועלתנית. מסתבר שישנה תופעה חוצה תרבויות, עליה אנשים מדווחים בכל העולם, האפקט של מבוכה חברתית בשילוב עם חרדה חברתית. בעוד שישנם אנשים מסוימים שמסוגלים לשבת לבד לבירה בבר האהוב עליהם, רוב רובם של האנשים תמיד יעדיפו פרטנר לידם או קבוצת חברים.

למה בילוי זמן לבד מרתיע?

על פי מחקר ב-2017 [1] שבדק את הנושא של בילוי זמן לבד, מסתמן כי אנשים שבחרו באופן אקטיבי לבלות זמן לבד, חוו הפגת לחצים וסטרס במידה מסוימת. עוד לפי מחקרים שבוצעו בנושא זה של בילוי זמן לבד, נמצא כי אנשים עלולים לחוות רמות שונות של חרדה כאשר הם לבד בציבור.

כעת חשוב לדייק את מה שכתבנו כאן הרגע. זה לא שאדם שיוצא לרחוב לבדו בהכרח יסבול מחרדות חברתיות. אם תלכו כמה שורות למעלה כאן במאמר, תיזכרו שהתחלנו בכך שיש להבדיל, להבחין ולהפריד בין סוגי פעילויות שונות.

פעילויות נהנתניות ותועלתניות: מה יביך אותי?

במקרים בהם האדם יוצא לרחוב ובדרכו להפיק תועלת כלשהיא, כמו למשל הליכה לפגישה, החרדות החברתיות לא אמורות לצוץ בעקבות החשש שבלהיראות לבד. הדוגמה הזו מתייחסת לפעילות תועלתנית, פעילות שמפיקה תועלת כלשהיא.

יחד עם הפעילות התועלתנית, בשעות הפנויות שלנו אנו נהנים גם מפעילויות נהנתניות שונות, כמו הליכה לקולנוע, בילוי בבר, במסעדה, בילוי בגלריות ועוד. בפועל, בילוי זמן לבד כשאנו עוסקים בפעילויות הנהנתניות שלנו, עשוי להוביל לתחושת בדידות.

שפיטה חברתית על ידי הציבור

מעבר לבדידות שאדם עשוי לחוש, ישנו הנושא של שפיטה חברתית על ידי הציבור. במגזין הבריאות העולמי, Lifeworks, פורסמה כתבה [2] אשר מדסקסת בנושא של בדידות מול בילוי זמן לבד. בכתבה במגזין הבריאות הנ”ל, מדובר על כך שאחד ההבדלים המהותיים בין בדידות לבילוי זמן לבד הוא, הנושא של המצב הפיזי מול המצב המנטלי-ריגשי.

בעוד שבדידות היא תחושה רגשית, בילוי זמן לבד הוא מצב פיזי. כשאתם בוחרים לבלות זמן לבד, מבחינה הישרדותית-אבולוציונית, אתם למעשה חשופים יותר לסיכון. אם תחשבו על זה, אנחנו בעצם יצורים של שבטים.

בני האדם בדרך כלל ירגישו נוח יותר כאשר הם יהיו בקבוצת אנשים אשר תומכים באותם הדעות אחד של השני, אג’נדות, גישות חיים וכדומה. אבל רובנו לא חושבים עד הרמה האבולוציונית, רובנו לא מתעמקים בכך. מה שמעסיק את רובנו זו בעצם השפיטה החברתית, המבוכה מלהיות לבד.

עבור האדם הממוצע, בילוי זמן לבד במקום ציבורי עשוי לפעמים לעורר תחושות של חרדה ברמות שונות. עבור מי שמרגיש את החרדות החברתיות האלו, בילוי זמן לבד עשוי ממש בקלות להפוך לתחושת בדידות עמוקה.

איך בילוי זמן לבד יועיל ברמה הרגשית, פיזית ונפשית?

בעוד שישנם המון יתרונות בבילוי זמן לבד (בהיבט הרגשי-נפשי-מנטלי), בד”כ אנשים יעדיפו שלא להסתכן בלהרגיש בודדים. והאמת, שחבל. ישנם יתרונות מסוימים בבילוי זמן לבד שיכולים “להרים” את האדם, מבחינה מנטלית ונפשית, באופן משמעותי.

אחד היתרונות המשמעותיים בבילוי זמן לבד הוא, האפשרות של האדם לחדד את מי שהוא, לחדד את תחביביו ואת התשוקות שלו בחיים האלו. בין אם אתם אוהבים לנגן בגיטרה, לצייר, לפסל או כל דבר אחר, ייתכן שהגיע הזמן לחזק את התחביבים שלכם.

שמתם בצד תחביבים ותשוקות בשנים האחרונות?

כשאדם מפתח את תחביביו ואת תשוקותיו, הוא בדרך כלל יחווה תחושת סיפוק כזו או אחר. גם אם התחביב שלכם מחייב אימונים מפרכים, תדמיינו לעצמכם איזו תחושת סיפוק תהיה לכם כשתסמנו V על אחד מהיעדים שלכם. למשל, ללמוד לנגן שיר שלם בגיטרה או לסיים ציור קיר גדול.

לפי כתב העת, Psychology Today, בשורה התחתונה [3], זה הכול שאלה של: מה האדם מרוויח מזמן הבילוי העצמי? אם אתם מרוויחים דבר מה מהפעילות של בילוי זמן לבד, הרי שיצרתם לעצמכם עוד רובד מסוים בחייכם, שיפרתם את עצמכם במידה מסוימת.

אם אתם מרגישים שאין איזשהו תחביב שאתם מעוניינים לטפח, אפשר גם לפנות לכיוונים אחרים. יש לא מעט טכניקות הרפיה ושיטות להפגת לחצים, שניתן לסקור באינטרנט. בין אם באתרים כמו Youtube או באתרים אחרים, תוכלו למצוא לא מעט מידע בנושא.

תוכלו לתרגל תרגילי נשימה מסוגים שונים, תרגילים פיזיים ועוד. ואם כבר מדברים במישור הפיזי, חשוב לציין עד כמה הפעילות הפיזית עשויה להיות מועילה. פעילות פיזית וספורט, הם בעצם אלמנטים שמוגדרים בתור פעולה נהנתנית ופעולה תועלתנית גם יחד.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

ספורט כפעולה תועלתנית ונהנתנית גם יחד

אם ספורט ממש “לא עושה לכם את זה”, אנחנו ממליצים בחום לשנות את המצב הקיים הזה. תנסו להכניס ספורט לשגרה שלכם, לסגנון החיים. ישנם המון מחקרים בנושא הזה של ספורט והפרשת חומרים בגוף כמו סרוטונין, דופמין ועוד. בעוד שחלק מהמחקרים גורסים כי פעילות ספורטיבית מועילה ברמה הרגשית-נפשית ופיזית, חלק מהמחקרים מדברים גם על השפעות ברמה החברתית. תוכלו לקרוא למשל את המחקר שבוצע על ידי לאונרד מ. וונקל ובוני ג’י ברגר בנושא הזה של השפעות הספורט על הכישורים החברתיים של האדם [4]. כמוכן, המחקר מדבר גם על ההיבט הרגשי-נפשי, שמושפע מפעילות ספורטיבית.

אלו חומרים שלמעשה אחראיים, במובן מסוים ויחד עם תהליכים אחרים בגוף – על תחושות ומרכזי העונג של האדם. בפועל, ספורט עשוי להוביל אתכם להתרוממות נפשית אמיתית ותחושה של סיפוק שקשה לקבל במקומות אחרים בחיים. האנושות אפילו הטביע את המושג הידוע “Runner’s High”, שמתייחס לתחושת ה-High שאנשים חווים אחרי ריצות או פעילויות ספורט [5]. תוכלו לקרוא כאן כתבה בנושא הזה של ספורט ופעילות מוחית [6], במגזין הבריאות העולמי, Healthline.

תרשו לעצמכם להניח את התחרותיות בצד

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא, הנושא של התחרותיות הטבעית בין אנשים. לפי מחקרים רבים שבוצעו בנושא, מתבררת תמונה מאוד ברורה – התחרותיות בדרך כלל גוברת כאשר אנחנו בסביבת אנשים אחרים. בפועל, בילוי זמן לבד עשוי להוריד מהלחצים האלו, להנמיך את מפלס התחרותיות שמלווה לעיתים גם בסטרס ובחרדות ביצוע מסוימות.

אם תבלו זמן לבדכם, תוכלו להרגיש פחות חרדים להצליח בגדול ולעקוף את ה”מתחרים” שלכם. אמנם העולם הקפיטליסטי מאופיין ביצרנות תמידית וכמה שיותר ממנה, אבל לא מזיק לעיתים להוריד קצת את הרגל מהגז. זה יסייע לכם להוריד מהלחץ של להגיע לביצועים מושלמים. במילים אחרות,  נסו גם למדוד את עצמכם ביחס לעצמכם, לא רק ביחס לאחרים.

צמצום בילוי ליד אנשים “מקטינים”

חשוב לזכור, ישנם סוגים שונים של אנשים וסוגי אישיויות. לא פעם, מבלי לשים לב אפילו, אנחנו מבלים ליד אנשים שנוטים לגמד, להקטין ולהמעיט מהחשיבות שבמה שאנחנו עושים. אם אתם מוצאים את עצמכם ליד אנשים כאלו, בילוי זמן לבד, לפעמים, יהיה רעיון טוב.

אנחנו לא טוענים שבידוד מוחלט מהחברה הוא רעיון טוב, אבל מדי פעם זה בהחלט מומלץ. כשאתם מבלים זמן לבד, אתם יכולים להקנות לעצמכם עצמאות בכל מיני תחומים שונים. זהו אחד היתרונות המשמעותיים שיש בבילוי זמן לבד. תלמדו להכיר בעצמכם צדדים חדשים, תרגישו עצמאיים יותר ומשודרגי יכולות. בפועל, זה יקרין וישליך על המיומנויות החברתיות שלכם.

בנוסף, כשמדברים על בילוי זמן לבד, חשוב להבחין ולהפריד בין האנשים שהפעולה תועיל להם לבין אנשים שבילוי זמן לבד הוא אצלם בדיפולט (ברירת המחדל שלהם). אפשר למשל לדבר על אנשים המתמודדים עם קושי של סכיזואידיות.

אנשים שמוגדרים סכיזואידים, ברירת המחדל שלהם היא בילוי זמן לבד, התנתקות מהחברה, חוסר רצון או חוסר יכולת לצרוך קשרים אינטימיים ועוד. עבור אנשים המתמודדים עם בעיה מאובחנת של סכיזואידיות, ההמלצה דווקא תהיה הרבה פעמים הפוכה – בילוי זמן משותף בחברת אנשים.

איך בילוי זמן לבד ישליך על הביטחון בחברת אנשים?

ככל שאדם מרגיש שהוא יותר עצמאי, כך הוא עשוי להרגיש בעל דימוי עצמי וביטחון עצמי גבוה. אתם יכולים אפילו להחליט שאתם לוקחים לעצמכם יום שלם, שבו תטיילו מעיר לעיר עם רכבת, מוזיקה טובה באוזניות וארוחת צוהריים בצפון או בדרום הארץ. כמובן שזו הצעה בלבד. הנקודה היא, שבשביל לבלות זמן לבד עם עצמכם, אתם לא חייבים איזשהו תחביב מרתק שאפשר לפתח. ממש לא.

בילוי זמן לבד יכול להתפרש ולהתבצע באופנים באמת מגוונים. בסופו של דבר, המטרה היא להיות לבד ולשפר את הביטחון העצמי, לנסות למנן את רמת החרדה. כתוצאה מכך, להרגיש יותר בנוח בעור של עצמכם. ואם לדייק במילים, אז נגיד שמדובר בתהליכים.

בנוסף, כדאי לדעת שתהליכים של שיפור ביטחון עצמי עשויים להימשך גם תקופות. אל תצפו לבלות עם עצמכם כשעתיים שלוש באופן חד פעמי, ולהתעורר מה”אפיזודה” הזו כמו אנשים חדשים. אם עד היום הרגשתם חרדים כאשר ביליתם זמן נהנתנות עם עצמכם בציבור, תנו לעצמכם זמן להשתנות. מדובר בתהליך שכדאי לנסות לתקוף אותו במשך תקופה שלמה.

תנו לעצמכם כמה שבועות לחוות את זמן הבילוי לבד, חודשים ואולי גם יותר. בסופו של דבר, כל אחד ואחת מאיתנו מגיבים שונה לתהליכים עצמיים כאלו. בעוד שחלקנו נחוש ונבחין בתוצאות ושיפור לאחר שבועות, חלקנו יצטרכו לעבור תהליכים ארוכים יותר עם עצמם.

איך מתחילים לבלות זמן לבד?

רוצים טיפ? אפשר להתחיל עם בית קפה, ארוחה קלילה ואולי איזה ספר טוב. תשכחו מהטלפון שלכם, נסו להשאירו בבית. כשאתם ישובים בבית הקפה, נסו שלא לקרוא בספר נון סטופ, תרימו את הראש מדי פעם. כשאתם מפסיקים לקרוא ונחים קצת, תחזיקו את הספר ביד, אבל תנו לעיניים לנדוד.

אל תפחדו להצליב מבטים עם אנשים אחרים בבית הקפה. אם זה קורה, תחייכו קלות והמשיכו בפעילות התועלתנית שלכם, שבמקרה הזה היא גם נהנתנית. עם הזמן, תוכלו להרגיש יותר ויותר בנוח עם הסיטואציה הזו, שלאחר מכן יהיה ניתן להרחיב אותה ללוקיישנים חברתיים אחרים. עם הזמן, אתם תהיו עשויים להרגיש שאתם הפרטנרים הכי טובים של עצמכם, מה שאולי יוביל אתכם לשפר את המיומנויות והיכולות החברתיות שלכם. כשאדם ניצב בפני סיטואציות חברתיות כאשר הוא מכיר את עצמו ולא פוחד מקצת שקט, הביטחון מוקרן ממנו ואנשים מבחינים בכך בד”כ. אז נסו לבלות קצת זמן לבד, ייתכן שתופתעו מהשיפור בביטחון העצמי שלכם.

אנשים רבים אכן מוצאים קושי רב בבילוי זמן לבד. במסגרת הזמנים הלחוצה של היצרנות האנושית מדי יום, קשה למצוא זמן לבילוי עצמי לבד. ומעבר לכך שלוחות הזמנים של רובנו מאופיינים בעומס תמידי, אנחנו גם עשויים לעיתים להרגיש אשמה על כך שאנו “סתם” יושבים ומסתלבטים עם עיתון וקפה באמצע היום.

אחד הפתרונות לכך הוא הרחבת היכולת שלנו “לשאת” את תחושת האשמה הזו. במילים אחרות, פשוט להבין שפעולות של מנוחה הן קריטיות לגוף ולמוח שלנו. אם כך, אפשר אפילו לראות בפעולות האלו של מנוחה – כפעולות תועלתניות. במובן רב, פעולות נהנתניות כמו מנוחה בבית קפה, הן ממש הכרחיות לתפקוד הבריא-הכללי שלנו. אם כך, מי קבע איזו פעולה היא נהנתנית ואיזו פעולה היא תועלתנית? מעניין, כנראה שלפעמים, האופן בו אנחנו מפרשים דברים ומרגישים דברים – תלוי בפרספקטיבה שלנו.