תכונות אופי ואישיות הן מולדות, אבל יש גם מקום לשיפור בעבודה עצמית. מכיוון שתכונות חיוביות מתקשרות לאושר ולסיפוק בחיים, כדאי להכיר אותן ולנסות לסגל אותן באמצעות מודעות ותרגול יומיומי.

אל המטען הגנטי שאיתו אנחנו נולדים, מתווסף כל מה שספגנו בבית, בגן ובבית הספר. המסגרות הללו, נועדו במטרה לחזק את הצדדים החיוביים שלנו. את החמלה, ביטחון עצמי, כבוד לזולת, אופטימיות, סקרנות, שמחת החיים ואומץ הלב לצד הזהירות ושיקול הדעת.

האם ההורים והמורים שלנו הצליחו במשימה? תלוי את מי שואלים, אבל אולי עדיין לא מאוחר מדי להכיר את התכונות החיוביות, שיסללו עבורנו את הדרך אל האושר.

איך מגדירים תכונות אופי חיוביות ואיך הן מועילות לנו?

תכונות אופי חיוביות, אם ניתן להגדיר אותן בגדול, מתאפיינות באקטיביות, עשייה ויוזמה, לצד היכולת לקבל את המציאות כפי שהיא ולא לצאת למלחמות מיותרות. תכונות חיוביות, כשמן כן הן, הופכות את החיים לחיוביים יותר, בלי קשר לנסיבות ולאירועים ומאפשרות לצלוח אותם בצורה חלקה וזורמת יותר.

מעבר לערכן המוסרי הברור, לתכונות חיוביות, יש גם ערך פסיכולוגי חשוב. אם התברכתם או סיגלתם לעצמכם תכונות כאלה, תבחינו שאתם מצליחים לממש את עצמכם יותר [1], להיות אהובים על סביבתכם ובסופו של דבר, להרגיש טוב יותר עם עצמכם ולהיות מסופקים יותר מהחיים ומאושרים יותר.

10 תכונות אופי חיוביות

למרות שאושר הוא מושג חמקמק וקשה להגדרה, כל אחד רואה אותו אחרת וכל אחד מגיע אליו בדרך אחרת, מחקרים מצאו קשר בין תכונות חיוביות, לבין תפיסה חיובית של החיים.

1. ביטחון עצמי

ביטחון עצמי הוא ללא ספק מהתכונות הנחשקות ביותר. יש שנולדים איתו ויש שצריכים לעבוד קשה כדי להרגיש בטוחים בעצמם. ביטחון עצמי נקשר באסרטיביות, דימוי עצמי גבוה, כוח רצון ונחישות ויכולת הובלה ומנהיגות [2]. אנשים בעלי ביטחון עצמי, אוהבים להתוות בעצמם את הדרך ופחות מחשיבים את דעתם של אחרים (אגב, גם עם זה צריך להיזהר). ביטחון עצמי מתבטא גם ביכולת לומר “לא” לפעמים. כלומר, שוב בעניין האסרטיביות, לא ליפול למצב של התמסרות ונתינת יתר במערכות יחסים, שתמיד מסתיים רע.

2. חוש הומור

היכולת לראות את הצד המשעשע ואולי גם האבסורדי בכל מצב, היא כלי חשוב בדרך להתמודדות ועמידות בפני קשיי החיים. בנוסף לרווח הפסיכולוגי הזה, הומור ידוע כשובר מחיצות וכמה שמסייע לתקשורת בין אישית. חוש הומור קשור לאינטליגנציה גבוהה ובחשיבה אסוציאטיבית. אנשים שהתברכו בהומור ושנינות ומסוגלים לצחוק גם על עצמם, חביבים על סביבתם וקרבתם רצויה. בנוסף לכל אלה, הצחוק עצמו, עושה, על פי מחקרים, טוב לבריאות ולמצב הרוח, משחרר מלחצים נפשיים ומרגיע.

3. התלהבות

על פי מחקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית, הממפה תכונות חיוביות המתקשרות לאושר, התלהבות היא אחת מהתכונות הללו . התלהבות פירושה ראייה רעננה של דברים וכישרון שלא לקבל אירועים ואנשים כמובנים מאליהם. התלהבות מתקשרת לעליזות, ספונטניות, קלילות, יצירתיות, וחיבה לשיחה ולבילוי עם אנשים.

4. קבלה עצמית

למצוא פגמים בעצמנו, לא קשה. מאתגר יותר לקבל את עצמנו כפי שאנחנו. אנשים המוגדרים כמאושרים, הם כאלה שחיים בשלום עם עצמם [3], גם בידיעה שהם אינם מושלמים. אנשים כאלה, מרגישים בנוח להיות הם עצמם ומאמינים שמה שקורה להם, קורה לטובה. הם אינם מקנאים באנשים אחרים ובהצלחותיהם ואינם משווים את עצמם לאחרים. אנשים כאלה לא חוששים להביע את דעתם, לא נוהגים בצביעות, לא מעמידים פנים שהם מישהו אחר ולא מנסים לרצות את בן שיחם ולהשמיע באוזניו את מה שהוא רוצה לשמוע.

5. מציאה של התוכן בפנים

נהוג לחשוב שיחסים בינאישיים מרובים וחיי חברה ערים, הם המפתח לאושר, אבל כידוע לכולנו, לא כל אינטראקציה עם הזולת היא נעימה או מפרה בהכרח. יש מערכות יחסים שרק מזיקות לנו ושואבות מאיתנו כוחות. כך או אחרת, האושר טמון כנראה ביכולת למצוא עניין, תוכן ותשובות לשאלות שלנו, בתוך עצמנו, ללא תלות בנסיבות החיצוניות או בנוכחותם או בהיעדרם של אנשים אחרים. מערכות יחסים יכולות להיות תוספת חביבה לחיים, אבל לא מומלץ לצפות שהן יהוו את העיקר ויתנו את המשמעות. כך גם לגבי כסף ומעמד. ככל שהם פחותים בעיניו של אדם ואינם מהווים ערובה לאושרו, מצבו הפסיכולוגי משופר יותר והוא יכול להתפנות למצוא עניין בדברים הקטנים, לכאורה, של החיים.

6. מתינות

מחקר שערכה הפסיכולוגית הקלינית ד”ר ענת שושני במרכז הבינתחומי הרצליה במטרה לבודד את תכונות האישיות הנדרשות לילדים להסתגלות בבית הספר [4], העלה שאחד ממאפייני האישיות המסייעים ביותר במשימת ההשתלבות החברתית, הוא מתינות . ההגדרה של מתינות, כוללת לדבריה יכולות כמו ויסות עצמי, זהירות, סלחנות, יכולת לדחות סיפוקים, שליטה בתגובות והתנהגויות, התמדה במשימה גם במצבי תסכול ואתגר ובחירה בהתנהגויות באופן שקול ומחושב.

7. אמפתיה ויכולת הקשבה

היכולת לקרוא את הזולת, להזדהות אתו ולהבין לליבו, לפרש את הבעות הפנים ושפת הגוף שלו ולדעת להיפתח, היא ללא ספק יכולת חיובית ומבוקשת, שיכולה לקדם את מערכות היחסים שלנו, בזוגיות, במשפחה, עם חברים, במקום העבודה והתקשורת עם העולם בכלל. יכולת ההקשבה, מעבר לערך המוסרי של אמפתיה לזולת, משרתת את הצורך המתמיד להעשיר את החיים וללמוד מכל אדם, מאפיין אישיותי חיובי נוסף של אנשים מאושרים.

8. כנות

אושר אמיתי, לא יכול להתקיים בחיים של שקר. אנשים הנוטים לשקר לעצמם, משקרים גם לאחרים ומנהלים מערכות יחסים לא בריאות . אנשים מאושרים, יודעים בדיוק מי הם ולא חשים צורך להסתיר את אישיותם ואת מעשיהם. הם אותנטיים, לא עוטים מסכות ולא משתמשים במניפולציות ובקיצור, החיים שלהם הרבה יותר פשוטים.

9. שליטה עצמית והתמקדות במטרה

יכולת איפוק ושליטה ברגשות ובהתנהגות, היא חיונית להתנהלות נכונה, במסגרת היחסים הבינאישיים, בעולם העבודה והקריירה ובכל תחום בעצם. שליטה עצמית, פירושה יכולת לדחות סיפוקים ולהתנהל בצורה שקולה ורציונלית, גם במצבים שבהם קל ליפול לתגובתיות רגשית, אימפולסיביות או לתחושת חרדה. שליטה עצמית, מתבטאת גם ביכולת להיות נוכחים ברגע, להתמקד בהווה ולא לבזבז אנרגיות במחשבות על העבר והעתיד. נוכחות ברגע, יכולה לסייע גם בהתמקדות במטרות ובביצוע משימות וביכולת להתנתק מגירויים חיצוניים והסחות דעת, כדי להשלים משימות ולעמוד ביעדים, מה שכשלעצמו תורם לביטחון העצמי, וההערכה העצמית.

10. גמישות

הזמן, כידוע, לא עומד במקום, דברים משתנים ואחת התכונות השימושיות ביותר בדרך אל האושר, היא יכולת להתגמש ולקבל שינויים, או בקיצור, לזרום. בנוסף על השינויים המובנים בחיים, סיום בית הספר והתיכון, שירות בצבא, עבודה, משפחה, קריירה, פרישה, תמיד יכול להגיע גם שינוי לא צפוי, שישנה את החיים שהכרנו. הסתגלות לשינויים ומציאת הטוב בכל מצב חדש, הם המפתח לחיים טובים ומסתבר שגם ארוכים. במחקר מדעי שנערך בתחום, נמצא שאחת התכונות הנפוצות אצל אנשים שהגיעו לגילאי 90 פלוס, היא היכולת להסתגל לשינויים. משתתפי המחקר, בני 90-101 המתגוררים באזור באיטליה שתושביו מאריכי ימים, סיפרו שהסוד הוא היכולת להתרומם ממשברים, להמשיך הלאה ולהתעקש רק על הדברים שניתן לשנות.

לטיפים נוספים איך להפוך למאושרים יותר עקבו אחרינו בפייסבוק >>