רימון הוא פרי עץ/שיח נשיר שמקורו בטורקיה ובאירן בחלק הקרוב לים הכספי, עוד מהמאה השלישית לפני הספירה הופיע הרימון כפרי מבויית ומאכל אדם ובהמה. הרימון מופיע בתרבויות שונות כסמל לפריון, שפע וחכמה, אולי בשל צורתו המיוחדת, הכתר לראשו ושפע הגרעינים הבוהקים שבתוכו. הרימון מבחינה בוטנית הוא בן משפחת ההדסיים, בן דודו של ההדס עליו מקדשים בסוכות.

לא ברור מהיכן בדיוק נתקבל שמו העברי אך ייתכן שיש קשר לכך שהוא נראה גבשושיות גבשושיות ועליו כתר נישא ורם – רימון מהמילה רם. את השם המפורש נוכל למצוא בכתובים בספר במדבר, בשיר השירים ועוד. בארמית נקרא הרימון רמנא ובאנגלית pome granate – תפוח גרעינים, תרגום המקורב לשם בלטינית ובספרדית. על סגולותיו הרפואיות של הפרי ניתן ללמוד גם מהרמב”ם אשר מקדיש את מרקחת הקליפה לעצירת דימום ואילו את המיץ לעצירת שלשולים, טיפול בכאבי ראש ועוד. מחקרים מודרניים מפרטים סגולות אנטי סרטניות, אנטי דלקתיות, מונעות רעב ומאזנות אינסולין הודות לרכיבים הפעילים הרבים בפרי כמו טנינים, אנתוציאנינים, פוליפנולים ועוד.

אם הרימון הוא יותר כמו מזון על או סופר פוד – למה דווקא להתייחס לסגולותיו בקונטקסט של ירידה במשקל? בעיני זה פשוט ערך מוסף!

סיבות עיקריות לכך שהרימון מסייע לרדת במשקל

1. רימון מעודד ירידה במסת שומן ומסייע במניעת תנגודת לאינסולין

אחד המחקרים המפורסמים בנושא הוא מחקר שנערך באוניברסיטת ליידן שבהולנד [1], שהוכיח כי מתן שמן זרעי רימון במשך 12 שבועות הראה ירידה משמעותית בשומן גוף,  וכן הגביר את הרגישות לאינסולין, בחיות מעבדה בעלי מנגנון אקוולנטי לבני אדם ואילו מחקר אחר מסין הראה כי שמן זרעי רימון משפיעים על פרופיל השומנים בדם – כלומר על רמות הטריגליצרידים הכולסטרול ועל הרכב הטריגליצרידים בדם.

מאחר ועמידות לאינסולין היא אחת התכונות הבולטות באנשים עם עודף משקל והשמנת יתר הרי שמיתון התנגודת תעודד את הרגישות לאינסולין ואת הירידה במשקל בעקבות זאת. ניתן לומר כי ממגוון מחקרים עולות תכונות ברורות של עידוד רגישות לאינסולין וירידה בשומן גוף הודות לחומרים פעילים בגרעיני הרימון. באוניברסיטת אוקלהומה שבארה”ב הוכיחו חוקרים כי פוליפנולים המצויים ברימון מסייעים בהורדת רמות השומנים בדם ומשפיעים באופן ישיר במיוחד על אנשים הסובלים מסוכרת (סוג II).

2. הרבה סיבים תזונתיים

מעבר לטנינים, ביופלבונואידים וחומרים פעילים נוספים, יש ברימון כמות נדיבה של סיבים תזונתיים המשפיעים הן על העיכול והן על מרכז השובע.  הסיבים מאריכים זמן התרוקנות קיבה ומאריכים את הזמן בין נקודות רעב. סיבים תזונתיים ידועים כחיוניים לדיאטת ירידה במשקל, עיכול תקין ושובע.

3. רמות נמוכות של קלוריות

בתכנית דיאטה חיוני לכלול מזונות בעלי רמת קלוריות נמוכה ואיכות תזונתית גבוהה וכאן שוב מככב ללא ספק הרימון. ב-100 גרם גרעיני רימון יש רק 83 קלוריות – נטולות שומן, נטולות כולסטרול. בכוס מלאה יש 200 גרם. ישנם מחקרים לא מעטים המצביעים על כך שרימון הוא מזון בעל צפיפות קלורית נמוכה – כך שניתן לאכול, לשבוע ולהוריד במשקל.

4. איזון רמות סוכר בדם

אחד המחקרים מניו דלהי הודו [2] מצביע על כך כי הוספת רימון לתפריט במשך 21 ימים הוריד את רמות הסוכר בצום באופן משמעותי. הרימון הוסף באופן טבעי כגרעינים, בשמן ובתמצית.

יתרונות בריאותיים נוספים של רימון

בנוסף לתכונות אלה הקשורות לדיאטות ולירידה במשקל נוכל למצוא שפע עדויות מבוססות מחקרית על תכונות חשובות נוספות של רימון כמו סיוע במניעת הווצרות גורמי חימצון מזיקים הנוצרים במצבים של סטרס. סטרס או מתח ידועים כמעודדי השמנה וכגורמי מחלות. אחד הנזקים היותר משמעותיים של חיים בלחץ ומתח הם הווצרות גורמי חימצון שמעודדים חימצון כולסטרול ושקיעתו בדפנות כלי הדם, חימצון ויצירת רדיקלים חופשיים העלולים לגרום לתנגודת לאינסולין להשמנה ועוד. אין ספק שתכונות הרימון השונות והרבות מייצבות אותו במקום מכובד בין מזונות העל.

מאוד מומלץ לאכול גרעיני רימון ולא להסתפק במיץ רימון מאחר והגרעינים מסייעים לעיכול תקין ובגרעין נקבל כמות יפה של סיבים תזונתיים שיסייעו לא רק בעיכול אלא באיזון סוכר ושומנים בדם.

אם נסכם הרי שרימון הוא אחד המזונות הבריאים ביותר שנמצא, מספק שפע של נוגדי חימצון, רכיבים חיוניים לאיזון סוכר ושומנים בדם, רכיבים פעילים המסייעים לבריאות מערכת החיסון, העיכול ואף מסייעים כנוגדי דלקת. רימון דל יחסית בקלוריות והוא נמנה על מזונות בעלי מדד שובע גבוה. 2-3 כפות גרעיני רימון יכולים להיות קינוח אידאלי או תוספת מרעננת בסלט.

ערכים תזונתיים של רימון

ערכים תזונתיים עבור רימון במשקל 100 גרם, מתוך מחלקת החקלאות של ארצות הברית [3]:

  • קלוריות: 83
  • חלבון: 1.67 גרם
  • שומן: 1.17 גרם
  • פחמימות: 18.7 גרם
  • סיבים תזונתיים: 4 גרם
  • סידן: 10 מ״ג