גישת ההומאופתיה הקלאסית פותחה במאה ה-18 ע”י ד”ר סמואל האנמן, שהיה רופא קונבנציונלי וכימאי שביסס את עקרונותיה המובילים של השיטה, מאז ועד היום [1].

מהי הומאופתיה קלאסית?

עקרון הדמיון – “דומה בדומה מרפא”

זהו אחד העקרונות המרכזיים והמובילים בגישה ההומאופתית, הנגזר משמה: הומאו = דומה | פאתיה = סבל.

העיקרון מתיחס לדמיון בין האדם המטופל ובין תכונות התרופה ההומאופתית לה הוא זקוק, שכן להבנת ההומאופתיה על מנת לרפא מחלה אין צורך לנגוד אותה, כי אם להתאים את התרופה ההומאופתית המתאימה, ככל שניתן, לסך המאפיינים (הפיזיים והרגשיים) של האדם אותו מבקשים לרפא.

עקרון המנה המזערית והבודדת

התרופה ההומאופתית נקראת בעגה המקצועית “הכנה הומאופתית” או “רמדי”, אותה מכינים בתהליך מבוקר, המשחרר ממנה את החומר הפעיל ומשאיר את תכונות חומר המקור בלבד.

כך היא פועלת ברמה האנרגטית, נוגעת בשורש הבעיה ומרפאה אותה.

בגישה הקלאסית, לכל אדם מותאמת רמדי אחת בלבד, התואמת למכלול המאפיינים הפיזיים והרגשיים שלו בזמן נתון ונטילתה תהיה מזערית ומינימלית ככל שניתן, רק כדי לעורר את כוח הריפוי הטבעי שלו לחזור לבריאות.

עידוד כוחות הריפוי של הגוף

ההומאופתיה מעוררת את כח הריפוי הטבעי הקיים בכל אחת ואחד מאיתנו באופן טבעי ומעודדת אותו להשתקם ולהתאזן עד לריפוי מלא – פנימי וחיצוני. למעשה הרמדי ההומאופתית מזכירה לגוף שלנו את שהוא יודע כבר בעצמו.

אינדיבידואליות

בין אם מדובר בילד או במבוגר, כולנו שונים זה מזה במובנים רבים. גם אם שני אנשים סובלים מבעיה בעלת שם זהה, הם יגיבו אליה בצורה שונה.

לכן, הטיפול יותאם לכל אחד מהם בצורה המתאימה לו, על סמך מאפייני המחלה שלו, כפי שהם מתבטאים אצלו וכן על פי מאפייניו האישיותיים, סגנון חייו ובהסתמך על ההיסטוריה הרפואית שלו.

גם בחירת הרמדי ההומאופתית תותאם באופן אישי וכן גובה הדילול שלה (הנקראת בעגה המקצועית “פוטנץ”) ותדירות נטילתה.

מה מייחד את ההומאופתיה הקלאסית ומה חשוב לדעת עליה?

פי שהוזכר כבר, לגישה ההומאופתית מאפיינים ייחודיים, לפיהם היא בוחנת ומותאמת לכל מטופל בצורה אישית, הן בבחירת סוג הרמדי, בעוצמת הדילול שלה ועד לתדירות הנטילה שלה.

תהליך מותאם אישית

התהליך מתחיל בפגישת אבחון בה מקבל ההומאופת כמה שיותר מידע, כדי להכיר את המטופל בכל תחומי חייו – הכל נלקח בחשבון, עד לפרט הקטן ביותר, זאת על מנת להתאים את הטיפול המדויק והמיטבי ביותר עבורו.

אחת לחודש – חודש וחצי מתקיימות פגישות מעקב, בהן ההומאופת מעריך את התקדמות הטיפול ומשנה אותו בהתאם לצורך.

השינוי יכול להיות בבחירת הרמדי ההומאופתית או בעוצמת הדילול שלה ובתדירות הנטילה.

אורכו של טיפול הומאופתי משתנה בהתאם לגורמים שונים, המשפיעים על הטיפול, כמו גיל המטופל, משך הזמן שהבעיה קיימת, טיפולים תרופתיים ברקע, היסטוריה רפואית ועוד.

ישנם אנשים שיחושו הטבה כבר בימים או בשבועות הראשונים לטיפול, בעוד במקרים מורכבים יותר התהליך יכול להימשך זמן רב יותר.

ילדים לרב מגיבים מהר וטוב לטיפול והשינוי מורגש תוך זמן קצר בדרך כלל.

התרופה ההומאופתית

יש למעלה מ-4,000 סוגי הכנות הומאופתיות – ״רמדי״ (או ״רמדיז״ ברבים) [2].

כל רמדי מכילה חומר אחד בלבד שמקורו מהטבע – מעולם הצומח, המינרלים, הוויטמינים, החי ועוד.

מאחר והרמדי ההומאופתית מכילה חומרים טבעיים בלבד ואופן ההכנה שלה, המדלל את חומר המקור עד לכדי שחרור החומר הפעיל (המזיק) ממנו, היא בטוחה לשימוש ואינה גורמת לתופעות לוואי. הרמדי מתאימה לשימוש גם בתינוקות רכים, בזמן הריון ולאחר לידה וכן במקביל לטיפול תרופתי אחר.

אחד מיתרונותיה הרבים והבולטים של הרמדי ההומאופתית הוא צורתה – היא מגיעה בצורת גרגר קטן ומתוק, ממש כמו סוכריה, טעימה וידידותית מאד עבור ילדים (וגם עבור מבוגרים) וניתן להזמין אותה גם בצורת נוזל (טיפות).

התהליך מכוון לחיזוק כל המערכות וכך לייצר ריפוי עמוק ומשמעותי המתחיל ברבדים הפנימיים ומתבטא גם ברבדים החיצוניים.

איך הומאופתיה יכולה לסייע לטיפול במחלות חורף?

מאחר והומאופתיה היא רפואה מותאמת אישית, היא דרך נהדרת לחזק את הגוף ואת המערכת החיסונית מבעוד מועד ולאו דווקא בזמן מחלה אקטיבית.

ההתאמה האישית מייצרת עמידות רגשית ופיזית אל מול תחלואות שיכולות להופיע בחורף, כשנמצאים בחללים סגורים וכשמזג האויר משפיע על רמת הבריאות.

לכן, ההמלצה היא להגיע לטיפול הומאופתי כרפואה מונעת, או נכון יהיה יותר לומר מחזקת, במיוחד עבור ילדים או מבוגרים, הסובלים מרגישות בעונת החורף, הגורמת להם לתחלואה חוזרת.

טיפול מונע שכזה יסייע להומאופת, באם תופיע מחלה אקוטית, ויראלית או נגיפית, לסייע טוב יותר למטופל מאחר והרמדי שהותאמה לו תחזק אותו גם במצב זה.

בזמן מחלה אקוטית (מחלה פתאומית וחולפת), ייתכן ויעשה ההומאופת שינוי בתדירות נטילת הרמדי.

במצבים מסוימים הוא יוסיף רמדי לטיפול נקודתי יותר, גם אז לפי אותו עקרון בסיסי ומנחה – התמונה השלמה של המטופל – גוף ונפש.

במחקר שנערך בשמונה מדינות שונות: אוסטריה, גרמניה, הולנד, רוסיה, ספרד, אוקראינה, בריטניה וארה”ב, נמצא כי הטיפול ההומאופתי, הניתן במסגרת הקהילה, היה זהה באיכותו לטיפול הקונבנציונלי שניתן לבעיות בדרכי הנשימה העליונות ובדלקות אוזניים [3].

במצבים כמו דלקות שונות, צינון, חום גבוה, כאבי בטן עם או בלי שלשולים והקאות או כאבי שרירים כתוצאה ממחלה, ניתן להקל ולקצר את משך המחלה באמצעות מתן טיפול הומאופתי מתאים.

גם במקרים בהם יש צורך בנטילת תרופות קונבנציונליות (כגון: אנטיביוטיקה, מרחיבי סימפונות), ניתן במקביל לטפל הומאופתית ולחזק את הגוף או לחלופין לסייע בהקלה על תופעות הלוואי שנגרמות בשל הטיפול התרופתי שניתן.

במצבים אקוטיים, הטיפול ההומאופתי מתנהל בשונה מהטיפול המסורתי וישנם מצבים שתינתן יותר מרמדי הומאופתית אחת. כמו כן, תכיפות נטילת הרמדי תהיה אינטנסיבית יותר מאחר ומדובר במצב סוער מהרגיל.

ההטבה במצב אקוטי צריכה להיות מורגשת בתוך זמן קצר גם כן, תוך דקות עד שעות.

ישנם תכשירי מדף הומאופתיים, הנמכרים ללא מרשם ומיועדים לטיפול במצבים אקוטיים.

עם זאת, חשוב לזכור, שמדובר בתרופות לכל דבר ומומלץ וכדאי ליטול אותם בליווי הומאופת/ית מוסמכים.

כמה עובדות חשובות שכדאי לזכור בזמן מחלות חורף

  • חום הוא תגובה טבעית וטובה של הגוף. המוח, האחראי על ויסות הטמפרטורה, מקבל איתות מהגוף בעת פלישת מזיקים (חיידיקים / וירוסים) שבשל רגישותם הגדולה לחום משתבש חילוף החומרים שלהם. כך מונע מהם הגוף להמשיך ולהתקיים.
  • הורדת החום באמצעים מלאכותיים עלולה להאריך את משך המחלה, מאחר והפעילות הטבעית של הגוף נפגעת. מצבים בהם הטמפרטורה חוצה את 41° מעלות נדירים. כשהטמפרטורה מגיעה ל-42° מעלות זוהי כבר סכנה ממשית למערכת העצבים (הנוירולוגית בעיקר) ויש להיוועץ עם רופא בהקדם.
  • מעבר לגובה הטמפרטורה, מדד חשוב להערכת המצב בזמן מחלה הוא רמת החיוניות. ישנם אנשים שחום גופם גבוה והם עדיין חיוניים ואקטיביים, כמו גם ילדים שממשיכים לשחק ולשמוח גם בשעה שחום גופם גבוה.

3 דרכים טבעיות להורדת חום הגוף

  1. אמבטיות פושרות (לא קרות מאחר וקור עלול לגרום לעליית חום הגוף) – עוזרות להרגעת הגוף ולאיזון הטמפרטורה שלו.
  2. הנחת מטלית סחוטה, שנטבלה במי ברז קרירים – ניתן להניח אותה ולנגב בעזרתה את האזורים החמים בגוף.
  3. ניתן להוסיף חומץ תפוחים לשתי האפשרויות הראשונות לאמבטיה הוסיפו חצי כוס חומץ תפוחים ולרטיות הוסיפו כרבע כוס חומץ לכוס וחצי מים, טבלו את המטלית, סחטו והניחו על המקומות החמים בגוף עד שהן מתחממות.

* כל האמור מוגש כמידע וכהמלצה. יש לפנות למתן טיפול רפואי בהתאם לצורך.