מחקר סקירה של Bernard G. Schreurs, שפורסם ב-2010 בכתב העת “Neuroscience and Biobehavioral Reviews”.
הכולסטרול חיוני לתפקוד תקין של המוח, כולל למידה וזיכרון, אך מעורבות זו מורכבת כמו הסינתזה, המטבוליזם וההפרשה של הכולסטרול עצמו. כולסטרול תזונתי משפיע על משימות למידה ממבוך מים ועד התניה לפחד, למרות שכולסטרול אינו חוצה את מחסום הדם-מוח. עודף כולסטרול יש השלכות רבות, כולל פתולוגיה פריפריאלית שיכולה לאותת למוח באמצעות מטבוליטים של כולסטרול, מתווכים דלקתיים ותהליכים נוגדי חמצון. מניפולציות של כולסטרול בתוך מערכת העצבים המרכזית באמצעות אמצעים גנטיים, פרמקולוגיים או מטבוליים עוקפות את מחסום הדם-מוח ומשפיעות על למידה וזיכרון, אך לעתים קרובות בבעלי חיים שכבר נפגעו אחרת. הספרות האנושית אינה פחות מורכבת. הפחתת כולסטרול באמצעות סטטינים משפרת את הזיכרון במקרים מסוימים, אך לא באחרים. ישנה גם מחלוקת לגבי השימוש בסטטינים להקלת בעיות זיכרון במחלת אלצהיימר. הקשרים בין כולסטרול לתפקוד קוגניטיבי מעורבים ומחקרי אסוציאציה מצאו שפולימורפיזמים גנטיים מסוימים קשורים לתפקוד קוגניטיבי, אך אחרים לא.
ממצאים:
- הכולסטרול חיוני לתפקוד תקין של המוח, כולל למידה וזיכרון.
- כולסטרול תזונתי יכול להשפיע על משימות למידה, גם אם הוא אינו חוצה את מחסום הדם-מוח.
- עודף כולסטרול יכול להשפיע לרעה על למידה וזיכרון, באופן ישיר ועקיף.
- קיימים קשרים מורכבים בין כולסטרול לתפקוד קוגניטיבי, והם אינם מובנים במלואם.
לסיכום, המחקר מצביע על כך שהכולסטרול ממלא תפקיד חשוב בלמידה וזיכרון. עם זאת, ההשפעות של כולסטרול על תפקוד קוגניטיבי מורכבות וזקוקות למחקר נוסף.