מתוך ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, שהוא סמכות עליונה ברפואה הסינית המסורתית:

“במהלך שלושת חודשי החורף כל הדברים בטבע נובלים, נחבאים, שבים לביתם. נכנסים לתקופת מנוחה בעת ששלגים יורדים ונהרות קופאים. זהו הזמן בו היין שולט ביאנג לכן על האדם להמנע משימוש יתר בצ’י היאנגי שלו. לפרוש לשינה מוקדם ולהתעורר מאוחר עם השמש שמניצה בשעה מאוחרת יותר בחורף.

תשוקות ופעילות מנטלית צריכות לשקוט ולהתעדן. תשוקות מיניות באופן מיוחד צריכות להשמר כסוד כמוס ועליז.

יש לשמור על החום, להימנע מהקור ולשמור על נקבוביות העור סגורות. להמנע מלהזיע. הפילוסופיה שמאחורי עונת החורף היא של שימור ואחסון. ללא תפקוד שכזה התוצאה תהיה פגיעה בצ’י הכליות. דבר שיתבטא בחולשה, הידלדלות השרירים, וקור באביב. קור זה יתבטא כשיתוק, ריפיון שרירים, דלקות פרקים או התנוונות של העצמות והגידים.

זאת מכיון, שהגוף איבד מיכולתו להפתח ולנוע באביב”.

הרפואה הסינית המסורתית מתייחסת לעונות השנה כאל מצפן שמראה לנו את דרך ההתנהגות המתאימה לכל עונה ועונה. על פי תפיסה זו, האדם הוא חלק בלתי נפרד מהסביבה והטבע. בעונת החורף מומלץ ללכת לישון מוקדם יותר ולקום מעט מאוחר יותר (כן, זה טבעי והגיוני לחלוטין ואף בריא לרצות להישאר עוד קצת במיטה בחורף, לאגור כוחות ולאכול מזון מחזק).

מדוע חשוב להיערך לחורף מבחינת התזונה שלנו?

כדי לשמור על תפקוד תקין של מערכת החיסון יש לשמור על תזונה מאוזנת ומגוונת שתספק את הוויטמינים והמינרלים, שלהם אנו זקוקים.
מערכת החיסון שלנו מורכבת מתאים, מולקולות ואיברים שתפקידם “להדוף” את הפתוגנים ולמנוע מצב של מחלה אקוטית בגוף. כדי לשמור על תפקוד תקין של המערכת החיסוני, בתקופת החורף (שבה אנו נמצאים לרוב בחללים סגורים וחשופים יותר להידבקויות בווירוסים וכדומה) חשוב לאכול תזונה מחזקת ומתאימה לעונה, להיחשף עד כמה שניתן לשמש, להקפיד על תנועה, לישון טוב, לשמור על היגיינה ולדאוג שהגוף יהיה תמיד חם [1].

אלו מזונות ומשקאות יחזקו אותנו לקראת החורף?

מעבר להתייחסות שאנחנו מכירים של מזון: החלוקה לפחמימות\חלבונים\שומנים וכו’, הרפואה הסינית המסורתית רואה ערך גדול באופן הכנת המזון, בטמפרטורה שלו וכן בזמן ואופי הבישול.

עונת החורף היא הזמן להוסיף לתזונה מרקים מירקות העונה ובפרט מרקים כתומים עם בטטה, גזר ודלעת המחזקים את מערכת העיכול.

הצבע הכתום והטעם הטבעי המתוק של הירקות הכתומים, נחשבים למחזקים ומשוייכים לאלמנט האדמה ברפואה הסינית. אלמנט זה אחראי על קרקוע פיזי ומנטאלי, יציבות, ותפקוד תקין של העיכול בגופנו.

אם יש זמן ויכולת – קדירות בבישול ארוך של ירקות שורש כגון קולורבי, לפת, שורש פטרוזיליה, וקטניות כגון: שעועית שחורה לסוגיה, חומוסים, עדשים כתומות, ירוקות ושחורות יחזקו את האלמנטים העמוקים ביותר בגוף – שמשויכים למערכת הכליות ברפואה הסינית.

אפשר להתחיל את הבוקר בדייסה עם קוואקר וקינמון שלו אפקט מחמם ומחזק והוא אף משפיע לטובה על הריכוז והזיכרון.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

מה פחות מומלץ בעונת חורף? סלטים קרים, יוגורטים, מוצרי חלב פרה (שמקררים ומקשים על העיכול). לפי הרפואה הסינית מערכת העיכול שלנו זקוקה למזון מבושל וחם.

ואם התקררנו קצת, מה אז?

  • במקרה כזה הבצל והשום מככבים: בשלב הראשון של התקררות מומלץ לצרוך בצל ירוק, במיוחד את החלק הלבן שבו. הוא מתאים גם למצבי סינוסיטיס. שום מצויין לכאבי גרון התחלתיים, מומלץ לשלב אותו יחד עם דבש.
  • להכין ״אוהל אדים״: מבשלים בסיר מים עד שהם רותחים, מוסיפים טיפות שמן אקליפטוס ושמן אורגנו (או אורגנו טרי). שמים מגבת על הפנים ושואפים בשאיפה עמוקה את מלוא האדים פנימה. חוזרים מספר פעמים על הפעולה הזו. זהירות! יש לשמור על בטיחות, להוריד את הסיר מהאש לפני ששואפים ולוודא שהוא מונח על משטח יציב.

חשיפה לשמש – המקור המרכזי לויטמין D

למרות שהחורף הישראלי מגיע וחולף באיטיות רבה עם השנים וההתחממות הגלובלית, שעות האור בו פוחתות. רוב הזמן אנו מבלים בבית או במקומות סגורים. אם אנחנו יוצאים החוצה אנו לבושים ומכוסים, כך שזמן החשיפה לשמש קטן מאוד ועבור חלק מהאנשים, אף מזערי. זאת למרות שאנו חיים במדינה שטופת שמש ברוב ימות השנה.

השמש היא המקור העיקרי והחשוב ביותר של ויטמין D בגוף. זהו וויטמין שהגוף יודע לייצר בתאי העור בזמן החשיפה אליה. יש מקורות נוספים לויטמין D במזון, כמו: דגי ים, ביצים וחלב, פטריות וברוקולי, אך צריכה מהם אינה תמיד מספקת את הכמות הדרושה. במיץ תפוזים, הידוע שמכיל ויטמין C, ישנה גם כמות יפה של ויטמין D.

עוד דבר שכדאי לשים לב אליו – היא שיכולת הייצור של ויטמין D כתוצאה מחשיפה לשמש, קטנה ככל שהאדם מתבגר. לכן מחסור בוויטמין D בגיל מבוגר, בעיקר בעונת החורף והסתיו, הוא דבר נפוץ.

תפקידו העיקרי של ויטמין D הוא שמירת ריכוזם הקבוע של הסידן והזרחן בדם. הוא גם קריטי לבריאות הנפש ולייצור התקין של מוליכים עצביים (ניורוטרנסמיטורים).

מחסור בוויטמין D עשוי להתבטא בחולשת שרירים, תחושת כבדות ברגליים, עייפות גדולה, קושי בתנועה למשל בטיפוס מדרגות ובקימה מישיבה לעמידה.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי, רמת ויטמין D נאותה בגיל מבוגר מסייעת לחיזוק השרירים וכפועל יוצא מכך גם לשיפור התנועתיות ומניעת נפילות [2].

אחד המחקרים [3] נערך על 139 אנשים בגילאי 65 ומעלה שסבלו מרמות של ויטמין D נמוכות בדם ומהיסטוריה של נפילות. הנבדקים חולקו ל-2 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה טיפול ותיסוף של וויטמין D וקבוצה שנייה קיבלה תוספת פלצבו. במחקר נמצא, שמשתתפים שקיבלו ויטמין D שיפרו באופן משמעותי את רמת התפקוד הפיזי שלהם, את זמן התגובה ואת יציבות הגוף. זאת, לעומת קבוצת הפלצבו, שבה רמת התפקוד הפיזי אפילו ירדה.

אם אפשר להיחשף לשמש 15 דקות ביום בעור חשוף – בעיקר הגב והכתפיים – זה מומלץ. לא לשכוח צעיף וסוודר, לשתות מים, ולנשום אוויר.

ניתן לבדוק בבדיקת דם פשוטה אם מצב הויטמין D בגוף. אם הוא נמוך, כדאי לשקול לתסף בהתייעצות עם הרופא המטפל שלכם.

המלצות לחיזוק הגוף לקראת החורף

הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להכין את הגוף שלכם לחורף [4]:

  • לכסות את הצוואר והעורף וכן את אזור הגב התחתון: לפי הרפואה הסינית המקום שבו “רוח” חודרת לגוף הוא דרך הצוואר. כדאי תמיד להחזיק איתכם צעיף ולוודא שהחולצה שלכם מכסה את הגב התחתון. אחת הסיבות לכאבי גב יכולה להיות קור באזורים אלו. כמו כן, חשוב לא ללכת יחפים או לשבת על משטחים קרים לאורך זמן.
  • יש לנוע, לנוע: ספורט ותנועה חשובים כדי להניע את המפרקים, לסייע לעיכול ולזרימת דם תקינים וכן לשמור על מצב רוח טוב.
    אז, אם יש לכם פעילות ספורטיבית שאתם אוהבים, כדאי להמשיך ולהתמיד בה. אם אין לכם פעילות כזו – זה הזמן למצוא אחת. כך תוכלו לשמור גם על מצב רוח טוב וגם תוכלו לחזק את המערכת החיסונית בעונת החורף.
  • לשתות מספיק: גם אם פחות חם, עדיין חשוב מאוד לשתות כמות מספקת של נוזלים במשך היום. השתייה העדיפה היא מים ורצוי שיהיו בטמפרטורת החדר.
  • לשמור על היגיינה בסיסית: אולי אחד היתרונות המובהקים שיצאנו איתה מתקופת הקורונה הוא שלמדנו איך לשטוף ידיים כמו שצריך. חשוב מאוד להקפיד על שטיפת ידיים, לא לבוא במגע עם הרבה אנשים כשמנוזלים ומקוררים, לזכור להתעטש למרפק. נשמע טריוויאלי? אבל, לפעמים צריך תזכורת לכך.
  • לאוורר מדי פעם את החדר ולצאת החוצה לנשום אוויר: במזג אוויר קר יש נטייה להישאר בתוך הבית, מכוסים ומכורבלים, אך, חשוב לשמור על משב קטן של רוח ואוויר טרי שייאוורר את חלל החדר. כמו כן מומלץ מדי פעם לצאת החוצה לבושים היטב לנשום אוויר נקי, במיוחד אחרי גשם. תנסו, זה נהדר.