כשאנו ניחנים ביכולת הזו של כוח רצון הוא גורם לנו להרגיש טוב עם עצמנו ועם חיינו. נשאלת השאלה: האם אדם עם כוח רצון ניחן בתכונה זו מלידה? או שמא אפשר לפתח ולחזק את הכוח הרצון שלנו במהלך חיינו? בואו נענה על השאלות האלו.

מהו כוח רצון ומהם המאפיינים שלו?

המונח “כוח רצון”, משמש לעתים קרובות כדי לתאר את היכולת לעמוד בפיתויים, לדחות סיפוקים ולהתמיד למרות מכשולים, אתגרים ומורכבויות שונות.

אמנם, כל איש מקצוע עשוי להגדיר את כוח הרצון בצורה קצת שונה, אבל למעשה אפשר להגיד שהתכונה מורכבת מ-3 מאפיינים מרכזיים:

לפי שיטות מסוימות בתחומי הפסיכולוגיה, כוח רצון הוא מעין מצב נפשי ויכולת להישאר ממוקד ביעדים ארוכי טווח. כמעט כל פסיכולוג שתשאלו, יגיד לכם שאדם אשר שרוי במצב נפשי לא יציב, לא יהיה מסוגל להתמיד לאורך זמן במשימות ולגלות כוח רצון.

איתור מפתח המוטיבציה לחיזוק כוח הרצון

ישנם סוגים שונים ורבים של מוטיבציות בחיינו. רגע לפני שמישהו מרים ידיים ומחליט שאין לו את כוח הרצון הנדרש למשימה כזו או אחרת, חשוב שיעצור לרגע, יבחן את המצב וישאל את עצמו: מהי המוטיבציה שלי לחיזוק כוח הרצון? או אולי, מהי המוטיבציה שלי באופן כללי בחיי?

האם כסף מניע אתכם? האם אתם מונעים מתוך הרצון לעזור לזולת? האם החלום שלכם הוא פשוט להיות רגועים ופחות חרדתיים?

כך או כך, יהיה חשוב לאתר את המפתח למוטיבציה [1]. בהתאם לשאיפה שלכם בתחום חיים כזה או אחר, אמצו לעצמכם שיטות תרגול, משימות ופעולות לחיזוק כוח הרצון. אם למשל המפתח שלכם למוטיבציה הוא השאיפה להיות פחות חרדתיים ועם פחות סטרס, יהיה כדאי לנסות מדיטציה, יוגה, אימוני ספורט ועוד.

מה עשוי להחליש את כוח הרצון שלנו?

מהם האלמנטים השונים בחיינו שגורמים לכוח הרצון שלנו להיחלש? האם אתם, שלא בכוונה, גורמים להחלשת כוח הרצון שלכם?

  1. דלדול שליטה עצמית: כשיש לכם יותר מדי דברים שקורים בחייכם, תתקשו להישאר ממוקדים  במטרות ארוכות הטווח שלכם. לדוגמא: אם צפויות לכם מטלות רבות, כמו: משימות בעבודה, אחריות משפחתית או מחויבויות אחרות – כוח הרצון שלכם יתקשה להישמר יציב. סביר להניח שאפילו ייחלש. מסקנה? מיקוד!
  2. דלדול כוח רצון מסיבות רגשיות: אם אתם מתמודדים עם מתח או חרדה קשים בגלל מצב מסוים, אתם עלולים למצוא את עצמכם מקבלים החלטות אימפולסיביות. אתם עשויים להחליט לנקוט בצעדים קצרי טווח ובכאלו שלא מצריכים התמדה.

הקשר בין תגמול עצמי, חיזוק כוח רצון והצלחות קטנות

כוח רצון הוא תהליך של חתירה למטרות בהתמדה ובמסירות. ישנן מטרות מסוימות בחיים שיצריכו מסירות טוטאלית. למשל- מוסיקה. כשמוסיקאים רוצים להצליח בגדול ולהתפרסם, הם בדרך כלל צריכים לבלות שנים ארוכות בהופעות בכל הארץ, בהקלטות של שירים, צילומים של קליפים ועוד.

יש מי שטוען, שכוח הרצון הינו משאב בלתי מוגבל, בעוד שאחרים טוענים שכוח הרצון הינו משאב שעלול להתרוקן לאורך זמן [2].

מתי משאב זה עשוי להתדלדל?

ובכן, כאשר אנשים מציבים לעצמם מטרות מאוד גדולות ורחוקות, מה שעשוי להוביל לכל מיני אתגרים בדרך, כישלונות שונים וחוויות פחות בונות. קחו מאיתנו טיפ – הציבו לעצמכם מטרות קטנות. איך אומרים? “פרה-פרה”…

כשתשיגו הצלחה קטנה ועוד הצלחה קטנה אחריה, לא רק תתקרבו יותר למטרה הגדולה שלכם, אתם גם תתגמלו את עצמכם אין ספור פעמים במהלך דרככם.התגמול הוא  – ההצלחות הקטנות.

עד כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6?
גלו דרך מחשבון האושר שנבנה ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד (100% אנונימי).

רוצים לתגמל את עצמכם בנוסף על כל הצלחה קטנה?

מעולה! החליטו עם עצמכם, שבעקבות כל הצלחה קטנה אתם יוצאים לדרינק, הולכים לסטנדאפ, יוצאים לסופ”ש בחו”ל וכו’.

כיצד כוח הרצון משרת אותנו בתחומים שונים בחיינו?

כוח רצון משרת אותנו בתחומים שונים ומגוונים בחיינו. הוא יכול לעזור לנו להתמקד בדברים שאנו רוצים להשיג ולהימנע מפיתויים שעלולים להוביל להתנהגות הרסנית. רמת כוח הרצון שיש לנו הינה גורם עצום להצלחה, לאושר ולסיפוק הכללי שלנו מהחיים.

כוח רצון הוכח כאחת התכונות החשובות ביותר להצלחה בלימודים ובעבודה. חושבים שפיצחתם את הנוסחה הסודית לחיזוק כוח הרצון?

ובכן, כוח רצון הוא תכונה אנושית מרתקת ומורכבת שמדענים עדיין מנסים להבין. מה שכנראה כל מדען יגיד לכם הוא, שכוח הרצון מורכב מאלמנטים פיזיולוגיים, נפשיים, רגשיים, חברתיים, משפחתיים, כלכליים, סוציו אקונומיים ועוד.

במילים אחרות, כוח הרצון מושפע מאין ספור פרמטרים וגורמים שונים, בין אם עצמיים או סביבתיים.  לא פעם, כוח רצון הוגדר כיכולת של בני אדם להתנגד לסיפוק מיידי ולקבל החלטות או התחייבויות ארוכות טווח.

כוח הרצון בקונטקסט התרבותי

כוח הרצון הוא כלי שניתן להשתמש בו כדי להוציא את המיטב שלנו מהחיים. זה מה שמבדיל אותנו מהמכונה והופך אותנו לאנושיים.
זוהי תכונה שכולנו יכולים להסכים שהיא חשובה. אבל יחד עם זאת, היכולת לפתח ולחזק כוח רצון עשויה להיות מושפעת גם מההקשר התרבותי.

בהקשר התרבותי כוח רצון עשוי להיות מוגדר אחרת בארה”ב, בישראל או במדינות המזרח הרחוק ויכולים להיות לו פירושים שונים בכל תרבות.
ככל שהחברה שונה, התנאים, הנסיבות הסביבתיות ועוד, כך משתנה רעיון “כוח הרצון”.

טיפים לחיזוק בכוח הרצון

כוח רצון הוא תכונה משמעותית מאוד שיכולה לעזור לנו להשיג מטרות בחיינו. לשם כך נדרשים מיקוד ונחישות. כמו בתחומי חיים רבים, ישנם מגוון דרכים ושיטות שבהם ניתן “להגדיל” ולחזק את מאגרי כוח הרצון [3]. תוכלו לאמץ לעצמכם דפוסי התנהגות ודרכי חיים שיאפשרו לכם לחזק את התכונה הזו . הנה מס’ דוגמאות:

  • תגמול עצמי חיובי על חיזוק כוח הרצון: חשוב ביותר! לחיזוק כח הרצון חשוב לבנות ולאמץ הרגלים חדשים ודפוסי התנהגות ולהתמיד בהם.
    חשוב ביותר לתגמל את עצמכם על התקדמותכם. זהו חלק חשוב בתהליך עליו תוכלו לקרוא לעומק במאמר העוסק בשיפור אסטרטגיות לחיזוק כוח רצון המקושר כאן [4]. כמו כן, הקפידו לא לשפוט את עצמכם בחומרה על מקרים בהם אינכם מצליחים להשלים ולבצע משימות.
  • אכילת מזון בריא כל יום והקפדה על תזונה: זהו אימון מעולה עבור מי שמעוניינים לחזק את כוח הרצון שלהם.
  • הקפדה על פעילויות ספורט: בדומה מאוד להקפדה על תזונה בריאה, גם אימונים קבועים, כשהם נטמעים בשגרה שלנו, מחזקים את כוח הרצון שלנו.
  • הימנעות מפיתוי לחלוטין: שיטה די שמרנית שנהוגה בקהילות חרדיות.
  • מדיטציה: הוכח כי מדיטציה מגבירה את השליטה העצמית אצל מבוגרים וילדים גם יחד. אמנם ילדים לא תמיד יימשכו לסוג הפעילות הזו (כי היא עשויה לשעמם אותם), אבל שווה לנסות כבר מגיל צעיר.
  • יוגה: בדומה למדיטציה, גם יוגה מאפשרת לאנשים לחזק את כוח הרצון שלהם תוך כך שהם מנסים להשלים ולבצע עוד ועוד תרגילים ותנוחות גוף מורכבות.
  • ויזואליזציה: הדמיית מטרות עתידיות ומתן משוב עצמי חיובי. השתדלו להקדיש לכך לפחות 5 דקות ביום ולעלות בהדרגה את משך זמן האימון.
    בפעמים הראשונות תחושו קרוב לוודאי שהמשימה קשה. ההתמדה היא בדיוק מה שיחזק את כוח הרצון שלכם.
  • אימונים קוגניטיביים: ישנם אתרים רבים על גבי רשת האינטרנט של  פתרון תרגילים, תשבצים ופיצוח חידות המתרגלים חשיבה ואימון קוגניטיבי.

לסיכום, כוח הרצון הוא בחירה מודעת שלנו

כפי שנכתב לעיל, כוח רצון יכול להיות מופעל על ידי דברים שונים [5] ומידת כוח הרצון שונה מאדם לאדם. מה שחשוב לזכור הוא, שעבודה על כוח הרצון תלויה אך ורק בנו.

התמדה בתרגולים שונים יכולה למקד את כוח הרצון ולחזקו כדי להפיק ממנו את המירב והמיטב עבור עצמנו. כוח הרצון יכול להיות מאותגר בכמה דרכים – כמו בריאות לקויה, חוסר בפעילויות ספורטיביות הקשורות להפרשת דופמין [6], כמו גם היעדר גירוי חברתי ועוד.

גורמים אלו וגורמים אחרים, יכולים להשפיע על כוח הרצון שלנו ולגרום לו להיחלש עם הזמן. אם אתם מוצאים את עצמכם תשושים רוב הזמן, חסרי כוח רצון או מוטיבציה, אולי הגיע הזמן לאמץ כמה דפוסי התנהלות חדשים בחייכם.

זכרו, “כוח רצון” הוא בחירה מודעת. אתם אלו שצריכים להחליט שאתם מגייסים אותו לתהליך הצמיחה וההתפתחות שלכם.