היפנוזה היא כנראה אחד מהטיפולים המלווים ביותר במיתוסים וידע מוטעה בקרב הקהל הרחב. חלקנו כנראה מדמיינים מין מכשף או מטפל המחזיק בידו שעון מטוטלת, מנדנד אותה מול המטופל, השוכב בעיניים עצומות ולאט לאט שוקע בטראנס עמוק, נוהג באופן ביזארי ואולי אף אינו מתעורר כלל.  זאת לא היפנוזה, אלא מחזה ששואב את השראתו מסרטים, ספרות בדיונית ועוד.

אז מהי באמת היפנוזה?

היפנוזה הינה שיטת טיפול המוכרת היטב בעולם הרפואה והפסיכולוגיה [1] וממשיכה להיחקר עד היום במטרה להעמיק את הידע ולייעל את השימוש בה. היפנוזה הינה מצב  תודעה שונה מהתודעה הרגילה. היפנוזה אינה מצב של שינה או חוסר הכרה אם כי הרפיה עמוקה, התכנסות פנימה. ניתן לדמות היפנוזה כאמצעי תקשורת אל תוך עולמו הפנימי של המטופל, צורת טיפול בה המטופל יכול להרפות מהגנות פסיכולוגיות המשמשות אותו ביום יום ולהגיע למצב תודעתי עמוק יותר. במצב היפנוטי המטופל  מסוגל בעזרת המטפל להתמקד בחוויות עבר והווה שונות, רגשות שונים ולהחליפם באמונות ורגשות אשר משרתים אותו באופן מיטיב.  טיפול בהיפנוזה מאפשר לאדם לצלול פנימה, אל עמקי תודעתו, תוך ריכוז מלא ומודעות לסביבתו ובעיקר לנעשה פנימה בנפשו.

בניגוד למיתוס הרווח כי בהיפנוזה האדם אינו בשליטה, עלול לספר דברים או לעשות מעשים בניגוד לרצונו, לטיפול בהיפנוזה פונים אנשים המעוניינים לטפל במגוון בעיות. הטיפול נעשה בשיתוף פעולה מלא  ועל ידי מטפל מורשה בלבד לא יגרום לאדם בשום מקרה לעשות דברים בניגוד לרצונותיו או אמונותיו המוסריות והאתיות. עוד, חשוב להדגיש כי מחקרים מראים כי במהלך ההיפנוזה ישנה פעילות רגילה ונורמטיבית של המוח ובניגוד למיתוס הרווח, תרשים EEG של אדם במצב בטראנס היפנוטי דומה יותר לתרשים של אדם במצב מדידטיבי עמוק ושונה לחלוטין מזה של אדם ישן.

נסו להיזכר ברגע בו הרגשתם הרפיה עמוקה, הייתם מודעים היטב לנעשה סביבכם, לרעשים, לסביבה אך עם זאת הייתם בקשב פנימי עמוק. זה יכול להיות מדיטציה, יוגה, או הליכה בטבע. תחושה מעין זו היא סוג של היפנוזה עצמית. בטיפול בהיפנוזה תפקידו של המטפל הוא בעיקר לסייע לאדם להגיע אל אותו הרגע ולאפשר עבודה משמעותית.

כיצד ניתן להפנט?

היפנוזה הינה תהליך טיפולי אשר לרוב יעשה במספר מפגשים הנקבעים יחד ובשיתוף פעולה בין המטפל למטופל. בשלב הראשון ובמטרה לעודד ולאפשר כניסה למצב היפנוטי, המטפל יתחיל באינדוקציה. אינדוקציה משמעותה השרייה של היפנוזה ובמילים פשוטות סיוע חיצוני המאפשר לאדם לחוות הרפיה  עמוקה ולהצליח להיכנס לטראנס היפנוטי. יש מגוון שיטות לאינדוקציה כאשר לרוב יעשה שימוש בטכניקות הרגעה והרפיה במטרה להשרות רוגע, ביטחון ושלווה.

בשלב זה ניתן להשתמש במוזיקה מרגיעה, הנחיות מילוליות המכוונות את האדם להיזכר ולדמיין חוויות נעימות כגון מקום או אירוע  נעים או כל שיטה אחרת על פי רצונו של האדם .אגב, תנועות עיניים מצד לצד עוזרות מאד להתרכז ולהירגע. זו הסיבה שבעבר נהגו להשתמש בשעונים ומטוטלות. תהליך זה מאפשר לאדם להתנתק באופן מודע ממצב התודעה השגרתי, אשר ביום יום לעיתים עסוק בהדחקה, התגוננות או הישרדות, ולפנות מקום ויכולת נפשית להתבוננות פנימה על חוויות כואבות או מעוררות חרדה.

לאחר שלב האינדוקציה, מגיע שלב הסוגסטיה. בשלב זה המטפל יציע לאדם להתבונן יחד על הסיטואציה אשר הובילה אותו לטיפול, סיטואציה אשר ככל הנראה קשורה בתפיסות שליליות, רגשות קשים, חרדה, פחד ועוד. כעת, בעוד האדם חווה את החוויה הקשה בעודו מרגיש נינוח ובטוח, הוא ירגיש פתוח לקבל אמירות שונות אשר באופן רגיל יתכן כי היה מתקשה לקבלן. המטפל יציע לו סוגסטיות, הצעות שונות במטרה להמיר התפיסות השליליות בתפיסות ורגשות חיוביים.

פעמים רבות אנו חוששים מדברים מסוימים ללא יכולת אפילו להסביר לעצמנו מדוע אנו מרגישים כך. בטיפול היפנוטי, כאשר אנו צוללים אל התת מודע, נוכל להבין את המניעים האמיתיים לחששות ולרגשות השונים ומשם לנסות לבנות תפיסות חיוביות אשר ישפרו את יכולת ההתמודדות שלנו.

חשוב לציין כי טיפול בהיפנוזה אינו כרוך בכאב פיזי. עם זאת, לעיתים שחזור וחשיפה לחוויות קשות עלול להציף קושי רגשי ולכן חשוב לשתף את המטפל בכך. לעיתים, אף מספר ימים לאחר הטיפול המוח עוד עשוי לעבד את החוויה ולהציף בתמונות ורעיונות. זהו דבר חיובי המעיד על תגובה לטיפול ושיפור.

לעיתים, המטפל ילמד את האדם טכניקות להיפנוזה עצמית בסיום הטיפול אשר יוכלו לסייע לו במצבים שונים.

מי רשאי להפנט על פי חוק?

במדינת ישראל הטיפול באמצעות היפנוזה מוסדר על פי חוק השימוש בהיפנוזה – 1984 אשר קובע כי רק רופא, רופא שיניים או פסיכולוג אשר עברו הסמכה ובעלי רישיון להיפנוט רשאים ללמוד ולעסוק בטיפול באמצעות טכניקות היפנוטיות.

מטרת החוק היא למנוע מצב בו אדם יטפל בהיפנוזה ללא הכשרה מתאימה ואולי יוביל לנזק. לפי החוק הטיפול בהיפנוזה אסור למטרות שעשוע או בידור אלא אך ורק למטרות טיפול ומחקר.

מתי מטפלים בהיפנוזה?

היפנוזה אינה שיטת טיפול, אלא כלי טיפולי [2]. כלומר, טיפול היפנוטי יהיה משולב בטיפול רפואי או פסיכולוגי. טיפול בהיפנוזה, יחסית לטיפוליים פסיכולוגיים אחרים,  נחשב לטיפול ממוקד קצר מועד. כמובן שאורך ואופי הטיפול ישתנו ממטופל למטופל בהתאם לאופי הבעיה וליכולותיו של המטופל להשהות את תשומת הלב לסביבה ולמקדה בגירוי מסוים, להתנתק באופן מודע מאלמנטים של זהות, תפיסה וזיכרון ולהיות פתוח לרעיונות חדשים.

ישנם טיפולים פסיכולוגיים בהם משתמשים בטכניקות היפנוטיות כחלק מטיפול דינאמי ארוך , והדבר נקרא טיפול היפנו-אנליזה.

 למה מסייעת היפנוזה?

היפנוזה הוכחה כיעילה עבור מגוון בעיות [3]. מחקרים מראים כי היפנוזה הוא הטיפול הלא תרופתי היעיל ביותר נגד כאב ובכלל עבור מנעד רחב של מחלות פיזיות והפרעות נפשיות.

מוטיבציה ורצון לשינוי הם תנאים בסיסיים להצלחת כל טיפול וגם טיפול היפנוטי. כאמור, היפנוזה קורית בשיתוף פעולה, הסכמה ורצון.  עוד חשוב להבין כי אנשים שונים מגיבים באופן שונה , יהיו אלו שיסתפקו במספר בודד של טיפולים ויהיו כאלה שיזדקקו למספר רב יותר של טיפולים.

הנה רשימה חלקית של בעיות אשר היפנוזה נמצאה יעילה עבורן:

  • כאב: כאב גופני שמקורו בסיבות הקשורות למתח ולחץ כגון כאבי ראש וכאבי שרירים. הפחתת כאבים כרוניים ממקורות שונים, כאבים אורטופדיים, מחלות פרקים.
  • טיפולים רפואיים: הכרוכים בכאב כגון טיפולי שיניים, לידה, זריקות, אנדוסקופיה, בעיות פריון.
  • חרדות: חרדה מאירועים מסוימים כגון מעליות, פחד גבהים או חרדה עקב אירועים טראומתיים כגון חרדה מנהיגה לאחר מעורבות בתאונת דרכים.
  • טראומות: טיפול בהיפנוזה עשוי לעזור בעיבוד טראומה, בניית נרטיבים חדשים, יעילים ומיטיבים.
  • דיכאון ועיבוד אבל
  • הרגלים: היפנוזה עשויה לעזור בגמילה מהרגלים רעים ומזיקים, תלישת שיער, כסיסת ציפורניים והרטבת לילה.
  • שיפור תפקוד ופוטנציאל אישי: היפנוזה יכולה גם לסייע בהגברת ריכוז ומיקוד ביום יום, חידוד זיכרון והגברת יצירתיות.
  • היפנוזה עבור ילדים: היפנוזה יעילה גם עבור ילדים. עם זאת, מאחר וילדים נמצאים בהתפתחות מתמדת ויכולת לחשיבה מופשטת הינה תנאי הכרחי ליכולת להיכנס להיפנוזה, היפנוזה אינה יעילה מתחת לגיל 3. חשוב לוודא שהמטפל הינו מוסמך לטיפול בהיפנוזה עם ילדים ולערוך בירור מקיף יחד עם איש מקצוע באשר להתאמת הטיפול .

האם היפנוזה מתאימה לכולם?

אנשי מקצוע רבים סבורים כי ביכולתו של כל אדם להגיע למצב היפנוטי, אולם היכולת לשהות בתוך מצב היפנוטי ולהפיק את מירב התועלת עשויה להשתנות מאדם לאדם ובהיפנוזה, כמו בכל טיפול נפשי אחר (כמו טיפול CBT), מוטיבציה ורצון לשינוי הינם תנאים הכרחיים להצלחת הטיפול. במצבים מסוימים היפנוזה אינה מתאימה כלל, כמו במקרה של קיום מחלות נפש פעילות, אוטיזם ופיגור. חשוב להיוועץ עם איש מקצוע באשר להתאמה.